informacje z kolei i rynku kolejowego
Marszałek Województwa Łódzkiego Grzegorz Schreiber podpisał umowę z PESA Bydgoszcz na dostawę kolejnych nowych pociągów PESA Regio 160. Realizacja kontraktu pozwoli zwiększyć liczbę taboru kolejowego Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
Nowe pociągi od PESA Bydgoszcz rozwijają prędkość do 160 km/h. Producent znad Brdy dostarczy pojazdy elektryczne, składające się z trzech członów, mogących przewieźć choćby 350 pasażerów, w tym 160 osób na miejscach siedzących. Producent wyposaży pojazdy w Wi-Fi, klimatyzację czy strefę dla rodzin z dziećmi. Nowe elektryki nie będą przypisane do konkretnych tras, wzmocnią obsługę połączeń Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
– To kolejna umowa, dzięki której zwiększymy tabor kolejowy w Łódzkiem – mówi Grzegorz Schreiber. – Tym razem korzystamy ze znakomitego programu rządu Prawa i Sprawiedliwości Polski Ład, otrzymujemy dodatkowe środki, dzięki którym w krótkim czasie możemy rozszerzyć możliwości naszego taboru. To w znacznym stopniu wzmocni nasze możliwości przewozowe. Chciałbym jak najszybciej zobaczyć nowy sprzęt na torach województwa łódzkiego.
Podpisana umową z bydgoską firmą obejmuje również opcję zakupu 20 kolejnych pociągów.
– To pojazdy bardzo nowoczesne, elektryczne, rozwijające prędkość do 160 km/h, bardzo wygodne dla obsługi. Są ciche, wygodne dla pasażerów, wyposażone w pełną elektronikę, oczywiście są również dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych – mówi Krzysztof Zdziarski, prezes PESA Bydgoszcz. – To są najwygodniejsze i najnowocześniejsze pojazdy na rynku. Zbierają doskonałe opinie. Pasażerowie z Łódzkiego na pewno będą zadowoleni.
Wzmocnienie oferty kolejowej dla pasażerów i zintegrowanie jej z siecią połączeń autobusowych w całym województwie to dla nas priorytet. Dzięki nowemu taborowi można uruchamiać nowe połączenia. Przez to zaś zmieniać przyzwyczajenia komunikacyjne mieszkańców z indywidualnego transportu drogowego na zbiorowy transport publiczny.
– Łódzka Kolej Aglomeracyjna eksploatuje w tej chwili 39 pociągów. Kolejne 4 są niezwykle potrzebne, bo oferta naszej kolei każdego roku jest coraz większa i coraz lepsza. Samorząd województwa łódzkiego zamawia więcej połączeń. W 2022 roku byliśmy rekordzistą w skali kraju, jeżeli chodzi o dynamikę wzrostu liczby pasażerów. Nowe pociągi są nam więc potrzebne już teraz – dodaje Janusz Malinowski, prezes ŁKA.