Pierwsi przewoźnicy kolejowi przystąpili do porozumień z prezesem UTK w sprawie szkoleń z obsługi osób z niepełnosprawnościami

2 godzin temu

Podpisanie porozumień to istotny krok w kierunku zapewnienia spójnego systemu szkoleń w celu osiągnięcia jednolitych wysokich standardów obsługi pasażerów w całym sektorze kolejowym. Standardy te przyczynią się do poprawy jakości, atrakcyjności i dostępności pasażerskich przewozów kolejowych dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób ze szczególnymi potrzebami.

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego dotychczas podpisał porozumienia o współpracy z pierwszymi pięcioma przedsiębiorstwami kolejowymi: Arrivą RP, Kolejami Śląskimi, Kolejami Wielkopolskimi, Łódzką Koleją Aglomeracyjną oraz Warszawską Koleją Dojazdową. Będzie ona realizowana w ramach projektu pn. „Zapewnienie jednolitych standardów oraz systemu szkolenia pracowników sektora kolejowego w zakresie obsługi osób z niepełnosprawnościami oraz osób ze szczególnymi potrzebami w zakresie przemieszczania i komunikowania się”. Kolejni przedstawiciele rynku kolejowego już niedługo dołączą do projektu, żeby wspólnie podejmować działania na rzecz opracowania spójnego systemu szkoleń i jednolitych standardów obsługi.

Poprawa jakości obsługi wszystkich pasażerów

Dzięki zaangażowaniu i pozyskaniu kolejnych przewoźników kolejowych oraz zarządców infrastruktury kolejowej projekt zyska praktyczny wymiar, umożliwiając wdrożenie wypracowanych rozwiązań w codziennej pracy personelu obsługującego wszystkich pasażerów – zarówno osoby z niepełnosprawnościami, jak i pozostałych podróżnych.

W dniach 3 – 5 listopada 2025 r. pierwsi przedstawiciele przewoźników kolejowych wzięli udział we wspólnych warsztatach wyjazdowych w Łodzi, podczas których mogli zapoznać się przykładami dobrych praktyk i kompleksowych rozwiązań w zakresie zapewniania dostępności architektonicznej, cyfrowej i komunikacyjno-informacyjnej.

Cel i zakres projektu

Celem przedsięwzięcia jest zapewnienie w sektorze pasażerskich przewozów kolejowych jednolitych standardów obsługi osób z niepełnosprawnościami oraz osób ze szczególnymi potrzebami. Projekt przyczyni się do podniesienia jakości, atrakcyjności i dostępności usług kolejowych, a także do zwiększenia kompetencji pracowników sektora kolejowego w zakresie profesjonalnej i empatycznej obsługi wszystkich pasażerów.

W ramach projektu prowadzone będą działania obejmujące:

  • analizę i weryfikację obowiązujących regulacji dotyczących obsługi pasażerów ze szczególnymi potrzebami u podmiotów kolejowych
  • opracowanie jednolitych standardów i procedur szkoleniowych
  • realizację szkoleń dla pracowników sektora kolejowego, w tym drużyn konduktorskich, pracowników punktów obsługi pasażera, sprzedawców biletów oraz osób udzielających asysty na dworcach i stacjach kolejowych

Projekt realizowany jest przez Urząd Transportu Kolejowego i współfinansowany z Funduszy Europejskich.

Źródło: UTK
Fot. Adrian Hryniuk – zdjęcie pogląowe

Zobacz również:

UTK: Kolej przewiozła we wrześniu 37,3 mln pasażerów
UTK: Jak zmienia się struktura kosztów na kolei?
Idź do oryginalnego materiału