Alstom i Norske tog zaprezentowały pierwszy pociąg regionalny Coradia Stream zaprojektowany z myślą o krajach nordyckich. Pociąg dotarł już do Norwegii, gdzie będzie odbywał testy. Znaczący udział w produkcji taboru ma zakład Alstom we Wrocławiu, gdzie powstają nadwozia pociągów.

To pierwszy kontrakt realizowany przez wrocławski zakład na rynek norweski. Zakład posiada unikatowe kompetencje technologiczne i jest wiodącym producentem nadwozi lokomotyw i pojazdów pasażerskich. Zakładem odpowiedzialnym za całość produkcji pociągów dla Norske Tog jest fabryka Alstom w Salzgitter.
Pociąg Coradia Stream dla państw nordyckich przeszedł już szeroko zakrojone testy w Niemczech, Austrii i Czechach, a w najbliższym czasie rozpocznie też testy w Norwegii. Zimą pociąg będzie testowany w górach, co pozwoli sprawdzić jego działanie w ekstremalnych warunkach pogodowych Norwegii.
– Nowe pociągi to dla nas znaczący krok w kierunku zapewnienia jeszcze bardziej nowoczesnych usług dla podróżnych w całym regionie metropolitarnym Oslo. Zapewnią one pasażerom większą przepustowość i wyższy komfort – zaznacza Øystein Risan, dyrektor generalny Norske tog.
Prezentacja pociągów w Oslo stanowi kamień milowy w realizacji umowy ramowej, podpisanej przez Alstom i Norske tog pod koniec 2021 roku. Norske tog zamówił 45 pociągów Coradia do obsługi przewozów podmiejskich i regionalnych w ramach umowy ramowej umożliwiającej zakup łącznie 200 nowych składów. Pociągi zastąpią wysłużony tabor we wschodniej Norwegii. Jest to największa umowa na zakup pociągów w historii Norwegii.
– Pociąg Coradia Stream dla państw nordyckich jest efektem naszego stałego zaangażowania w rozwój innowacyjnej i zrównoważonej mobilności. Jesteśmy dumni, iż dostarczamy najnowocześniejsze w skali świata pociągi, które będą służyć norweskim pasażerom przez kolejne dziesięciolecia – podkreśla Jörg Nikutta, dyrektor zarządzający Alstom w Danii, Norwegii i Islandii.
Dostosowany do norweskich warunków
Nowy pociąg regionalny Coradia Stream dla państw nordyckich, znany wcześniej jako Coradia Nordic, jest specjalnie dostosowany do norweskich warunków terenowych i pogodowych. Każdy z nowoczesnych i zaawansowanych technologicznie składów ma sześć wagonów i zapewnia pasażerom komfortową podróż, w tym dostęp do Internetu.
Pociągi osiągają maksymalną prędkość 160 km/h na trasach podmiejskich oraz do 200 km/h na trasach międzymiastowych. Zostały zaprojektowane z myślą o eksploatacji w okresie 40 lat. Niskopodłogowe wejścia sprawiają, iż pociąg jest bardziej dostępny dla pasażerów. Z kolei modułowa platforma umożliwia przewoźnikom dostosowywanie wnętrza i funkcji taboru do potrzeb operacyjnych.
Nowy tabor będzie wyposażony w wydzielone miejsca dla wózków inwalidzkich i w uniwersalnie zaprojektowane toalety. Ponadto będzie oferować przestronne i elastyczne powierzchnie do przewożenia wózków dziecięcych i rowerów.
O Norske tog
Norske tog AS jest państwową spółką podlegającą norweskiemu Ministerstwu Transportu. Spółka jest odpowiedzialna za pozyskiwanie i zarządzanie taborem kolejowym do transportu pasażerskiego w Norwegii.