PKP Intercity: Rośnie liczba pasażerów z niepełnosprawnościami korzystających z asysty podczas podróży

6 godzin temu

W pierwszej połowie 2025 roku blisko 20 tysięcy osób z niepełnosprawnościami skorzystało z usługi asysty oferowanej przez PKP Intercity. To aż o 50% więcej niż dwa lata temu, co potwierdza rosnące zainteresowanie koleją jako dostępnym i komfortowym środkiem transportu.

Kolej dostępna dla wszystkich

W ostatnich latach systematycznie rośnie liczba zgłoszeń dotyczących przejazdów osób z niepełnosprawnościami i ograniczoną mobilnością. W pierwszym półroczu 2023 roku było ich 13 414, rok później – 15 802, a w 2025 roku już blisko 20 tysięcy. Dane te pokazują, iż To pokazuje, iż coraz popularniejszy transport kolejowy nie wyklucza żadnej grupy pasażerów, oferując komfort, bezpieczeństwo i inkluzywność.

Na czym polega asysta w podróży?

Usługa asysty obejmuje pomoc m.in. przy:

  • ustaleniu, które pociągi są przystosowane dla osób poruszających się na wózkach,
  • wejściu i wyjściu z pociągu,
  • znalezieniu miejsca na pokładzie,
  • wniesieniu i wyniesieniu bagażu (do 12 kg),
  • przesiadce do komunikacji zastępczej, w przypadku zmiany organizacji ruchu.

Pomoc drużyn konduktorskich obejmuje również uruchomienie wind lub rozłożenie platform w wagonach dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Dzięki temu możliwe jest zapewnienie takiego samego poziomu usług, z jakich korzystają wszyscy pasażerowie.

Zgodnie z rozporządzeniem UE z 2021 roku, przewoźnicy mają obowiązek zapewnienia pomocy, jeżeli pasażer zgłosi taką potrzebę co najmniej 24 godziny przed podróżą. Jednak choćby w przypadku braku wcześniejszego zgłoszenia, PKP Intercity dokłada wszelkich starań, by zapewnić niezbędne wsparcie.

Gdzie znaleźć informacje?

Szczegółowe informacje dotyczące pomocy i udogodnień można znaleźć na specjalnej podstronie internetowej PKP Intercity. Dostępna jest tam również wyszukiwarka połączeń dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz wykaz udogodnień na poszczególnych stacjach. Pomoc uzyskać można także za pośrednictwem Infolinii PKP Intercity pod numerem: 42 205 45 31.

Inwestycje w dostępność i nowoczesny tabor

PKP Intercity sukcesywnie inwestuje w tabor przystosowany do potrzeb pasażerów z niepełnosprawnościami. w tej chwili przewoźnik dysponuje:

  • 86 elektrycznymi zespołami trakcyjnymi, w tym składami Pendolino, Flirt i Dart,
  • 198 wagonami dostosowanymi do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, w tym nowoczesnymi wagonami COMBO, wyposażonymi w pochylnie, szersze korytarze, specjalne przedziały i toalety.

W 2025 roku planowany jest zakup kolejnych 75 wagonów tego typu, co znacząco zwiększy liczbę dostępnych pociągów i poprawi komfort podróży. Rozkład jazdy zawiera informacje o możliwości skorzystania z wagonów dostosowanych do potrzeb osób z ograniczoną mobilnością.

Kolej środkiem transportu pierwszego wyboru

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który łączy miasta, aglomeracje i ośrodki turystyczne w kraju oraz za granicą. Spółka stawia na wysoki standard podróży i rozwój oferty dostępnej dla wszystkich, by kolej stała się środkiem transportu pierwszego wyboru. Zwiększenie dostępności usług dla osób z niepełnosprawnościami to istotny element tej strategii.

Źródło informacji: PKP Intercity/PAP MediaRoom

Idź do oryginalnego materiału