PKO Bank Polski ma w kraju 600 tys. klientów korporacyjnych, których mobilizuje do rozwijania skrzydeł i zagranicznego dywersyfikowania biznesu. Pomagają w tym cztery oddziały banku za granicą, z których najstarszy – we Frankfurcie nad Menem – kończy właśnie 10 lat. Niemiecki oddział banku zachęca też międzynarodowy biznes do inwestowania w Polsce.
– Jesteśmy gotowi finansować nie tylko polskie przedsiębiorstwa rozwijające działalność w Niemczech, ale także duże lokalne firmy. Niemcy to nasz największy partner handlowy i jeden z największych inwestorów zagranicznych w Polsce. W 2023 r. w Polsce działało ponad 4700 firm z udziałem niemieckiego kapitału. Co istotne, przepływy inwestycyjne nie są już jednostronne – polskie bezpośrednie inwestycje w Niemczech systematycznie rosną i osiągnęły w 2023 roku wartość ponad 2 mld euro. w tej chwili obsługujemy klientów z takich branż jak petrochemiczna, chemiczna, nieruchomości, przetwórstwo odpadów, branża handlowa. Nasz nadrzędny cel to być bankiem numer 1 dla polskich firm na rynku Europy Środkowo-Wschodniej oraz bramą dla firm z Europy wchodzących na rynek polski – mówi Marek Radzikowski, wiceprezes PKO Banku Polskiego nadzorujący Obszar Operacji i Bankowości Międzynarodowej.
PKO Bank Polski oferuje rozwiązania dopasowane do specyfiki niemieckiego rynku. W jego ofercie znajdują się Burgschafty (poręczenia oparte na prawie niemieckim) czy Schuldscheindarlehen (specyficzna dla rynku niemieckiego forma finansowania) oraz Sepa Direct Debit – polecenia zapłaty w Euro ułatwiające codzienne rozliczenia transgraniczne.
Przez dekadę funkcjonowania oddziału w Niemczech PKO Bank Polski wspierał zacieśnianie współpracy handlowej między obydwoma krajami. Niemcy pozostają zdecydowanie najważniejszym partnerem handlowym Polski. W 2024 roku wartość naszego eksportu na ten rynek sięgnęła 95,8 mld EUR, co daje Niemcom pozycję największego odbiorcy polskich towarów i aż 27,2% udziału w całym eksporcie. Dla porównania – łączny eksport do czterech kolejnych krajów: Czech, Francji, Wielkiej Brytanii i Holandii, wyniósł 77,9 mld EUR. To najlepiej pokazuje, jak silnie polska gospodarka jest powiązana z niemiecką. Z kolei Polska umocniła swoją pozycję jako jeden z najważniejszych rynków zbytu dla niemieckiego eksportu. W pierwszym półroczu ubiegłego roku eksport towarów do Polski wzrósł o 4,6% osiągając wartość 48,4 mld euro. Dla porównania, eksport do Chin spadł o 2,7% w porównaniu z tym samym okresem, do 48,2 mld euro. Tym samym Polska awansowała na czwarte miejsce wśród najważniejszych rynków zbytu niemieckiego eksportu, podczas gdy Chiny spadły na piąte.
W ramach aktualnej strategii do 2027 roku PKO Bank Polski zamierza zwiększyć swoją obecność na kolejnych 8 rynkach europejskich. Ekspansja będzie realizowana zarówno poprzez oddziały korporacyjne, jak dotychczas, jak i w nowej formule – przedstawicielstw.
– w tej chwili prowadzimy zaawansowane prace nad otwarciem pierwszych przedstawicielstw, które rozpoczną działalność w ciągu najbliższych kilku miesięcy. Będą to biura w Szwecji i Litwie. Litwa to naturalny kierunek ekspansji dla banku – działa tam wiele firm z polskim kapitałem, a kraj intensywnie inwestuje w zieloną energię i infrastrukturę. Szwecja to rynek, na którym również coraz aktywniej działają polskie firmy. Naszą rolą jest wspierać je w ekspansji, zapewniać finansowanie i ułatwiać rozliczenia transgraniczne. Dzięki temu nie tylko pomagamy budować zieloną gospodarkę, ale także wzmacniamy pozycję polskiej bankowości jako wiarygodnego partnera w kluczowych inwestycjach infrastrukturalnych w regionie – dodał Marek Radzikowski.
Obecność PKO Banku Polskiego na nowych rynkach umożliwi sprawniejszą obsługę transakcji transgranicznych i finansowanie inwestycji.
Źródło: PKO BP