Nowoczesna flota dla Krakowa
W ramach zawartej umowy do Krakowa trafią:
35 standardowych autobusów miejskich Solaris Urbino 12,
13 pojazdów klasy midi Solaris Urbino 10,5.
Pojazdy mają zostać dostarczone w ciągu najbliższych 9 miesięcy. Cała transakcja ma charakter długoterminowy i zakłada sukcesywne uzupełnianie floty MPK w Krakowie o kolejne autobusy w ciągu 4 lat.
– Kontrakt z MPK w Krakowie to nie tylko duży projekt o znaczeniu biznesowym, ale też społecznie ważna inwestycja w jakość życia mieszkańców – komentuje Tomasz Bogus, prezes zarządu PKO Leasing. – To dla nas także krok umacniający naszą pozycję lidera finansowania transportu ciężkiego w Polsce.
Ekologia i komfort
Nowe pojazdy będą sukcesywnie zastępować najstarsze spalinowe autobusy w taborze MPK. Docelowo w Krakowie komunikacja miejska ma opierać się wyłącznie na pojazdach niskoemisyjnych i zeroemisyjnych – wodorowych, elektrycznych, hybrydowych oraz z silnikami spełniającymi normy Euro 6.
To istotny krok w kierunku poprawy jakości powietrza w mieście oraz zapewnienia mieszkańcom wyższego komfortu podróżowania.
Rynek dynamicznie rośnie
PKO Leasing konsekwentnie rozwija się w segmencie finansowania autobusów. W 2024 roku firma sfinansowała pojazdy o łącznej wartości 278,8 mln zł, osiągając 17-procentowy udział w rynku i notując imponującą dynamikę wzrostu 68,6% rok do roku.
Dla porównania, wartość całego rynku finansowania autobusów w Polsce w 2024 roku wyniosła 1,64 mld zł, co oznacza wzrost o 47,5% r/r. Według danych PZPM, w Polsce w zeszłym roku zarejestrowano 2,3 tys. nowych autobusów, a w pierwszym kwartale 2025 roku – już 996 sztuk (+14% r/r).
Kolejne miasta na horyzoncie
Kontrakt z Krakowem to kolejna strategiczna transakcja PKO Leasing w ostatnich dniach. 1 lipca 2025 r. firma podpisała podobną umowę z MPK w Łodzi, a kolejne projekty są już w przygotowaniu.