Nowosądecki producent pojazdów szynowych dostarczył narodowemu przewoźnikowi dwie ostatnie lokomotywy Griffin EU160, finalizując kontrakt na 46 pojazdów. Flota tego typu liczy w tej chwili 96 jednostek. Równolegle przewoźnik rozpoczął odbiory szybszych lokomotyw EU200.
Kontrakt na lokomotywy EU160 podpisano w grudniu 2023 r., a pierwsze pojazdy wyjechały na tory już w październiku 2024 r. Zakup zrealizowano przy wsparciu środków z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO). Lokomotywy rozwijające 160 km/h wyposażono w system ETCS poziomu 2, diagnostykę pokładową, monitoring wizyjny oraz łączność pokład-ziemia. 2 najnowsze egzemplarze zostaną skierowane do obsługi tras w najbliższych dniach.
Szybsze Griffiny na europejskie trasy
Odbiór lokomotyw EU200 otwiera nowy rozdział w rozwoju floty PKP Intercity. Pojazdy wielosystemowe osiągają 200 km/h i współpracują z trzema standardami zasilania: 3 kV DC, 15 kV AC oraz 25 kV AC. Docelowo obsłużą również połączenia międzynarodowe – do Czech, Austrii, Niemiec, na Słowację i Węgry. Proces homologowania lokomotyw na rynkach zagranicznych jest w toku. Umowa obejmuje 63 pojazdy z opcją dokupienia kolejnych 32 jednostek.
Miliardowe zamówienia w Nowym Sączu
W fabryce Newagu powstają w tej chwili również dwunapędowe zespoły trakcyjne dla PKP Intercity – łącznie 35 składów. Uwzględniając zamówienie na lokomotywy EU200, wartość tych kontraktów sięga niemal 5,7 mld zł brutto.


Fot. PKP Intercity
Zobacz również:

7 godzin temu







