Piwny Toast na Polskim Kongresie Browarniczym wciąż legalny (relacja z PKB 2025)

4 dni temu

Polski Kongres Browarniczy obchodzi w tym roku piętnastą – kryształową rocznicę. To największe wydarzenie branży browarniczej w Polsce odbyło się tym razem w Gdańsku, w dniach 30 września – 2 października AD 2025. Nadmorska edycja PKB zrzeszyła ponad ćwierć tysiąca uczestników. W tym gronie, jak zwykle, znaleźli się przedstawiciele największych browarów oraz organizacji piwnych, technologowie, prezesi, dyrektorzy, kraftowcy, specjaliści od handlu i dostawcy technologii. Jubileuszowe spotkanie browarników obfitowało w atrakcje, merytorykę oraz liczne niespodzianki.

Sytuacja sektora browarniczego

Kondycję branży browarniczej omówił Grzegorz Rykaczewski z Pekao SA, na podstawie danych kilkudziesięciu przedsiębiorstw sektora, które zobowiązane są do składania sprawozdań (dane roczne podmiotów zatrudniających 10 i więcej pracowników). w 2024 roku branża osiągnęła ponad 9% średniej rentowości, zyski netto również były rekordowe w tym sektorze. To nie jest zły wynik – stwierdził ekspert. Wartość eksportu piwa z Polski to kwota 250 milionów euro. Należy doceniać ten fakt, bo to eksport produktów wysokoprzetworzonych, o najwyższej marży. To nam buduje wartość dodaną w całym eksporcie żywności – podkreślał Rykaczewski.

Trudno na mapie Europy znaleźć kraj, gdzie wzrost wolumenowy produkcji piwa jest dodatni, Polska należy do grupy krajów, gdzie dynamika ujemna jest jedną z większych: od roku 2016 produkcja piwa w Polsce spadła o 15%. Następuje redukcja po stronie popytu: spadek dotyczy również wina. W ujęciu wolumenowym rośnie tylko sektor piw bezalkoholowych – podsumował analityk banku Pekao SA.

Mikrobiologia i bezpieczeństwo produkcji

O bezpieczeństwie mówiła Sylwia Andrzejczak-Grządko z Instytutu Nauk Biologicznych Uniwersytetu Zielonogórskiego. Omówiła wyniki swoich badań nad zanieczyszczeniami mikrobiologicznymi piw z lokalnego browaru. – Głównym źródłem zanieczyszczeń okazał się czynnik ludzki – podała jeden z wniosków. Jedną z ciekawostek eksperymentu jest bakteria, której nie udało się dotychczas zidentyfikować, a która po ekstrakcji z piwa gwałtownie obumarła. Zachowano jednak DNA tego mikroorganizmu.

Czystość mikrobiologiczna piw z nalewaków to temat, który przestawił Maciej Ditrych z Politechniki Łódzkiej – Nasze badania przeprowadziliśmy na podstawie próbek pobranych z 35. lokali przy ul. Piotrowskiej w Łodzi – wyjaśnił. Pierwsze wyniki okazały się dość szokujące, gdyż w każdej próbce było tak wiele bakterii, iż nie nadawały się do zliczenia. Próbki zaczęto więc rozcieńczać. W skrócie, ponad połowa piw z przebadanych nalewaków nie spełnia norm higieny. Wyniki te były niezależne od rodzaju przebadanego piwa czy kategorii lokalu (pub, restauracja, hotel), choć statystycznie najgorsze wyniki dotyczyły piw z hotelowych nalewaków.

Kultura piwa – piwa świata

Tomasz Kiełtyka z Van Pur zaprezentował wykład z zakresu historii piwowarstwa, koncentrując się tym razem na piwowarstwie Wysp Brytyjskich. Uczestnicy panelu dowiedzieli się wielu ciekawostek i historii poszczególnych rodzajów piw. Do tego można było zdegustować kilka piwnych specjalności i spróbować swych sił, wzorem bywalców brytyjskich pubów, w precyzyjnym odmierzaniu łyków piwa. Uczestnicy przypomnieli sobie również genezę Księgi Rekordów Guinnesa, która miała miejsca właśnie w jednym z takich angielskich pubów i dotyczyła zakładu który ptak łowny lata szybciej.

W ten deseń uderzył także Grzegorz Brzyszko z Krainy Chmielu, który opowiedział o imprezie Chmielaki Krasnostawskie w kontekście odbywającego się tam konsumenckiego konkursu piwa i perypetii imprezy w PRLu.

