PKP Intercity wchodzi w nowy etap rozwoju krajowego transportu kolejowego. Przewoźnik otworzył oferty na dostawę pierwszych w Polsce piętrowych pociągów dalekobieżnych o prędkości 200 km/h. Zgłoszone propozycje pochodzą od dwóch firm z fabrykami w naszym kraju – Alstom Polska oraz Stadler Polska. Oznacza to, iż pierwsze piętrowe pociągi Intercity powstaną właśnie w Polsce. Inwestycja ta stanowi milowy krok w kierunku bardziej efektywnego i komfortowego podróżowania po naszym kraju.
Piętrowe pociągi Intercity powstaną w Polsce
W ramach przetargu PKP Intercity zamierza zakupić 42 dwupoziomowe elektryczne zespoły trakcyjne, z możliwością rozszerzenia zamówienia o kolejne 30 pojazdów. To nie tylko największe w historii spółki zamówienie na pociągi dalekobieżne, ale i pierwsze dotyczące składów piętrowych przystosowanych do tras długodystansowych. Piętrowe pociągi Intercity mają zostać w pełni wyprodukowane w Polsce. Oznacza to nie tylko rozwój lokalnego przemysłu, ale również nowe miejsca pracy dla inżynierów i techników.
Do przetargu przystąpiły bowiem dwie renomowane firmy: Alstom, posiadający zakład w Chorzowie, oraz Stadler, który od lat produkuje pojazdy szynowe w Siedlcach. Obie fabryki mają doświadczenie w budowie pociągów piętrowych dla innych europejskich operatorów – Alstom dla państw Europy Zachodniej, a Stadler dla m.in. Słowenii i Słowacji. Proces wyboru wykonawcy już trwa – złożone oferty są w tej chwili analizowane pod kątem technicznym i ekonomicznym. Decyzja ma zapaść w najbliższych tygodniach.
Komfort, szybkość i nowoczesność – standard przyszłości
Nowe piętrowe pociągi Intercity mają przewozić do 480 pasażerów na trasach z Warszawy do Gdańska, Wrocławia, Krakowa, Białegostoku i innych kluczowych miast. W składach znajdą się wygodne fotele z indywidualnymi stolikami, podnóżkami, oświetleniem LED oraz dostępem do WiFi, gniazdek i portów USB. Pojazdy będą w pełni klimatyzowane, wyposażone w nowoczesny system informacji pasażerskiej, strefę ciszy, przestrzenie rodzinne, maszyny vendingowe, miejsce na rowery i bagaż oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami. Wszystko to w zgodzie z europejskimi standardami bezpieczeństwa, dzięki zastosowaniu systemu ETCS poziomu 1 i 2 oraz zaawansowanej diagnostyki pokładowej.
Nowe zespoły trakcyjne nie tylko zwiększą przepustowość linii kolejowych, ale będą też bardziej opłacalne – zarówno pod względem zakupu, jak i eksploatacji – w porównaniu do tradycyjnych składów wagonowych. Ich obecność ma również pozytywny wpływ na środowisko, dzięki niższej emisji i zużyciu energii. Przewoźnik chciałby, aby pierwsi pasażerowie mogli wsiąść na ich pokłady za około 3,5 roku.
Obecnie w Polsce jedynie jeden przewoźnik regionalny wykorzystuje wagony piętrowe – jednak ich prędkość nie przekracza 160 km/h, a zasięg operacyjny jest ograniczony. Nowe pociągi Intercity mają zmienić ten obraz – będą szybsze, bardziej pojemne i w pełni przystosowane do tras krajowych oraz częściowo międzynarodowych (w tym do Czech).
Piętrowe pociągi dla PKP Intercity będą produkowane w Polsce! @PKPIntercityPDP otworzyło oferty na zakup 42 piętrowych EZT (Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych) o prędkości do 200 km/h, z opcją na kolejne 30 składów!
Oferty złożyły dwie firmy:
Alstom Polska – z… pic.twitter.com/jz5f7ZVZei
— Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL) July 23, 2025
Ogromne inwestycje w nowy tabor
Inwestycja w piętrowe pociągi to tylko część szerszego planu modernizacji floty PKP Intercity. Przewoźnik już teraz realizuje projekty o łącznej wartości ponad 16,5 mld zł, współpracując z polskimi producentami – m.in. Newag, H. Cegielski – FPS, PESA Bydgoszcz, Remtrak i innymi zakładami. Wśród aktualnych zamówień są m.in. 78 lokomotyw wielosystemowych (200 km/h), 66 lokomotyw jednosystemowych (160 km/h), 300 nowych wagonów pasażerskich, 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych oraz modernizacja ponad 500 wagonów różnego typu. Łączna kwota wszystkich umów z polskimi zakładami przekracza 16,5 mld zł brutto. Wszystko to ma na celu zapewnienie komfortu, bezpieczeństwa i punktualności podróży w najbliższych dekadach.
Przewoźnik prognozuje, iż do 2030 roku obsłuży 109 mln pasażerów. To wzrost o prawie 60% w porównaniu do 2023 roku. W obliczu rosnącego zainteresowania koleją konieczne są więc rozwiązania, które sprostają temu wyzwaniu. Piętrowe pociągi to odpowiedź Intercity na potrzebę większej przepustowości, komfortu i efektywności. Ich wprowadzenie na długodystansowe trasy w Polsce to logiczny i przyszłościowy krok.
PKP Intercity chce kupić piętrowe pociągi. To pierwszy taki przetarg w historii