PKP Intercity zleciło Remtrakowi modernizację 150 wagonów za ok. 1,5 mld zł

1 dzień temu

PKP Intercity zleciło spółce PKP Intercity Remtrak ze swojej grupy kapitałowej modernizację kolejnych 150 wagonów za ok. 1,5 mld zł, podał przewoźnik. Po podpisaniu tej umowy wartość kontraktów PKP Intercity w polskim przemyśle wzrosła do blisko 16,5 mld zł.

„PKP Intercity i PKP Intercity Remtrak podpisały umowy na modernizację 150 wagonów. 133 z nich po modernizacji będzie wagonami bezprzedziałowymi pierwszej i drugiej klasy. Zostaną one wyposażone w nowe wnętrze i nowe fotele dla pasażerów. Optymalną temperaturę będzie zapewniał system klimatyzacji. W wagonach zostaną wymienione niemal ich wszystkie elementy: okna, wózki, zapewniające wygodną jazdę z prędkością 160 km/h, urządzenia elektryczne. Drzwi wejściowe zostaną wymienione na automatyczne. Będą też nowe toalety. Pasażerowie będą mogli korzystać z gniazdek do ładowania laptopów i telefonów. Skorzystają także z bezprzewodowego internetu. We wnętrzu pojazdów zostanie zainstalowany system informujący o kolejnych stacjach. Bezpieczeństwo zapewni system przeciwpożarowy i monitoring. W ramach zamówienia wykonawca będzie zobowiązany do przeprowadzania przeglądów i napraw rewizyjnych aż do kolejnej modernizacji. Dzięki podpisanym umowom zakłady Remtrak zajmą się też modernizacją kolejnych 17 wielofunkcyjnych wagonów Combo” – czytamy w komunikacie.

Dotychczas PKP Intercity podpisało umowy z Remtrakiem na kwotę prawie 1,5 mld zł. Dzięki nowym umowom wartość kontraktów wzrośnie do 3 mld zł. W ramach nowych kontraktów blisko 1,1 mld zł będzie wydatkowanych w ramach inwestycji, a 400 mln zł przeznaczonych jest na utrzymanie pojazdów. Liczba wagonów do remontu i modernizacji zakontraktowana w ramach umów między PKP Intercity a zakładami w Opocznie to 2 517, podano także.

„Zawarty dziś kontrakt to kolejne, warte blisko 1,5 mld zł zamówienie w polskim przemyśle, które pozwoli zapewnić 150 zmodernizowanych wagonów. Posłużą one dalszej rozbudowie oferty przewozowej PKP Intercity. Ten kontrakt to nie tylko modernizacja. To przede wszystkim pierwsza taka umowa w historii spółki, która dla wagonów zapewnia utrzymanie na poziomie P3 i P4 przez następne 23 lata. To nowa filozofia i kierunek kontraktowania utrzymania wagonów, która zapewni stabilizację dostępności taboru do realizacji rozkładu jazdy po stronie przewoźnika oraz stabilizację planowania procesów produkcyjnych i łańcuchów dostaw po stronie wykonawcy tj. Remtrak. Taka umowa w długim horyzoncie to obustronna korzyść. Dotychczas takie kontrakty dotyczyły wyłącznie nowych zespołów trakcyjnych” – powiedział członek zarządu PKP IC Adam Wawrzyniak, cytowany w materiale.

„Podpisanie dzisiejszych kontraktów to dla PKP Intercity Remtrak bardzo istotny moment dla rozwoju i funkcjonowania spółki. Dajemy naszym inżynierom bardzo duże wyzwanie, aby opracować najlepszy możliwy produkt, który będzie jeździł po Polsce oraz dyrektorom produkcji, którzy będą fizycznie razem z naszymi pracownikami wykonywać te naprawy i modernizacje. Ten kontrakt to zaangażowanie także naszych planistów, działu kontraktacji czy serwisu. Tak duży kontrakt na modernizację 150 wagonów wraz z utrzymaniem będziemy realizować przez wiele lat w naszych Zakładach Produkcyjnych: tutaj w Libiszowie koło Opoczna, w Opolu oraz w Warszawie, gdzie będziemy bazować głównie na polskich komponentach” – dodał prezes PKP Intercity Remtrak Tomasz Zelwowiec.

Obecnie PKP Intercity realizuje umowy taborowe o wartości 16,5 mld zł zakontraktowane w polskim przemyśle. Zamówienia te są realizowane przez podmioty takie, jak poznańska Fabryka Pojazdów H. Cegielski, bydgoska fabryka Pesa, Pesa Mińsk Mazowiecki i PKP Intercity Remtrak. Obejmują one budowę nowoczesnych lokomotyw, wagonów i pociągów hybrydowych. Niedawno przewoźnik zyskał ponad 2 mld zł dofinansowania UE na lokomotywy i wagony. Kontrakty objęte wsparciem są realizowane wyłącznie w polskich fabrykach taboru, zakończono w informacji.

PKP Intercity to największy w Polsce kolejowy przewoźnik dalekobieżny. W 2023 r. miał ok. 68 mln pasażerów.

Źródło: ISBnews

Idź do oryginalnego materiału