Spółka PKP Intercity ogłosiła największy w swojej historii przetarg na nowe wagony. Po zrealizowaniu zamówienia flota przewoźnika powiększy się choćby o 300 nowych wagonów, a prawo opcji zezwala na zakup kolejnych 150 maszyn.
PKP Intercity ogłosiło przetarg na nowe wagony
Ogłoszony przez PKP Intercity przetarg na nowe wagony jest kolejnym elementem konsekwentnie realizowanej strategii inwestycyjnej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”. Jego wpływ widać już na polskich torach, na których pojawia się coraz więcej nowych i zmodernizowanych pojazdów w barwach narodowego przewoźnika.
Polska stała się liderem w inwestycjach transportowych w Europie, a działania takie jak to dzisiejsze są tego najlepszym dowodem. Z pełnym przekonaniem stawiamy na rozwój polskiej, ekologicznej kolei, a zakup przez naszego narodowego przewoźnika kilkuset nowoczesnych, bezpiecznych i komfortowych wagonów będzie bardzo dużym krokiem w kierunku kolei jako wiodącego środka transportu. Nowa jakość przyciąga kolejne miliony podróżnych do pociągów – mówi Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.
W ramach przetargu zakupione zostaną wagony różnego typu. Po zakończeniu dostaw, w opcji podstawowej, flota PKP Intercity powiększy się o:
- 38 wagonów przedziałowych 1. klasy z wydzieloną częścią bezprzedziałową;
- 40 wagonów przedziałowych 2. klasy;
- 80 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy;
- 38 wagonów przedziałowych 2. klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami;
- 40 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów;
- 38 wagonów restauracyjnych;
- 26 wagonów dzienno-nocnych, które zapewnią wygodne przejazdy w nocy.
W przypadku prawa opcji zamówienie wzrośnie do łącznie 450 wagonów, a każda z wyżej wymienionych kategorii taboru powiększy się o kolejne jednostki, od 13 do 40 sztuk.
Coraz wyższa jakość staje się wyróżnikiem polskiej kolei. Jak pokazuje ostatnia popularność usług PKP Intercity, podróżni wyraźnie dostrzegają te zmiany, dzięki czemu coraz częściej wybierają pociąg jako środek transportu w podróżach długodystansowych. Ten trend jest stabilny, a umocnią go intensywne inwestycje taborowe, które sprawiają, iż podróżowanie koleją staje się coraz prostsze i bardziej komfortowe. choćby 450 nowoczesnych wagonów w nowym designie to milowy krok dla PKP Intercity i polskiej kolei – przekonuje Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Nowy design wagonów
PKP Intercity szacuje, iż dostawy nowych taborów rozpoczną się w 2025 roku. Nowe maszyny przyspieszą do 200 km/h i będą użytkowane w klasie średniej, czyli jednej z trzech nowych klas połączeń, jakie przewoźnik planuje wprowadzić na rynek do 2030 roku. Pociągi klasy średniej będą łączyć duże aglomeracje, zatrzymując się w mniejszych ośrodkach, a także kursować za granicę. Wagony będą bowiem homologowane na sieciach kolejowych Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy. Po otrzymaniu zezwolenia nowe jednostki będą mogły podróżować na następujących trasach:
- Warszawa – Poznań – Berlin;
- Warszawa – Poznań – Szczecin;
- Gdynia – Warszawa – Katowice – Bohumin – Wiedeń;
- Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin;
- Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Poznań – Szczecin;
- Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga;
- Kraków/Wrocław – Bohumin – Wiedeń.
To niezwykle istotny przetarg i bardzo duży krok w realizacji naszej strategii inwestycyjnej, który odczuwalnie wzmocni nasze możliwości przewozowe. Bieżący rok i rekordowe liczby przewożonych pasażerów dowodzą słuszności strategii i kompleksowych zakupów taboru. Popularność podróży koleją rośnie w Polsce bardzo szybko, a naszym zadaniem jest oferować pasażerom coraz wyższą jakość usług. Do tego przyczyni się także design wagonów, który będzie nową jakością na polskich torach i z pewnością przekona do kolei kolejnych podróżnych. Bardzo mocno zmieniamy podejście do projektowania przestrzeni dla pasażerów – mówi Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.
Wagony będą miały wygodniejsze i bardziej przytulne wnętrze z nastrojowym oświetleniem. Uzyskają nową kolorystykę i będą wyposażone w udogodnienia, które w tej chwili są standardem w pociągach PKP Intercity. Dla pasażerów dostępne będzie więc Wi-Fi, indywidualny system oświetlenia, gniazdka elektryczne i USB. Komfortową podróż zapewnia również klimatyzacja oraz system informacji pasażerskiej wyświetlany na tablicach świetlnych. Dla bezpieczeństwa pasażerów w całym wagonie zastosowano system wykrywania pożaru i monitoring wideo. Wagony zyskują więcej miejsca na bagaż pod siedzeniami. Innowacją będzie specjalna przestrzeń dla rodziców podróżujących z dziećmi, która połączy część pasażerską z bezpieczną przestrzenią do zabaw. Fotele w pierwszej klasie otrzymają nowy, jednolity standard, obejmujący wagony przedziałowe i bezprzedziałowe, a oprócz standardowego wyposażenia w środku pojawią się nowości, takie jak ładowarki indukcyjne. Zmienią się również wagony restauracyjne, które otrzymają bardziej kameralne i klimatyczne wnętrze.
Przetarg obejmuje różne typy wagonów, ponieważ potrzeby poszczególnych grup podróżnych różnią się od siebie. Nowe wagony spełnią oczekiwania różnych grup pasażerów – tych podróżujących z dziećmi, w pojedynkę czy z rowerem. Naszym celem jest tabor przystępny, komfortowy i przyjazny użytkownikowi. Temu służą nasze ambitne plany inwestycji w nowoczesny tabor. Tworząc strategię „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” wskazaliśmy potrzeby taborowe, które teraz są wypełniane – wyjaśnia Jarosław Oniszczuk, Członek Zarządu PKP Intercity.
PKP Intercity kupuje lokomotywy hybrydowe za pół miliarda zł!