PKP Intercity kupują piętrowe pociągi. Tyle trzeba będzie na nie czekać

2 godzin temu
Zdjęcie: Polsat News


PKP Intercity ogłosiły przetarg na 42 piętrowe pociągi elektryczne. Przetarg dotyczy nie tylko ich dostawy, ale również utrzymania przez okres 30 lat. Spółka przewiduje możliwość zamówienia dodatkowych maksymalnie 30 pociągów wraz z ich serwisowaniem. Pierwsze pociągi mają być gotowe nie wcześniej niż za ponad 3 lata.


W sumie PKP Intercity mogą kupić choćby 72 piętrowe elektryczne zespoły trakcyjne wraz z usługą ich utrzymania - poinformował branżowy serwis rynek-kolejowy.pl.


PKP Intercity na zakupach. Spółka ogłosiła przetarg na 42 piętrowe pociągi elektryczne


PKP Intercity zakładają, iż dostawa pierwszego z piętrowych pociągów elektrycznych nastąpi w terminie do 44 miesięcy od dnia zawarcia umowy - czyli 3 lat i 8 miesięcy. Z kolei dostawa wszystkich zamówionych pojazdów w ramach przetargu podstawowego - w terminie 77 miesięcy (6 lat i 5 miesięcy). Reklama


Portal "RK" zwraca uwagę na fakt, iż tak odległy termin realizacji zamówienia może zaskakiwać. "To bardzo dużo czasu, jeżeli weźmiemy pod uwagę, iż np. pierwsze Flirty dla PKP Intercity musiały być gotowe w dwa lata po podpisaniu umowy w liczbie 20 sztuk" - wskazał serwis. Są jednak również plusy. Jak zauważył portal, długi czas realizacji zamówienia może umożliwić wzięcie udziału w przetargu wielu producentom, a także daje szansę na dopracowanie pociągów.


PKP Intercity mogą domówić kolejnych 30 pociągów elektrycznych


Spółka przewiduje możliwość zamówienia dodatkowych maksymalnie 30 pociągów wraz z ich serwisowaniem. Realizacja całości zamówienia (zamówienie podstawowe wraz z prawem opcji) ma zakończyć się w terminie do 89 miesięcy od dnia zawarcia umowy.
Serwisowanie każdego pojazdu będzie realizowane przez 30 lat od momentu podpisania protokołu odbioru końcowego pierwszego z nich. Co ważne, okres utrzymania pojazdów zakończy się oddzielnie dla wszystkich pojazdu.
PKP Intercity mają wybrać ofertę na podstawie jej ceny, współczynnika efektywności kosztowej, a także terminu dostawy pociągów.


Kolejne podejście PKP Intercity do zakupu nowych pociągów


W sierpniu minister infrastruktury zapowiadał, iż piętrowe składy mają jeździć na trasach w całej Polsce. "Pojawią się tam, gdzie jest największe zapotrzebowanie i natężenie ruchu, by dbać o przepustowość linii" - mówił Dariusz Klimaczak. "To będą też trasy, na których wiemy, iż musimy poprawić komfort podróży" - dodał. Piętrowe pociągi mają rozwijać prędkość do 160 kilometrów na godzinę.
"RK" przypomina, iż właśnie ogłoszony przetarg to już kolejna próba zakupu pociągów piętrowych przez PKP Intercity. Spółka początkowo planowała nabyć zestawy typu push-pull, jednak ze względu na wielokrotne przekroczenie budżetu zrezygnowano z tego pomysłu. Porzucić plany postanowił nowy zarząd spółki, który ogłosił przetarg na piętrowe zespoły trakcyjne.
Czym jest system push-pull (pchaj-ciągnij)? Są to pociągi złożone z lokomotywy i wagonów, zakończone wagonem sterowniczym. Zasada działania takiego pociągu jest podobna do EZT. Jednakże w przeciwieństwie do EZT te pociągi można dowolnie skracać i wydłużać oraz można wymieniać lokomotywę. Rzecz w tym, iż takie pojazdy muszą być dostosowane do tego systemu sterowania.
Idź do oryginalnego materiału