PKP PLK: Od początku roku ogłosiliśmy przetargi warte 12,4 mld zł – to nie koniec

6 godzin temu

W 2025 r. doświadczyliśmy intensyfikacji ogłaszania nowych przetargów. Po długotrwałym okresie posuchy w sektorze budownictwa kolejowego w końcu coś drgnęło. W pierwszym kw. br. krajowy zarządca infrastruktury uruchomił procedury przetargowe o łącznej wartości 12,4 mld zł, a do końca roku kwota ta ma wzrosnąć do blisko 16 mld zł. Najważniejsze projekty obejmują odcinki: Białystok – Ełk, Skierniewice – Czachówek, Tymbark – Limanowa oraz Podłęże – Gdów.

Najważniejszym projektem PKP Polskich Linii Kolejowych jest modernizacja polskiego odcinka korytarza Rail Baltica między Ełkiem a Białymstokiem. Przetarg ogłoszony w styczniu br. opiewa na rekordową kwotę blisko 6 mld zł. Co istotne, spółka zastosowała w nim wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), eliminując z procedury firmy spoza UE, EOG oraz państw nieobjętych porozumieniem o zamówieniach rządowych w ramach WTO (Światowej Organizacji Handlu).

W grze są jeszcze kolejne wielomiliardowe zadania, np. Skierniewice – Czachówek, Tymbark – Limanowa, czy Podłęże – Gdów. W pierwszym kwartale tego roku uruchomiliśmy wszystkie przetargi w kwocie powyżej 100 mln zł, które zaplanowaliśmy – podkreśla Piotr Wyborski, prezes zarządu PKP PLK SA.

Równolegle z ogłaszaniem nowych przetargów, spółka finalizuje wcześniejsze postępowania. W pierwszych trzech miesiącach 2025 r. polski zarządca infrastruktury kolejowej podpisał kontrakty z wykonawcami o łącznej wartości 400 mln zł.

Pozytywny impuls dla branży i pasażerów

Program inwestycyjny PKP PLK to dobra wiadomość dla całego sektora kolejowego. Po dwóch trudnych latach przedsiębiorstwa wykonawcze zyskują długo wyczekiwany „tlen”, choć daleko jeszcze do sytuacji, w której będzie można mówić o komforcie.

Dostrzegamy, iż nowe otwarcie się na inwestycje kolejowe jest pozytywnie odbierane przez środowiska wykonawców, którzy przez poprzednie dwa lata byli w trudnej sytuacji – zauważa Piotr Wyborski.

Perspektywy dla polskiej kolei

Konsekwentna realizacja strategii inwestycyjnej PKP PLK ma najważniejsze znaczenie dla rozwoju transportu kolejowego w Polsce. Modernizowane linie przyczynią się do poprawy komfortu podróżowania, skrócenia czasów przejazdów oraz zwiększenia przepustowości korytarzy komunikacyjnych. Beneficjentami tych zmian będą zarówno pasażerowie, jak i przewoźnicy towarowi, dla których sprawna infrastruktura oznacza możliwość oferowania konkurencyjnych usług.

Autor: Damian Malesza
Fot. SektorKolejowy

Sprawdź również:

Wykonawcy kontra zamawiający, czyli jak uzdrowić system inwestycji kolejowych w Polsce?
PKP PLK wyda co najmniej 15 mld zł na infrastrukturę kolejową w 2025 r. Znamy listę planowanych przetargów
Idź do oryginalnego materiału