Eugeniusz Manikowski, Prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście opowiedział o rosnącym znaczeniu kolei aglomeracyjnej, współpracy z innymi przewoźnikami, inwestycjach taborowych i ambitnych planach na przyszłość.

Jaką rolę pełni PKP SKM w systemie transportu publicznego aglomeracji trójmiejskiej i województwa pomorskiego?
Nasza rola jest kluczowa. Jesteśmy głównym przewoźnikiem na trasie Gdańsk Śródmieście – Wejherowo, którą codziennie wybiera choćby 130 tysięcy pasażerów. To właśnie nasze pociągi obsługują najpopularniejszą wg. Urzędu Transportu Kolejowego linię kolejową w całej Polsce – odcinek Gdańsk – Gdynia.
Statystyki mówią same za siebie. Raporty Pomorskiego Biura Planowania Regionalnego pokazują, iż w 2024 roku pociągi regionalne w województwie pomorskim przewiozły łącznie ponad 74 mln pasażerów, z czego ponad 49 mln stanowili pasażerowie SKM! To nie tylko rekord w historii spółki, ale także wyraźny dowód na to, iż jesteśmy kręgosłupem transportu publicznego w regionie. Co więcej, serwis Koleo wskazał niedawno, iż PKP SKM w Trójmieście to najpopularniejsza kolej aglomeracyjna w kraju. Myślę, iż te wszystkie niezależne dane najlepiej oddają skalę naszej odpowiedzialności i znaczenie w codziennym życiu mieszkańców.
Jak wygląda kooperacja spółki z innymi przewoźnikami, np. Polregio?
Współpraca układa się bardzo dobrze. Obaj przewoźnicy funkcjonują w ramach Taryfy Pomorskiej, co oznacza, iż pasażer może podróżować na podstawie jednego biletu – to ogromne uproszczenie, które ułatwia codzienne dojazdy do pracy, szkoły czy na uczelnię. W sytuacjach awaryjnych natychmiast uruchamiane jest wzajemne honorowanie biletów. Dodatkowo Polregio korzysta z naszej infrastruktury, m.in. torów i hali na Stacji Postojowej Gdynia Cisowa. To pokazuje, iż wzajemne relacje są partnerskie i realnie służą pasażerom.

Jaki jest obecny stan taboru eksploatowanego przez PKP SKM? Czy planowane są zakupy nowych jednostek?
Dbamy bardzo starannie o stan naszego taboru – wszystkie elektryczne zespoły trakcyjne przechodzą regularne przeglądy od poziomu P1 do P4. Przykładem może być ostatnia naprawa P4 pojazdu EN57-1100, która spotkała się z dużym uznaniem nie tylko miłośników kolei. Wzbudziła ogromne zainteresowanie i falę pozytywnych komentarzy w mediach społecznościowych. To pokazuje, iż kolej wciąż budzi emocje, a my staramy się łączyć nowoczesność z szacunkiem do tradycji. Od 2023 roku obsługujemy podróżnych ośmioma nowoczesnymi pojazdami Impuls 31WEbb. A to dopiero początek – wprowadzamy właśnie do ruchu kolejne Impulsy serii 58WE, zaprojektowane specjalnie z myślą o naszej linii. Zakup tych jednostek sfinansował Samorząd Województwa Pomorskiego, a proces wdrażania i szkolenia kadry już trwa..
W tym roku wprowadzimy 8 takich jednostek, a do końca czerwca 2026 roku na tory wyjedzie łącznie 20 nowych pojazdów. To ogromny krok naprzód, bo w niedalekiej przyszłości nowoczesny Impuls stanie się dla podróżnych codziennością, a starsze EN57 – wyjątkiem.
Jakie inwestycje planowane są w zakresie modernizacji obecnego taboru?
Wprowadzając nowe pojazdy, jednocześnie modernizujemy te, które już posiadamy. W tym roku zrealizujemy osiem dużych napraw poziomu P4 jednostek EN57 i EN71, a kolejne zaplanowano w roku następnym. Jednym z przykładów jest EN57-1102, który przejdzie gruntowną modernizację i otrzyma historyczne malowanie nawiązujące do klasycznych kolorów polskich elektrycznych zespołów trakcyjnych. To ukłon w stronę tradycji, ale także sposób na utrzymanie taboru w ruchu.
Dlaczego to robimy? Po prostu rośnie liczba pasażerów, a my musimy zapewnić odpowiednią liczbę pojazdów do obsługi wszystkich połączeń. Poza tym „klasyki” wciąż mają wiernych fanów, a my potrafimy je utrzymywać w dobrym stanie. Staramy się łączyć sentyment z nowoczesnością. Dlatego modernizacje obejmują też praktyczne rozwiązania, np. wymianę reflektorów na lampy LED, które poprawiają widoczność i bezpieczeństwo.

5 godzin temu