Strefa targów, wystawa piwa i rozmowy kuluarowe

Tuż po pierwszych sesjach tematycznych otwarto Targi BeerTech, którym towarzyszyła wystawa i degustacja piw. Na stoiskach strefy BeerTech prezentowano najnowsze rozwiązania technologiczne i logistyczne dla małych i dużych browarów. Rozmowom nie było końca!

Na wystawie piw zaprezentowano kilkadziesiąt różnych wydań złotego trunku z Polski i ze świata

Kolejną atrakcją Polskiego Kongresu Browarniczego jest konsumencki konkurs piw Piwne Akordy. Każdy z uczestników PKB otrzymał kartę głosowania i sam mógł degustować oraz ocenić kilkadziesiąt piw zgłoszonych do czterech kategorii.

Ocena trwała kilka godzin a wyniki konkursu zostały ogłoszone podczas uroczystej gali.

Pierwszą niespodzianką pierwszego wieczoru wydarzenia było podziękowanie dla wieloletnich uczestników kongresu. Grono to było dość liczne, gdyż upominki odebrało prawie 40 osób. Tak liczna i reprezentatywna grupa stałych bywalców, w której znaleźli się przedstawiciele zarówno dużych jak małych browarów oraz dostawcy technologii pokazuje, iż przez 15 lat PKB stał się głównym forum branży piwnej w Polsce.

Następna niespodzianka to występ Muńka z przyjaciółmi. Zespół przypomniał największe hity grup T-Love oraz Szwagier Kolaska. Pierwszy wieczór zakończyła integracja do późnego wieczoru, podczas której uczestnicy kongresu mieli okazję do rozmów biznesowych w mniej oficjalnym charakterze.

Toast piwny na otwarciu

Drugi dzień kongresu piwnego w Gdańsku rozpoczął się od oficjalnego otwarcia imprezy. Tradycją jest, iż towarzyszy temu toast piwny, który tym razem wznieśli Aleksandra Wojnarowska, główny organizator, Piotr Przybyło, szef browaru Amber będący gospodarzem tegorocznego PKB, Bartłomiej Morzycki ze związku ZPPP Browary Polskie oraz Cezary Góral z Biochem -Art, pełniący fukcję sponsora generalnego wydarzenia.

Pierwszy panel – sesję otwierającą rozpoczął Marek Skrętny, szef marketingu browaru Amber. Opowiedział o historii browaru, specyfikacji produkcji, głównych założeniach i planach na przyszłość. To, czym rodzinny browar z Bielkówka się szczyci to, poza dobrym piwem, dbałość o dobre relacje z załogą, którą tworzy ta sama załoga od wielu lat.

Napór kosztownych regulacji i anty piwny lobbing – to tematyka wystąpienia Bartłomieja Morzyckiego, dyrektora Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie. Jak co roku dyrektor przedstawił sytuację wokół branży, skupiając się na wyzwaniach. Omówił m.in. projekty zakazu reklamy piw bezalkoholowych oraz zakazu sprzedaży piw na stacjach benzynowych. Poruszył również plany podwyższenia akcyzy na alkohol i problemy z systemem kaucyjnym. Działania ZPPP Browary Polskie są skupione na przedstawianiu i obronie argumentów branży piwnej w kontaktach z gremiami ustawodawczymi oraz w środowisku medialnym i internecie.

Wyzwania piwowarstwa na przestrzeni ostatnich 25 lat przypomniał Cezary Góral z Biochem Art – sponsor generalny tegorocznego Polskiego Kongresu Browarniczego. Firma ta to dostawca dodatków do piwa, która w tym roku obchodzi 25-lecie działalności. Nowe trendy, smaki i rozwiązania w świecie piwa w ostatnim ćwierćwieczu były często wynikiem współpracy piwowarów z przedstawicielami Biochem Art, o czym opowiadała inspirująca prezentacja. Prelegent przedstawił również zmiany i wyzwania, jakie czekają całą branżę m.in. możliwy zakaz organizacji festiwali piwnych. – Może zakażą też toastu na kongresie u Oli Wojnarowskiej!? – wtrącił Bartłomiej Morzycki. Cezary Góral zapewnił na koniec, iż jego firma przez cały czas będzie wspierać browary w ich rozwoju.

