PESA dostarczyła Kolejom Wielkopolskim 4 nowe Elfy 2

3 godzin temu

Koleje Wielkopolskie (KW) odebrały cztery elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) 48WEd wyprodukowane przez bydgoską PESĘ. Pięcioczłonowe składy z rodziny Elf 2 zaprezentowano w poniedziałek 22 września 2025 r. na poznańskim Dworcu Letnim podczas uroczystości z udziałem władz samorządu województwa i zarządu przewoźnika.

Parametry techniczne nowych składów

Dostarczone pojazdy mają długość 90,5 m i osiągają prędkość maksymalną 160 km/h. Każdy skład oferuje 242 miejsca siedzące oraz przestrzeń na rowery. Producent wyposażył Elfy w automaty biletowe, udogodnienia dla osób o ograniczonej mobilności oraz powłokę antygraffiti chroniącą przed wandalizmem.

Zastosowanie sprzęgów automatycznych znacząco upraszcza łączenie składów podczas eksploatacji. To rozwiązanie standardowo stosowane w nowoczesnym taborze pozwala na szybkie formowanie składów wielokrotnych w okresach zwiększonego zapotrzebowania na miejsca.

Elf 2 kontynuacją sprawdzonej platformy

Rodzina pojazdów Elf powstała w 2012 r. jako odpowiedź PESY na zapotrzebowanie polskich przewoźników regionalnych na nowoczesny tabor elektryczny. Dotychczas bydgoska fabryka dostarczyła ponad 120 składów tej serii dla przewoźników w całej Polsce, w tym dla PKP Intercity, Kolei Mazowieckich czy Kolei Śląskich.

Pojazdy 48WEd stanowią rozwinięcie platformy Elf 2, wprowadzonej w 2018 r. Zachowując sprawdzone rozwiązania konstrukcyjne, PESA zmodernizowała m.in. układy napędowe oraz systemy informacji pasażerskiej.

Rozwój floty taborowej Kolei Wielkopolskich w ostatnich latach

Koleje Wielkopolskie systematycznie modernizują flotę od 2019 r., kiedy uruchomiono program wymiany wysłużonych składów. Przewoźnik obsługujący 52 linie na terenie województwa wielkopolskiego przewozi rocznie blisko 9 mln pasażerów.

Nowe Elfy zastąpią wycofywane zespoły EN57 z lat 60. i 70. XX w. Wicemarszałek Wojciech Jankowiak podkreślił podczas prezentacji, iż zakup stanowi istotny krok w rozwoju transportu kolejowego w regionie. Marek Nitkowski, prezes KW wskazał na poprawę komfortu i bezpieczeństwa jako najważniejsze korzyści dla pasażerów.

Fot. PESA

Zobacz również:

ARF przeprowadziła wstępny odbiór pierwszego EZT klasy Inter-Regio w zakładach PESA
PESA jedynym oferentem w przetargu POLREGIO na cztery nowe pociągi za 145 mln zł
Idź do oryginalnego materiału