Podczas XIV Kongresu Kolejowego 2024 Piotr Wyborski, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., podsumował tegoroczne inwestycje oraz przedstawił plan przetargowy na przyszły rok. W trakcie kongresu omówiono również kwestie dotyczące nowych technologii, w tym systemu GSM-R, które mają przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa i efektywności polskiego transportu kolejowego.
PLK SA uczestniczyły w XIV Kongresie Kolejowym, skupiającym się na najnowszych trendach technologicznych i innowacjach, które mogą stać się fundamentem przyszłego rozwoju polskiej kolei. Przedstawiciele PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. uczestniczyli w sześciu debatach.
Piotr Wyborski, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. wziął udział w debacie otwarcia „Rok po wyborach. Jakie oceny wystawia rynek?”. Uczestnicy dyskutowali m.in. o nowej strategii rozwoju transportu do 2035 r., oczekiwaniach rynku wykonawców budowlanych, a także finansowaniu infrastruktury kolejowej.
W tym roku ogłosiliśmy przetargi na ponad 13 mld zł, a do końca roku ogłosimy na ponad 17 mld – m.in. na stację Maksymilianowo, linię Białystok-Ełk i linię nr 12 Skierniewice-Łuków z budową mostu. Będą ogłaszane również przetargi na niższe sumy, z myślą o mniejszych firmach. W 2025 i 2026 roku planujemy ogłosić przetargi na kwotę 15 mld zł w każdym roku – powiedział Piotr Wyborski.
Małgorzata Kuczewska-Łaska, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. – dyrektor ds. finansowych wzięła udział w debacie strategicznej „Czy da się jeszcze uratować w Polsce przewozy cargo?”. Tematami spotkania były przyczyny spadku znaczenia kolei towarowej względem przewozów drogowych. Paneliści dyskutowali także o tym, jak zbudować niezawodność kolei oraz czy automatyczny sprzęt cyfrowy jest szansą czy zagrożeniem.
Piotr Kubicki, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. – dyrektor ds. transformacji cyfrowej wziął udział w dwóch debatach – ,,Niezawodna kolej w obliczu zagrożeń hybrydowych” oraz ,,Czas przyspieszyć informatyzację kolei”. Eksperci omawiali, jak nowe technologie, w tym sztuczna inteligencja, mogą przyczynić się do optymalizacji zarządzania ruchem, a także jak zminimalizować koszty operacyjne przy jednoczesnym zwiększeniu efektywności systemu transportowego. Tematami rozmów były także bezpieczeństwo infrastruktury kolejowej w obliczu nowych zagrożeń hybrydowych oraz znaczenie inwestycji w nowych technologiach, które wzmacniają systemy zarządzania ruchem kolejowym oraz poprawiają cyberbezpieczeństwo w sektorze transportu.
Źródło: PKP PLK