Spółka PKP Intercity podpisała umowę z PESA Bydgoszcz na nowe lokomotywy hybrydowe. Kontrakt obejmuje zarówno zakup, jak i serwis 16 lokomotyw spalinowo-elektrycznych. Wartość inwestycji realizowanych w ramach strategii taborowej PKP Intercity to już 7 mld zł brutto.
PKP Intercity kupuje lokomotywy hybrydowe PESA
Umowa podpisana przez PKP Intercity z PESA Bydgoszcz obejmuje dostawę 16 lokomotyw hybrydowych o maksymalnej prędkości 160 km/h na trakcji elektrycznej i 120 km/h na trakcji spalinowej. Dodatkowo umowa obejmuje co najmniej 60 miesięcy konserwacji i napraw gwarancyjnych. Łączna wartość zamówienia to 554,6 mln zł. PKP Intercity przekazało, iż zamówione lokomotywy hybrydowe będą pierwszymi tego typu pojazdami w taborze przewoźnika.
Po raz kolejny mogę powtórzyć, iż dotrzymaliśmy słowa. Deklarowaliśmy, iż polski transport musi być bezpieczny oraz komfortowy i takie wydarzenia jak to dzisiejsze potwierdzają nasze deklaracje. Stawiamy na czysty, ekologiczny transport, dlatego robimy wszystko, żeby kolejni Polacy wracali na kolej. Polska jest w tej chwili europejskim liderem w inwestycjach transportowych, a zmodernizowane szlaki kolejowe są fundamentem sprawnego systemu transportowego. W zakresie inwestycji kolejowych polskie spółki, a wśród nich PKP Intercity i PESA Bydgoszcz, zawieszają poprzeczkę bardzo wysoko. Gratuluję podpisania kolejnej umowy, na której skorzystają przede wszystkim pasażerowie – powiedział Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.
Zgodnie z umową PESA dostarczy lokomotywy w ciągu 48 miesięcy od zawarcia umowy, a pierwsza z nich musi zostać dostarczona najpóźniej w ciągu 30 miesięcy. PKP Intercity planuje testowe użytkowanie pierwszego pojazdu przez 6 miesięcy, aby po obserwacji można było dokonać poprawek technicznych lub uzupełnień przed zakupem kolejnych pojazdów.
Podpisana dzisiaj umowa na zakup 16 nowych lokomotyw hybrydowych to duży krok w dalszym wzmacnianiu naszego parku taborowego. Będą to pierwsze tego typu pojazdy we flocie PKP Intercity i znacząco zwiększą one nasze możliwości eksploatacyjne. Inwestujemy w różne typy lokomotyw, aby jak najlepiej wykorzystywać możliwości sieci kolejowej w Polsce – stwierdził Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity.
Współpraca PKP Intercity z PESĄ Bydgoszcz
To kolejna umowa bydgoskim producentem a PKP Intercity. W ramach strategii inwestycyjnej realizowanej przez PKP Intercity obie firmy podpisały już kontrakty o łącznej wartości 2,95 mld zł. W ramach realizowanych kontraktów państwowe przedsiębiorstwo transportowe otrzymało już od PESA 116 zmodernizowanych wagonów typu 111A-20. Kolejne dziewięć takich pojazdów zostanie wprowadzonych do taboru firmy w II kwartale 2023 roku, a całkowity koszt kontraktu to 540,4 mln zł.
Bardzo nas cieszy, iż po raz kolejny zostaliśmy obdarzeni zaufaniem przez PKP Intercity i będziemy realizować następne zamówienie dla narodowego przewoźnika. Nasza dotychczasowa kooperacja pokazuje, iż wykonywane przez nas produkty oraz usługi cechuje wysoka jakość – powiedział Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz.
Najnowszy kontrakt jest kolejnym elementem programu inwestycyjnego „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, w ramach którego do 2030 roku spółka przeznaczy 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz przyjazne środowisku stacje postojowe.
Normą staną się podróże z prędkością 160-250 km/h, co pozwoli skrócić czasy przejazdów. Pociągi PKP Intercity znacząco więc przyspieszą, ponieważ w tej chwili większość z nich kursuje z prędkością 120-160 km/h. Wyższy komfort i funkcjonalność zapewni nowy design przestrzeni wewnątrz pociągów, nad którego założeniami realizowane są w tej chwili prace. Nowe pojazdy będą dostosowane do potrzeb różnych grup podróżnych, np. osób z niepełnosprawnościami czy rodzin z dziećmi. (…) Potężne inwestycje w nowoczesne pociągi będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu – czytamy na stronie spółki.
„Pociągi przyszłości” PKP Intercity wyjadą na tory już w najbliższych latach?