Pierwszy pociąg Coradia Stream wprowadzony do eksploatacji w Rumunii

1 dzień temu

Alstom oraz Rumuński Urząd ds. Reformy Kolei (ARF) zaprezentowali pierwszy pociąg regionalny Coradia Stream dopuszczony w Rumunii do użytku komercyjnego. Prezentacja miała miejsce w czasie specjalnej podróży na trasie Bukareszt – Braszów. Jest to pierwszy z floty 37 pociągów zamówionych przez ARF, a także pierwszy od 30 lat nowy pociąg elektryczny dostarczony Rumunii.

– Bardzo się cieszę, iż 37 regionalnych pociągów elektrycznych wyprodukowanych przez Alstom zwiększy jakość transportu kolejowego na popularnych trasach, m.in. do Braszowa i Konstancy. Nowoczesne pociągi odegrają istotną rolę w transformacji Rumunii w kierunku zrównoważonej mobilności, zgodnie z naszymi aspiracjami dotyczącymi promocji ekologicznych i inteligentnych rozwiązań w obszarze globalnej mobilności – podkreśla Gabriel Stanciu, Dyrektor Zarządzający Alstom w Rumunii, Bułgarii i Mołdawii.– Realizacja przez Alstom nowego centrum serwisowego dla floty ARF otwiera nowy rozdział naszego zaangażowania w Rumunii. W tym roku świętujemy 30. rocznicę obecności Alstom w tym kraju, jest to więc tym bardziej znaczące osiągnięcie – dodaje Gabriel Stanciu.

Każdy z zamówionych przez ARF elektrycznych zespołów trakcyjnych Coradia Stream składa się z sześciu wagonów z 351 miejscami dla pasażerów. Pociągi są w pełni niskopodłogowe. Płynność podróży i dogodny dostęp do pojazdów zapewni m.in. dwoje drzwi wejściowych z każdej strony w środkowych wagonach oraz po jednym wejściu z każdej strony w wagonach krańcowych. Każdy pociąg jest wyposażony w cztery ekologiczne toalety, rozmieszczone równomiernie na całej długości pojazdu, w tym jedną przeznaczoną dla osób z ograniczoną sprawnością ruchową. Komfort pasażerom zapewnią też duże półki na bagaż. Informacje będą przekazywane poprzez system dźwiękowy i dynamiczne wyświetlacze. Pociągi są wyposażone w szczegółowy system liczenia pasażerów wykorzystujący precyzyjne czujniki, który dostarczy operatorowi dokładne dane o ruchu i pozwoli optymalnie planować eksploatację pojazdów.

Poza dostarczeniem taboru umowa między ARF i Alstom obejmuje również jego utrzymanie w okresie 15 lat, z opcją przedłużenia usług o kolejnych 15 lat.

Aby zapewnić utrzymanie zamówionych przez ARF pociągów, Alstom rozpoczął w centralnej części Bukaresztu budowę centrum serwisowego o wartości 50 mln euro. Jego wyposażenie uwzględnia najnowocześniejsze maszyny i technologie, wykorzystywane w analogicznych obiektach w Europie, m.in. podpodłogową tokarkę do kół i cyfrowe urządzenia diagnostyczne. Pierwszy etap inwestycji, ze sprzętem niezbędnym do testowania i konserwacji floty, został ukończony w kwietniu 2024 roku. Docelowo powstanie obiekt o powierzchni 30 tys. m kw., będący nowoczesnym, w pełni wyposażonym centrum serwisowym.

Alstom jest obecny w Rumunii od 30 lat jako lider elektryfikacji kolei oraz dostawca taboru i rozwiązań z zakresu systemów sterowania ruchem kolejowym. Alstom odpowiada m.in. za wdrażanie rozwiązań w obszarze elektryfikacji i srk w korytarzu kolejowym Ren – Dunaj, jest również członkiem konsorcjum odpowiedzialnego za budowę w mieście Kluż-Napoka drugiego w tym kraju systemu metra. Alstom dostarczył pierwsze pociągi Metropolis do obsługi linii nr 5 bukaresztańskiego metra, a w tej chwili wdraża na tej linii pierwszy w Rumunii system sygnalizacji miejskiej CBTC. Od 20 lat Alstom zapewnia utrzymanie floty dla stołecznego metra (umowa obowiązuje do 2036 roku).

Idź do oryginalnego materiału