PKP Intercity podpisało umowę z Hochtief Polska S.A. na przebudowę obiektów utrzymania taboru wraz z modernizacją infrastruktury na terenie bocznicy kolejowej Kraków Prokocim. To jeden z kluczowych projektów przewoźnika w zakresie poprawy warunków utrzymania i naprawy taboru. Wartość kontraktu wynosi 57 447 775,12 zł brutto, a czas realizacji inwestycji to 24 miesiące od dnia zawarcia umowy.
Zakres inwestycji
Prace obejmą kompleksową przebudowę dachów dwóch hal, modernizację warsztatów, magazynów, szatni i pomieszczeń socjalnych, a także wymianę nawierzchni torowej wewnątrz hal z regulacją torów przyległych. Zmodernizowane zostaną kanały rewizyjne, płyty fundamentowe i posadzki oraz wewnętrzne instalacje: elektryczna, wodociągowa, kanalizacyjna, centralnego ogrzewania i wentylacja mechaniczna. Przebudowie ulegnie również sieć trakcyjna, droga pożarowa oraz instalacje przeciwpożarowe.
Teren bocznicy jest objęty ochroną konserwatorską jako część historycznego zespołu stacji Kraków Bieżanów – Zakłady Naprawcze PKP, co nadaje inwestycji dodatkowy wymiar związany z zachowaniem walorów architektonicznych obiektów.
Korzyści z modernizacji
Po zakończeniu prac bocznica kolejowa Kraków Prokocim będzie działać znacznie efektywniej. Modernizacja pozwoli skrócić czas obsługi utrzymaniowej taboru i usprawnić przygotowanie składów do wyjazdów, co przełoży się na wyższą punktualność i dostępność pociągów. Inwestycja zwiększy też komfort i bezpieczeństwo pracy personelu oraz wpłynie na poprawę jakości usług świadczonych pasażerom.
Z bocznicy Kraków Prokocim wyprawiane są m.in. pociągi w relacjach do Zagórza, Łupkowa, Jeleniej Góry, Hrubieszowa, Lublina, Poznania, Warszawy, Olsztyna oraz Szczecina.
Inwestycje PKP Intercity w infrastrukturę
Przebudowa bocznicy Kraków Prokocim jest elementem szerokiego programu inwestycyjnego PKP Intercity. W 2025 roku spółka przeznaczy 292 mln zł netto na rozbudowę i modernizację zapleczy technicznych, w tym budowę nowej lokomotywowni w Warszawie Grochowie oraz zaplecza technicznego z myjnią na stacji Przemyśl Bakończyce. W latach 2025–2030 przewoźnik planuje zainwestować blisko 3,4 mld zł w rozwój bocznic i zapleczy technicznych w całej Polsce, w tym w Lublinie, Białymstoku, Łodzi, Warszawie oraz Gdyni.
Fot. Sektorkolejowy
Zobacz również: