PKP PLK otwiera nabory na strategiczne stanowiska w spółkach zależnych – kto przejmie stery?

1 tydzień temu

Wraz z początkiem 2025 roku, w trzech spółkach zależnych PKP PLK, które prócz utrzymania infrastruktury realizują również projekty przydzielane w wyniku wygranych postępowań przetargowych, nastąpiły gruntowne zmiany w zarządach. Wszystkie trzy podmioty: DOLKOM, PPM-T oraz ZRK-DOM, równolegle rozpoczęły procesy rekrutacyjne na te najważniejsze stanowiska zarządcze.

PPM-T poszukuje członka zarządu – dyrektora ds. techniczno-produkcyjnych, DOLKOM członka zarządu – dyrektora ds. techniczno-handlowych, a ZRK-DOM nowego prezesa zarządu.

Na początku stycznia br. z powyższych stanowisk odwołano menadżerów z bogatym doświadczeniem zawodowym. W tym gronie znaleźli się Janusz Busz (ZRK-DOM), Adam Prynda (DOLKOM) oraz Sławomir Kopański (PPM-T).

Spójne wymagania wobec kandydatów

Wszystkie trzy przedsiębiorstwa ustaliły zbliżone wymagania wobec kandydatów. Od przyszłych członków zarządu oczekuje się wykształcenia wyższego oraz minimum pięcioletniego stażu pracy, w tym co najmniej trzech lat na stanowiskach kierowniczych lub w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej. Podczas rozmów kwalifikacyjnych szczególna uwaga zostanie zwrócona na znajomość sektora kolejowego oraz zasad funkcjonowania spółek Skarbu Państwa. W przypadku ZRK-DOM dodatkowo weryfikowana będzie znajomość przepisów prawa dotyczących działalności przedsiębiorstwa oraz zasad nadzoru właścicielskiego.

Szczegółowe informacje: PPM-T, DOLKOM, ZRK-DOM.

Synchronizacja procesów rekrutacyjnych

Procesy rekrutacyjne we wszystkich trzech spółkach przewidują wieloetapową weryfikację kompetencji kandydatów. Rozmowy kwalifikacyjne zaplanowano do 21 lutego 2025 r. Spotkania odbędą się w siedzibach poszczególnych spółek lub w centrali PKP Polskich Linii Kolejowych SA (PKP PLK) w Warszawie, z możliwością przeprowadzenia rozmów w formie wideokonferencji.

Terminy składania aplikacji różnią się w zależności od spółki. ZRK-DOM przyjmuje zgłoszenia do 24 stycznia do godz. 900, DOLKOM do 28 stycznia do godz. 1300, a PPM-T również do 28 stycznia, ale do godz. 1400.

Dokumenty aplikacyjne można dostarczyć osobiście lub przesłać pocztą na adresy siedzib spółek:

  • ZRK-DOM przy ul. Mogileńskiej 10G w Poznaniu
  • PPM-T przy ul. Sandomierskiej 19 w Gdańsku
  • DOLKOM przy ul. Hubskiej 6 we Wrocławiu

Wymagana dokumentacja obejmuje szczegółowe przebieg doświadczenia zawodowego, list motywacyjny oraz zaświadczenia potwierdzające kwalifikacje i spełnienie wymagań formalnych.

W ogłoszeniu o rekrutacji ZRK-DOM rada nadzorcza zastrzegła sobie prawo do zakończenia postępowania kwalifikacyjnego w dowolnym momencie, bez podania przyczyny lub bez wyłonienia kandydata. W przypadku tej spółki, jeżeli wybrany kandydat nie przyjmie oferty, możliwe jest złożenie propozycji kolejnej najwyżej ocenionej osobie lub powtórzenie procesu rekrutacyjnego.

Zmiany w kadrach zarządczych spółek z Grupy Kapitałowej PKP PLK

Nagłe zmiany kadrowe w trzech kluczowych spółkach utrzymaniowych oraz wykonawczych z Grupy PKP PLK, nasuwają istotne pytania o strategiczne plany dla sektora kolejowego w Polsce. Jednoczesne odwołanie doświadczonych menadżerów z początkiem 2025 r. może sygnalizować przygotowania do dalszej, niekoniecznie kosmetycznej, reorganizacji w spółkach Skarbu Państwa zajmujących się utrzymaniem i budownictwem infrastrukturalnym.

Szczególnie zastanawiający jest fakt, iż te najważniejsze decyzje zostały podjęte niezależne i jednocześnie zarazem… Odwołanie Janusza Busza kierującego poznańskim przedsiębiorstwem ZRK-DOM od 2017 r., przy jednoczesnym pozbawieniu funkcji Adama Pryndy z DOLKOM-u i Sławomira Kopańskiego z PPM-T, nasuwa wniosek o celowym działaniu na poziomie całej Grupy. Decyzje podjęte wraz z nowym rokiem nie wyglądają bowiem na kosmetyczne zmiany kadrowe, a raczej na element szerszego planu.

Warto zwrócić uwagę na kontekst rynkowy tych decyzji. Polska kolej stoi w tej chwili w obliczu wyzwań związanych z modernizacją infrastruktury. Spółki takie jak DOLKOM, PPM-T czy ZRK-DOM są ważnymi podmiotami odpowiedzialnymi za realizację wielu przedsięwzięć, choć w założeniu powołane zostały do utrzymania infrastruktury. Jednoczesna zmiana kierownictwa na tym szczeblu może sygnalizować nowe podejście do zarządzania portfelem inwestycyjnym całej Grupy.

Jednolite wymagania stawiane kandydatom we wszystkich trzech procesach rekrutacyjnych mogą również wskazywać na centralne koordynowanie zmian. Nabór osób z minimum pięcioletnim stażem pracy i trzyletnim doświadczeniem na stanowiskach kierowniczych może wskazywać, iż Grupa chce pozyskać sprawdzonych menadżerów, niekoniecznie związanych z dotychczasowym modelem zarządzania.

Krótki termin na składanie aplikacji – do końca stycznia br. może świadczyć o presji czasu i chęci szybkiego obsadzenia wakujących stanowisk. Jednak najważniejsze pytanie brzmi: czy w tak krótkim czasie uda się znaleźć odpowiednich następców dla odwołanych poprzedników z doświadczeniem w branży budownictwa kolejowego?

Zmiany te mogą zwiastować również nowe podejście do współpracy między spółkami wykonawczymi Grupy. Dotychczas podmioty te, mimo przynależności do jednej Grupy Kapitałowej, działały w znacznym stopniu autonomicznie. Synchronizacja zmian kadrowych może być dążeniem do ściślejszej integracji operacyjnej.

Najbliższe miesiące pokażą, czy to kadrowe tornado przyniesie oczekiwane rezultaty. najważniejsze będzie nie tylko sprawne przeprowadzenie procesów rekrutacyjnych, ale przede wszystkim zapewnienie ciągłości realizacji bieżących kontraktów w okresie zmiany zarządów. W sektorze kolejowym, gdzie projekty infrastrukturalne rozpisane są na lata, stabilność zarządzania ma fundamentalne znaczenie.

Zobacz również:

Gruntowne zmiany w zarządach spółek zależnych Grupy PKP PLK
Idź do oryginalnego materiału