Dominik Rozmus z Ecolab miał natomiast receptę na bolączki browarników, którym brakuje platformy do kontroli mycia instalacji. Zaprezentował CIP IQ, która zbiera i monitoruje dane procesu w czasie rzeczywistym, porównuje z myciem wzorcowym i raportuje w razie potrzeby. To kolejne z rozwiązań Ecolab, które ma ułatwić utrzymanie higieny na wysokim poziomie.

Operator kaucyjny – firma OK Operator zaprezentowała natomiast swoje rozwiązanie w sektorze odbioru opakowań. – Posiadamy doświadczenie, które zebraliśmy w krajach, gdzie system kaucyjny działa od dawna – rekomendował Łukasz Niesiobędzki. Firma oferuje opiekę nad kontrahentami, którzy mogą jeszcze nie być gotowi na wszelkie wyzwania związane z polskim systemem kaucyjnym. Ciekawostką są wyliczenia firmy OK Operator, iż obsługa całego systemu w Polsce będzie wymagać każdego dnia zaangażowania 4,5 tysiąca ciężarówek.

Sesję otwierająca zamknął temat drukowania specjalistycznego. Arkadiusz Markowski z firmy Victor Ink-Jet System przestawił drukarki przemysłowe, które pracują przez pięć lat bez przeglądów, mają niezasychające dysze i intuicyjny interfejs, zużywają 50 proc. mniej solventu i mają być idealne dla browarów.

Po pierwszej sesji wykładów uczestnicy konferencji dla branży piwnej znów zebrali się w strefie stoisk Targów BeerTech, gdzie otwarto równolegle drugą odsłonę wystawy piw.

Przegląd najnowszych rozwiązań technologicznych w browarnictwie

Wszystkie prezentacje drugiego dnia PKB były tłumaczone symultanicznie na i z języka angielskiego. Wśród prelegentów oraz uczestników kongresu wydarzenia była liczna grupa gości zza granicy. Zapoznali się oni m.in. prezentacjami technicznymi podzielonych na dwa bloki.

Pierwszy moduł rozpoczął się od prezentacji rozwiązań dla piw smakowych firmy FoodLines. Maciej Głogowski omówił instalację wykorzystującą innowacyjne głowice dozujące i myjące, sprawdzone m.in. w browarze Amber. Pozytywny odbiór tego rozwiązania został potwierdzony podczas późniejszej wycieczki technicznej.

Maciej Szczepanik z Kersia przedstawił, jak przeprowadzić jednofazowe mycie kwaśne dla produkcji piw zero i beer mix. – To wrażliwa produkcja więc musi być dokładna dezynfekcja – przypomniał, przy czym rekomendował program mycia Kersia: płukanie – zimny kwas z dezynfekcją – płukanie, co ma pozwolić oszczędzić zużycie CIP na poziomie 32 proc.

Jędrzej Gorczyński z firmy Calvatis to stały bywalec kongresów piwnych. – Nie jesteśmy najtańsi, ale za to bardzo skuteczni – nie krył szczerości przy prezentacji chemii do procesów CIP, która jest dobrze znana wielu przedstawicielom browarów w Polsce i za granicą.

Narzędzia i możliwość kontroli, nadzoru surowców i produktu gotowego przy pomocy rozwiązań firmy FOSS można było poznać dzięki prezentacji Michała Gzylewskiego. Jedno z nich – Beerfost było wykorzystane w projekcie badawczym Instytutu Biotechnologii przy PiB, kiedy przebadano nim 150 próbek.

O membranowej filtracji piwa BMF opowiedział Petr Palmi, reprezentujący firmę Spinex. Ta filtracja ma mieć przewagę nad ziemią okrzemkową, nie wpływając tam mocno na adekwatności piwa. Dodatkowym atutem jest możliwość skalowania membran w zależności od potrzeb.

Sebastian Pelc z AlfaLaval zdradził co się dzieje za kulisami warzenia, a konkretnie jak wyglądają usługi serwisowe, które oferuje jego firma. To m.in. demontaż i mycie dekanterów, diagnostyka wirówek, regeneracja wymienników ciepła czy diagnostyka pomp i zaworów. Ponadto reklamował oszczędną jednostkę regulacji wody chłodzącej Optivia.

Pierwszy segment techniczny zamknęła prezentacja firmy Prominent. O tym, jak bezpiecznie dozować chemię mówił Jacek Kowalski. Przedstawił przykłady zrealizowanych inwestycji oraz projekty wykonane tak, aby proces mycia odbywał się bez przerw i bezpiecznie. Jednym z kluczowych czynników są tu zbiorniki IBC 1000 l z pochyłą podłogą oraz sprytnym zaworem.

