PKP Intercity a WOŚP — finanse pod lupą

3 dni temu
Zdjęcie: pendolino szybki pociag fast train wroclaw poland


PKP Intercity uruchomiło specjalne pociągi z okazji 33. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Posłanka Paulina Matysiak skierowała interpelację do Ministerstwa Infrastruktury, pytając o finansowanie tych połączeń. Ministerstwo właśnie udzieliło odpowiedzi.

Pociągi WOŚP poza budżetem państwa

Według informacji przekazanych przez Ministerstwo Infrastruktury, pociągi nr 51204 oraz 31202 uruchomione 26 stycznia 2025 roku z okazji finału WOŚP nie były finansowane z budżetu państwa. Połączenia na trasach Hel-Warszawa Stadion oraz Zakopane-Warszawa Stadion zostały zorganizowane i sfinansowane w ramach działań marketingowych PKP Intercity.

Ministerstwo ujawniło szczegółowe koszty tej operacji. Uruchomienie dwóch specjalnych pociągów kosztowało spółkę 149 750 zł, natomiast wpływy ze sprzedaży biletów wyniosły zaledwie 17 501,07 zł. Oznacza to, iż PKP Intercity pokryło z własnych środków różnicę wynoszącą ponad 132 tys. zł.

Marketing wart więcej niż koszty

PKP Intercity traktuje tę akcję jako udaną inwestycję wizerunkową. Według danych przekazanych przez spółkę, ekwiwalent reklamowy, czyli wartość podobnego efektu marketingowego osiągniętego poprzez tradycyjne działania reklamowe, wyniósłby aż 1 271 053 zł. To ponad osiem razy więcej niż rzeczywisty koszt poniesiony przez przewoźnika.

Takie podejście wskazuje, iż PKP Intercity traktuje wsparcie dla WOŚP nie tylko jako działanie charytatywne, ale także jako istotny element budowania swojego wizerunku.

Plany promocyjne na 2025 rok

W odpowiedzi na interpelację poselską Ministerstwo Infrastruktury przedstawiło również planowane działania promocyjne PKP Intercity na 2025 rok. Wśród nich znalazły się trzy główne inicjatywy:

  1. „Dzień Dziecka z PKP Intercity” – oferta bezpłatnych przejazdów pociągami TLK i IC w komunikacji krajowej dla dzieci w wieku od 4 do 16 lat.
  2. „Rower za złotówkę z PKP Intercity” – promocja skierowana do osób podróżujących z rowerami, obowiązująca podczas Europejskiego Tygodnia Mobilności. W ramach akcji bilet na przewóz roweru będzie kosztował tylko 1 zł.
  3. „Podróż za Złotówkę dla Seniora” – oferta dla osób, które ukończyły 60 lat, umożliwiająca jednorazowy przejazd pociągami TLK i IC w komunikacji krajowej za symboliczną opłatą 1 zł.

Co dalej z promocjami?

Interesująca jest informacja o braku planów na 2026 rok. Ministerstwo wprost przyznaje, iż „Spółka PKP Intercity nie posiada w tej chwili planów dotyczących podobnych akcji na rok 2026”. Może to sugerować, iż przewoźnik zamierza poddać ocenie efektywność dotychczasowych działań promocyjnych przed podjęciem decyzji o ich kontynuacji w kolejnych latach.

Warto zauważyć, iż PKP Intercity, pomimo znacznych kosztów, które nie zostały pokryte wpływami z biletów, zdecydowało się na sfinansowanie pociągów dla WOŚP z własnych środków marketingowych. Dla spółki najważniejszy okazał się potencjał promocyjny, jaki niesie ze sobą związek z jedną z najbardziej rozpoznawalnych inicjatyw charytatywnych w Polsce.

Idź do oryginalnego materiału