Za kilka tygodni pierwsi pasażerowie będą mogli podróżować wagonami PKP Intercity po kompleksowej modernizacji przeprowadzonej przez poznańską spółkę H. CEGIELSKI Fabryka Pojazdów Szynowych (FPS). To kolejny krok przewoźnika w kierunku zwiększenia komfortu i jakości podróży na najważniejszych trasach w kraju.
Komfort na najwyższym poziomie
W zmodernizowanych wagonach zachowano układ przedziałowy, który cieszy się dużą popularnością wśród pasażerów. Fotele poddano gruntownej renowacji, zachowując ich ergonomię i wygodę. Na pokładzie dostępne będą gniazdka 230V i USB, indywidualne oświetlenie, klimatyzacja, Wi-Fi oraz automatyczne drzwi. Dodatkowe wygłuszenie akustyczne zapewni jeszcze większy komfort podróży.
Sześć z 32 zmodernizowanych wagonów to wersje Z1B PRM, przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz wyposażone w przewijaki dla dzieci. Wszystkie wagony są dostosowane do jazdy z prędkością do 200 km/h.
Elastyczne wzmacnianie połączeń
Po zakończeniu procesu homologacji nowe wagony typu Z1B i Z1B PRM będą wykorzystywane do obsługi połączeń o największej frekwencji, w tym na trasach:
- Warszawa – Łódź
- Łódź – Gdynia – Kołobrzeg
- Warszawa – Zakopane
Zgodnie z kontraktem, H. CEGIELSKI FPS będzie odpowiedzialny również za naprawy okresowe po 18 miesiącach eksploatacji. Naprawa 26 wagonów Z1B jest współfinansowana z funduszy unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
Inwestycje w polski przemysł
Modernizacja 32 wagonów to część większego pakietu zleceń dla poznańskiej fabryki, który obejmuje również budowę 300 fabrycznie nowych wagonów. Pierwsze z nich mają wyjechać na tory w 2026 roku. Łączna wartość projektów realizowanych przez H. CEGIELSKI FPS dla PKP Intercity to 4,9 mld zł.
PKP Intercity intensywnie inwestuje w unowocześnienie taboru, zlecając polskim producentom i zakładom napraw projekty o łącznej wartości ponad 16,5 mld zł. Dzięki temu krajowa kolej wchodzi w nową erę komfortowych i szybkich podróży.


Zobacz również: