PKP Intercity: Jakie będą piętrowe EZT-y?

1 miesiąc temu

PKP Intercity ogłosiło postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup 42 piętrowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń krajowych, z możliwością domówienia kolejnych 30 pociągów. To pierwsze tego typu pojazdy w parku taborowym przewoźnika i największe zamówienie, biorąc pod uwagę obejmującą go liczbę pociągów zespolonych oraz wartość – prawie 10 mld zł brutto w opcji podstawowej.

Ogłoszone postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup pociągów piętrowych jest odpowiedzią na dynamicznie rosnące zainteresowanie przejazdami dalekobieżnymi oraz elementem przygotowania do liberalizacji rynku kolejowego, który ma nastąpić po 2030 roku. PKP Intercity, chcąc konkurować z innymi przewoźnikami, potrzebuje nowoczesnego, szybkiego taboru, mogącego pomieścić dużą liczbę pasażerów, a jednocześnie efektywnego ekonomicznie. W ramach ogłoszonego postępowania przewoźnik planuje kupić 42 piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne wraz z 30-letnim okresem utrzymania. Ponadto przewidziana jest możliwość domówienia kolejnych 30 pojazdów. Wartość zamówienia podstawowego to prawie 10 mld zł brutto, z czego 55% to kwota przeznaczona na zakup taboru. Wartość zamówienia z opcją na dodatkowe 30 pojazdów to prawie 17 mld zł brutto. Zgodnie z przyjętymi założeniami, odbiór wszystkich pojazdów z zamówienia podstawowego powinien nastąpić nie później niż w terminie 77 miesięcy od dnia zawarcia umowy.

Piętrowe pociągi: szybkie, komfortowe, pojemne

Piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne PKP Intercity chce wykorzystać do realizacji przewozów krajowych w kategorii ekonomicznej. Pojazdy te przewidziane są do obsługi popularnych tras, m.in. z Warszawy do Gdańska, Łodzi, Olsztyna, Wrocławia, Krakowa, Białegostoku czy Terespola. Założeniem wstępnym, do weryfikacji w trakcie dialogu z wykonawcami, jest m.in. prędkość minimalna wynosząca 200 km/h, przy dwóch systemach zasilania: 3 kV (DC) oraz 25 kV (AC).

Pociągi mają być dostosowane do przejazdów dalekobieżnych, zapewniając około 500 pasażerom komfortową podróż. Będą mogli oni skorzystać z wygodnych, wysuwanych foteli, z indywidualnymi stolikami, podłokietnikami, podnóżkami oraz oświetleniem. Do ich dyspozycji będzie WiFi, gniazdka elektryczne i USB. Wygodną podróż zapewni też klimatyzacja oraz system informacji pasażerskiej wyświetlany na tablicach świetlnych. W trosce o bezpieczeństwo na pokładach zamontowany będzie system wykrywania pożaru obejmujący całe pojazdy oraz monitoring wizyjny. Pojazdy będą posiadały część klasy 1 i klasy 2, strefę ciszy, przestrzeń dla dzieci, maszyny vendingowe wraz z przestrzenią do spożycia posiłków, miejsce na rowery oraz duże bagaże z możliwością ich zabezpieczenia. Bezpieczną eksploatację piętrowych pociągów zapewni zastosowany europejski system bezpieczeństwa ETCS poziomu 1 i 2, system diagnostyki pokładowej czy GPS. Pociągi będą w pełni zgodne ze specyfikacją techniczną TSI Loc&Pas, oraz przystosowane do przewozu osób o ograniczonej możliwości poruszania się – zgodnie z TSI PRM.

Ponad 15 mld zł brutto zakontraktowane u polskich producentów

W 2024 roku PKP Intercity podpisało umowy na cztery ważne projekty taborowe. Na początku roku przewoźnik zawarł kontrakt z nowosądecką firmą NEWAG na zakup 63 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych z opcją zamówienia kolejnych 32 i świadczeniem 5-letniej usługi utrzymania. To pierwsze w historii, zarówno przewoźnika, jak i producenta tak duże zamówienie jednej serii pojazdów. Wartość umowy to blisko 2,3 mld zł brutto.

Wiosną PKP Intercity podpisało zamówienie na wielofunkcyjne wagony COMBO. W ramach naprawy okresowej wraz z modernizacją 50 wagonów typu 112A zostanie przekształconych w te uniwersalne pojazdy. Wykonawcą kontraktu jest H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych, a jego wartość to 461 mln zł brutto.

W lipcu przewoźnik podpisał umowę ze spółką NEWAG na zakup 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Pozyskanie nowych pojazdów pozwoli nie tylko na przywrócenie części połączeń, ale też rozbudowanie oferty przewozowej na liniach niezelektryfikowanych. Zgodnie z zamówieniem wykonawca zagwarantował utrzymanie pojazdów przez 10 lat użytkowania, które będzie świadczone przy udziale pracowników przewoźnika. Wartość umowy to 3,3 mld zł brutto.

Również w wakacje PKP Intercity i H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych podpisały kontrakt na dostawę 300 nowych wagonów. Zamówienie to może zostać powiększone w ramach prawa opcji łącznie o kolejne 150 pojazdów. Wartość kontraktu bez prawa opcji wynosi blisko 4,2 mld zł brutto. Wagony zostały zaprojektowane w zupełnie nowym standardzie i będą mogły kursować z prędkością 200 km/h. Na ich pokładzie pasażerowie będą podróżować już w 2026 roku.

PKP Intercity planuje także ogłoszenie przetargu na zakup pociągów dużych prędkości, poruszających się z prędkością min. 250 km/h.

Zobacz również:

Nowy rozkład jazdy kolei i piętrowe pociągi – PKP Intercity zapowiada wiele nowości
Idź do oryginalnego materiału