Strefa Targów BeetTech Polskiego Kongresu Browarniczego już tradycyjnie jest miejscem, gdzie wystawcy mogą swobodnie nawiązywać kontakty i wymieniać się opiniami z przedstawicielami kadry technicznej browarów. Nieformalny klimat okoliczności pomaga w lepszym zrozumieniu potrzeb i dopasowaniu ofert. Podobnie jak w latach poprzednich strefa ta była zaopatrzona w świeże piwo przez gospodarza tegorocznego kongresu – browar Amber. Dla amatorów mocniejszych trunków była dostępna kawa z mlekiem i ciasteczka.

Grupa Żywiec stara się inspirować rynek piwny nie tylko na kongresie piwnym. Z jej ramienia Krzysztof Kucharczyk podzielił się wynikami dotyczącymi wpływu temperatury cukrowania na wydajność i jakość otrzymanej brzeczki w procesie filtracji. Metoda, którą sam przetestował ma wpływać m.in. na lepszą klarowność, filtrowalność oraz wyższe Blg. – Optymalna temperatura cukrowania różni się jednak dla rożnych odmian jęczmienia! – przestrzegał i dodał, iż brzeczka wysłodkowa nie wykazała reakcji na tę metodę cukrowania.

O nowej jakości piw bezalkoholowych, które zdobywają coraz większy rynek, opowiedział Paweł Witek. Firma Univar to dystrybutor innowacyjnych enzymów Novonesis oraz kultur SmartBev. Są to rozwiązania szyte pod piwa zero. Posiadają długi termin przydatności oraz oferują uzyskanie dobrego i interesującego smaku.

Mateusz Kraska przedstawił kilka pomysłów firmy GEA, podnoszących efektywność pracy browarów. Millstar to automatyczna regulacja szczeliny wałów. MLM to system do automatycznej filtracji brzeczki. Qboil – instalacja do podgrzewania brzeczki pozwalająca na oszczędności energii rzędu 60 proc. Dodatkowo GEA świadczy usługę CrackTest, która polega na wykrywaniu pęknięć w zbiornikach.

Przełom w odwadnianiu ma zapewnić Fluxion – odwadniacz, który zaprezentowała firma Eneon. – Oferuje on redukcję strat wody, auto regulację oraz brak awaryjności. Taniej, szybciej i wydajniej – wyliczał Mateusz Śmiechowicz. To urządzenie to wynik polskiej myśli technicznej. Nie wymaga przewodów, ma własne zasilanie i komunikuje się drogą radiową.

System nadzoru i monitorowania zużycia energii to propozycja firmy MDJ, którą reprezentował na PKB Roman Smorz. Pomysł polega na integracji pomiarów w jednym systemie wraz z diagnostyką urządzeń, dzięki specjalnemu sterownikowi. Korzyści to redukcja CO2, optymalizacja kosztów oraz łatwe zarządzanie.

Piotr Szopiński z firmy ifm proponował zwiększenie efektywności procesów produkcyjnych dzięki innowacyjnemu monitorowaniu. To rozwiązanie dotyczyło przepływów gazów i wykrywaniu nieszczelności. Czujnik ifm – przepływomierz to autorskie rozwiązanie opracowane przez polskich inżynierów, które może być stosowane zarówno do sprężonego powietrza jak gazów przemysłowych. Do pomiarów przepływu cieczy ifm rekomenduje natomiast urządzenie Foodmag.

Anton Paar to dostawca urządzeń do laboratoryjnych pomiarów gazów. Mateusz Kawecki i Jan Kwiatoń omówili działanie mierników CboxQC, CarboQC oraz OxyQC. Ich firma posiada ofertę zarówno dla dużych jak małych browarów. Zachęcali do bezpłatnego testu ich aparatury, a do archiwizacji i wizualizacji danych – system Davis.

Drugi panel techniczny zakończyła prezentacja o enzymach i aromatach firmy DSM. – TasteZyme to enzym poprawiający smak i dodający świeżości piwom bezalkoholowym – zachwalali Rafał Zbikowski i Theo Wijsman. Prelegenci przedstawili długą historię sukcesów DSM i podkreślali dobrą współpracę z firmą BiochemArt.

