PKO Bank Polski w pełni gotowy na realizację rządowej specustawy powodziowej

media.pkobp.pl 1 miesiąc temu
10/07/24

PKO Bank Polski w pełni gotowy na realizację rządowej specustawy powodziowej


PKO Bank Polski jest w pełni gotowy na wdrożenie nowych zapisów rządowej ustawy powodziowej, zapewniając odpowiednie wsparcie poszkodowanym klientom w trudnej sytuacji. Bank od samego początku powodzi inicjował własne rozwiązania pomocowe, nie czekając na regulacje, aby jak najszybciej wesprzeć kredytobiorców dotkniętych skutkami powodzi. Jedną z pierwszych inicjatyw była m.in. możliwość zawieszenia spłaty kredytu lub pożyczki na 3 miesiące, czy pakiet rozwiązań dla klientów indywidualnych i firmowych w przypadku trudności ze spłatą zobowiązań kredytowych. Od poniedziałku, 7 października br. klienci PKO Banku Polskiego poszkodowani w powodzi mogą skorzystać z dodatkowego wsparcia w postaci spłaty 12 rat kredytu mieszkaniowego przez Fundusz Wsparcia Kredytobiorców. Wniosek o wsparcie powodziowe mogą składać m.in. w oddziałach.

PKO Bank Polski sukcesywnie rozszerza możliwości wsparcia pomocowego dla poszkodowanych na terenach zalanych przez powódź. Bank udostępnia kolejne rozwiązania na bieżąco analizując aktualne zapotrzebowanie i sytuację osób dotkniętych powodzią.

Najważniejsze rozwiązania dla poszkodowanych w powodzi oferowane przez PKO Bank Polski:

· Możliwość spłaty 12 rat kredytu mieszkaniowego - PKO Bank Polski uruchomił proces wnioskowania o udzielenie wsparcia dla kredytobiorców, którzy zaciągnęli kredyt mieszkaniowy i zostali poszkodowani w wyniku powodzi. Od 7 października br., klienci banku mogą wnioskować o dodatkową pomoc z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców w postaci spłaty 12 rat kredytu mieszkaniowego. Wsparcie w przypadku spłaty 12 miesięcznych rat przez bank jest możliwe, gdy kredytobiorca, którego dom jednorodzinny lub lokal mieszkalny objęty kredytem mieszkaniowym zostały uszkodzone lub zniszczone na skutek powodzi, oraz który utracił, czasowo, możliwość z ich korzystania (w całości lub części). Z dodatkowego wsparcia udostępnionego przez bank mogą skorzystać kredytobiorcy z powiatów, gmin i miejscowości, w których wprowadzono stan klęski żywiołowej. Wniosek można złożyć m.in. w oddziale do 31 grudnia 2024 r.

· Zawieszenie spłaty zobowiązań finansowych – od 23 września wszyscy klienci z terenów objętych stanem klęski żywiołowej mogą wystąpić o zawieszenie na 3 miesiące spłaty kredytu. Propozycja bezpłatnego rozwiązania skierowana jest dla klientów indywidulanych i firmowych z terenów objętych klęską żywiołową, które posiadają m.in. kredyt hipoteczny, gotówkowy i firmowy. To jedna z pierwszych inicjatyw banku. Z tego rozwiązania do tej pory skorzystało już powyżej 140 kredytobiorców banku.

· Dodatkowe rozwiązania w przypadku problemów ze spłatą zobowiązań kredytowych –
w przypadku osób poszkodowanych w wyniku powodzi, do czasu odzyskania przez nich umiejętności spłaty zobowiązań, bank zaproponował rozwiązania ułatwiające spłatę kredytów poprzez:

· zawieszenie płatności rat spłaty pożyczek i kredytów bez żadnych opłat,

· zawieszenie płatności części odsetkowej lub kapitałowej w zależności od wniosku klienta,

· rozłożenie kwoty zaległości na pozostały okres kredytowania,

· wydłużenia okresu spłaty o czas zawieszenia spłat na umowach,

· wydłużenie okresów kredytowania,

· wprowadzanie możliwości ulg indywidualnych na podstawie dyspozycji i oświadczenia klienta np. zawieszenie naliczania odsetek.

· Wsparcie dla pracowników banku – wśród poszkodowanych znaleźli się również pracownicy banku, a także ich bliscy. Priorytetem od początku jest ochrona ich życia i zdrowia, dlatego w pierwszej kolejności bank skupił się na zapewnieniu im niezbędnej pomocy. Pracownicy mogą wystąpić do banku o bezzwrotne zapomogi, wprowadzone zostały też usprawiedliwione, pełnopłatne nieobecności w pracy osób z terenów powodziowych.

Oprócz zaangażowania ze strony banku aktywnie w pomoc włączyła się Fundacja PKO Banku Polskiego w ramach projektu #PomocDlaPowodzian, organizując m.in. zbiórkę na rzecz poszkodowanych. Ponadto, firma PKO Ubezpieczenia uruchomiła szybką ścieżkę likwidacji szkód dla klientów dotkniętych powodzią.

Wsparcie ze strony Fundacji PKO Banku Polskiego:

· Uruchomienie zbiórki charytatywnej – 18 września Fundacja uruchomiła specjalne konto do wpłat na rzecz pomocy dla osób poszkodowanych przez powódź. Do każdej wpłaconej złotówki fundacja dołoży drugą złotówkę. Zbiórka jeszcze trwa. Pierwsze wsparcie trafi do Ochotniczych Straży Pożarnych z terenów dotkniętych powodzią.

· kooperacja z dwiema organizacjami, które mają doświadczenie w niesieniu pomocy humanitarnej: Polskim Centrum Pomocy Międzynarodowej i Funduszem Lokalnym Masywu Śnieżnika. Jest to jeden z elementów kompleksowego i długoterminowego projektu fundacji. Pierwsza z nich (PCPM) koncentruje się m.in. na zabezpieczeniu mieszkań i domów przed zimą, remontach, wyposażeniu mieszkań i budynków użyteczności publicznej, odbudowie domów. Druga (FLMŚ) wspiera rodziny zakupem podstawowego wyposażenia AGD. Fundacja na ten cel przeznaczyła 1,5 mln zł z własnych środków.

Fundacja PKO Banku Polskiego aktualnie wypracowuje zasady udzielania wsparcia na rzecz poszkodowanych przez powódź. Będą one stosowane podczas rozpatrywanie wniosków. Określą sposób działania ukierunkowany na długoterminową i skuteczną odbudowę infrastruktury społecznej.

***

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego, a wartość jego aktywów wzrosła na koniec pierwszego półrocza 2024 r. do 507 mld zł. Zysk netto Grupy PKO Banku Polskiego wyniósł 4,4 mld zł. Liczba klientów przekroczyła 12 milionów. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku depozytów, kredytów oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która została aktywowana przez klientów 8,1 mln razy, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce.
Idź do oryginalnego materiału