Międzynarodowe Biuro Morskie ICC (IMB) apeluje do regionalnych i międzynarodowych graczy o kontynuowanie wysiłków, szczególnie w Zatoce Gwinejskiej, ponieważ globalne incydenty piractwa i zbrojnych napadów osiągnęły najniższy poziom od 1992 roku. Czy piractwo uda się powstrzymać raz a dobrze?
Piractwo w Zatoce Gwinejskiej
Najnowszy globalny kwartalny raport ICC IMB o piractwie wyszczególnia 90 przypadków piractwa i zbrojnych napadów na statki w pierwszych dziewięciu miesiącach 2022 r., co stanowi najniższą odnotowaną liczbę od trzech dekad. Sprawcom udało się uzyskać dostęp do statków w 95% zgłoszonych incydentów, które zostały podzielone na 85 przypadków wejścia na pokład, cztery próby ataku i jeden porwany statek. W wielu przypadkach statki w momencie wejścia na pokład były zakotwiczone lub znajdowały się w ruchu, a prawie wszystkie incydenty miały miejsce w godzinach nocnych. Mimo iż piractwo osiągnęło najniższy poziom od dziesięcioleci, przez cały czas dochodzi do aktów przemocy wobec załogi – 27 osób wzięło zakładników, sześć zostało napadniętych, a pięciu grożono. Ryzyko dla załogi, niezależnie od tego, jak drobny lub oportunistyczny jest incydent, pozostaje realne.
Z 90 globalnych incydentów piractwa i zbrojnych napadów, 13 zostało zgłoszonych w regionie Zatoki Gwinejskiej – w porównaniu do 27 w tym samym okresie 2021 roku – sygnalizując pozytywny i znaczący spadek liczby zgłoszonych incydentów w regionie u wybrzeży zachodniej Afryki, który w ostatnich latach stał się największym na świecie punktem zapalnym piractwa.
Pochwalamy wysiłki władz przybrzeżnych Zatoki Gwinejskiej. Podczas gdy spadek jest mile widziany, zrównoważone i ciągłe wysiłki władz przybrzeżnych i obecność międzynarodowych marynarzy pozostają najważniejsze dla ochrony marynarzy i długoterminowej regionalnej i międzynarodowej żeglugi i handlu. Nie ma miejsca na samozadowolenie – powiedział dyrektor IMB, Michael Howlett.
Wzrost w cieśninie singapurskiej
Liczba incydentów w Cieśninie Singapurskiej przez cały czas rośnie – w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2022 r. odnotowano 31 zgłoszeń, w porównaniu do 21 w tym samym okresie ubiegłego roku. Piraci weszli na pokład wszystkich 31 statków, w tym na kilka dużych okrętów i tankowców, a w większości przypadków skradziono zapasy lub mienie okrętowe. Narażone na ryzyko są również załogi statków, ponieważ w co najmniej 16 przypadkach zgłoszono użycie broni.
Chociaż są one do tej pory uważane za przestępstwa oportunistyczne niskiego poziomu, bez porwania załogi lub porwania statków, państwa przybrzeżne są proszone o zwiększenie patroli na strategicznie ważnym szlaku wodnym dla przemysłu żeglugowego i handlu światowego – dodał Howlett.
Centrum Zgłaszania Piractwa IMB uważa również, iż istnieje pewien stopień niedostatecznego zgłaszania, jak również późnego zgłaszania incydentów z tych wód i zachęca kapitanów do zgłaszania wszystkich incydentów tak wcześnie, jak to możliwe, aby lokalne władze były w stanie zidentyfikować, zbadać i zatrzymać sprawców.
Liczba zgłoszeń z kotwicowiska Callao w Peru spadła z 15 w pierwszych dziewięciu miesiącach 2021 r. do ośmiu w 2022 r. Dodatkowo zgłoszono pięć incydentów na kotwicowisku Macapa w Brazylii, w tym jeden 30 sierpnia, gdzie sześć osób z ochrony i załogi dyżurnej zostało napadniętych i związanych przez sprawców, którzy weszli na pokład zakotwiczonego masowca.
IMB PRC, założona w czasach, gdy marynarze mieli kilka możliwości zgłaszania incydentów, pozostaje pojedynczym punktem kontaktowym do zgłaszania wszystkich przestępstw piractwa morskiego i zbrojnych napadów, 24 godziny na dobę. Jak dowodzi ustanowienie wielu regionalnych mechanizmów współpracy, raportowania i reagowania, jej raporty z czasem zwiększyły świadomość, co doprowadziło do przydzielenia odpowiednich środków w celu zwiększenia bezpieczeństwa na wodach.
Wody w pobliżu Somalii nie są już zagrożone piractwem