Zrównoważony rozwój to dziedzina, która mocno odbiła się na działalności wszystkich producentów w ostatnich latach. Wymagania dotyczące ekologii wciąż ewoluują, dla dobra środowiska, a jak się okazuje i dla oszczędności przedsiębiorstw. O takich właśnie działaniach z tego zakresu opowiedziała Teresa Aldea reprezentująca Carlsberg. – Łańcuch wartości oraz pomiar emisji CO2 rozpoczynamy już na polu rolnika, od którego skupujemy surowce – zaznaczyła. Firma rekomenduje np. wykorzystanie nawozów odzyskanych z oczyszczalni. Przedstawione zostały m.in. efekty odzysku ciepła i oszczędności wody, które w obu przypadkach przekładają się na wymierne korzyść finansowe browaru.

Opłata cukrowa, akcyza, cewa, minimalna cena alkoholu, piwo jako produkt regionalny

Część kongresu poświęcona legislacjom i rozwiązaniom prawnym otworzyła Eliza Iwaniszyn z kancelarii Food Compliance. Wymieniła i omówiła siedem wyzwań prawnych, które czekają na producentów piwa. To: reklama i rozwój, ograniczenia sprzedaży, minimalna cena alkoholu, opłata cukrowa 2, grupy zakupowe, znakowanie zagrożeniami zdrowotnymi oraz wzbogacanie alkoholi.

Prawnicy z Kancelarii Doradztwa Celnego i Podatkowego omówili ogłoszony projekt nowelizacji akcyzowej – mamy projekt na RCL, Prezydent Nawrocki zapowiedział veto – rząd proceduje oraz zmiany dot. opłaty cukrowej.
Podzielili się informacją o planach powrotu do CEWA oraz przedstawili KDCP DIGITAL, która m.in. będzie odnosiła się do CEWY. Zaprezentowali również nowe podejście do tzw. browarów kontraktowych w zakresie ulgi akcyzowej.

Ciekawostką legislacyjną jest z pewnością oznaczenie piwa jako produktu regionalnego. Wykorzystanie tego pomysłu na przykładzie piw czeskich przedstawił Sebastian Wawszczak z Pomorskiego Browaru Tradycyjnego. Czeskie piwa, które mogą się chwalić tym znakiem „jakości regionalnej” muszą spełnić szereg parametrów. Chodzi m.in. o ilość rodzimego słodu, chmielu, wody z lokalnych ujęć itd. Niektórych może jednak zaskoczyć, iż oznaczenie to zdobyły również piwa marek własnych dużych sieci handlowych operujących na terenie Czech.

Uroczysta Gala – medale, statuetki i podziękowania

Po finiszu części merytorycznej uczestnicy spotkania browarników spotkali się na uroczystej gali. Tu wręczono nagrody w profesjonalnym konkursie piwa GoodBeer oraz ogłoszono wyniki Piwnych Akordów. Więcej tutaj (kliknij) oraz wręczono nagrody dla laureatów konkursu Krok do Sukcesu w Branży Browarniczej.

Wieczór umilili tanecznymi rytmami Dizzy Boyz Brass Band, po których kontynuowano zabawę z dj-em do godzin późnych.

Kolejnego dnia imprezy na sympatyków piwa czekała wycieczka techniczna do browaru Amber. Zwiedzający poznali pracę zakładu „od kuchni”. Zostali oprowadzeni przez miły i doświadczony personel, aż szkoda było wyjeżdżać.

W ten sposób Polski Kongres Browarniczy 2025 dobiegł końca. Była to rekordowa impreza pod wieloma względami, ale dla organizatorów – firmy Bikotech najważniejsza była dobra atmosfera i uśmiechy na twarzach uczestników konferencji. Budowanie klimatu oraz platformy sprzyjającej rozwojowi całej branży piwnej to główne zamierzenie tego przedsięwzięcia. Na kongresie rodzą się nowe idee, powstają relacje, nawiązujemy nowe kontakty oraz się wspieramy. Wszystko z korzyściami oraz szacunkiem dla wszystkich z uczestników – od wielkich koncernów po domowych piwowarów. Tegoroczna edycja po raz kolejny potwierdziła słuszność tego zamiaru. Dziękujemy wszystkim, iż jesteśmy tyle lat razem, za Wasz wkład i udział, i do zobaczenia na wiosennych warsztatach piwowarskich oraz na kolejnym kongresie.

Jeśli jesteś zainteresowany branżą piwną, posiadasz technologię lub rozwiązanie, które chciałbyś zaprezentować przedstawicielom zakładów piwowarskich – zachęcamy do kontaktu i ustalenia uczestnictwa w kolejnym wydarzeniu, jakie będziemy organizować. Nie ma lepszej okazji.

Idź do oryginalnego materiału