PKP PLK wyda co najmniej 15 mld zł na infrastrukturę kolejową w 2025 r. Znamy listę planowanych przetargów

1 tydzień temu

PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiadają inwestycje infrastrukturalne w nadchodzącym roku. Spółka planuje ogłoszenie postępowań przetargowych o łącznej wartości minimum 15 mld zł, z czego największe pojedyncze zadanie będzie kosztowało 6 mld zł. Chodzi o modernizację odcinka Białystok – Ełk w ramach projektu Rail Baltica

Według Marcina Mochockiego, członka zarządu PKP PLK odpowiedzialnego za realizację inwestycji, harmonogram przetargów na rok 2025 został rozłożony na wszystkie kwartały. W pierwszych trzech miesiącach roku kolejarze skupią się na kluczowych projektach na południu Polski, ogłaszając przetargi na odcinki tzw. łącznicy Podłęże – Piekiełko (2,3 mld zł) oraz trasę Tymbark – Limanowa (1,3 mld zł). Równolegle ruszy postępowanie dotyczące modernizacji linii Skierniewice – Czachówek Wschodni wyceniane na 1,4 mld zł.

Szczególną uwagę zwraca planowana na ostatni kwartał 2025 roku kompleksowa przebudowa stacji Warszawa Wschodnia, której koszt oszacowano na 3,3 mld zł. Prace modernizacyjne na tym kluczowym węźle komunikacyjnym rozpoczną się w drugiej połowie 2026 r. i potrwają około trzech lat.

W kontekście rozwoju połączeń na północy Polski PKP PLK przewiduje modernizację ciągów komunikacyjnych w kierunku planowanej elektrowni jądrowej, w tym trasy Lębork – Łeba oraz Łeba – Choczewo (1,2 mld zł), jak również usprawnienie połączenia Gdańsk Osowa – Gdynia Główna (1,2 mld zł).

W planowanych przetargach krajowego zarządcy infrastruktury kolejowej przewidziano także budowę stacji Biała Rawska (130 mln zł) oraz prace na odcinkach:

  • Wierzchucin – Lipowa Tucholska (1,3 mld zł)
  • Maksymilianowo – Wierzchucin (1,2 mld zł)
  • Lipowa Tucholska – Kościerzyna za (1,3 mld zł)
  • Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec (400 mln zł)

Co istotne, zarządca infrastruktury przeprowadził już wstępne konsultacje rynkowe z potencjalnymi wykonawcami. Według Marcina Mochockiego mimo rekordowej wartości przetargu na trasę Białystok – Ełk, zainteresowanie ze strony firm budowlanych jest znaczące, co powinno zapewnić adekwatną konkurencyjność postępowania.

Miliardy na kolej: najważniejsze projekty i nowe priorytety w kolejnych latach

Po roku 2026 ma nastąpić znacząca zmiana w strategii inwestycyjnej PKP PLK. Spółka planuje skupić się na liniach lokalnych w ramach programu Kolej Plus, na który w latach 2026-2027 przewidziano przetargi o wartości 10 mld zł.

W perspektywie najbliższych trzech lat, w ramach Krajowego Programu Kolejowego (KPK) PKP PLK skoncentruje się na sześciu strategicznych projektach. Obejmują one między innymi modernizację ciągu E65 w rejonie Katowic (7,29 mld zł), rozwój linii nr 202 między Gdynią a Słupskiem (5,42 mld zł) oraz ambitny projekt linii Podłęże – Tymbark/Mszana Dolna wraz z modernizacją trasy Chabówka – Nowy Sącz (14 mld zł).

Autor: Damian Malesza
Fot. JBCrew

Sprawdź także:

  • Nowe przepisy PKP PLK pozwolą zwiększyć przepustowość linii kolejowych podczas prowadzenia prac torowych
  • PKP PLK: W przyszłym roku przetargi za 15 mld zł
  • PKP PLK ogłosiły przetarg na projekt i prace budowlane na liniach kolejowych nr 25, 74, 78
Idź do oryginalnego materiału