W przeciwieństwie do tradycyjnego przelewu bankowego, osoby korzystające z Wero nie potrzebują numeru konta odbiorcy, ale mogą przesyłać pieniądze w czasie rzeczywistym na numer telefonu komórkowego lub adres e-mail. Europejska Inicjatywa Płatności (EPI), sojusz europejskich banków i dostawców usług płatniczych, ma na celu stworzenie europejskiej alternatywy dla amerykańskich konkurentów, takich jak PayPal , Mastercard, Visa i inne.
EPI uruchomiło Wero na początku lipca 2024 roku. Początkowo ta usługa płatności mobilnych była dostępna wyłącznie dla klientów kas oszczędnościowych i banków spółdzielczych w Niemczech za pośrednictwem aplikacji tych instytucji. w tej chwili dostępna jest samodzielna aplikacja Wero, która jest dostępna na przykład w Postbanku od końca listopada.
Oprócz Niemiec , Wero jest już dostępne we Francji i Belgii, a w tej chwili realizowane są rozmowy w Austrii. Według najnowszych danych, EPI ma łącznie 42,5 miliona zarejestrowanych użytkowników w krajach uczestniczących. Dla porównania, PayPal deklaruje 35 milionów aktywnych kont klientów w samych Niemczech.
„Jako Europejczycy, dobrze by było, gdybyśmy pracowali nad naszymi własnymi systemami płatności, aby stać się samowystarczalnymi również tutaj i zmniejszyć naszą zależność od innych metod płatności” – powiedział Stoy, prezes ING Niemcy. „Jako Grupa ING, z około 40 milionami klientów, zrobimy wszystko, co w naszej mocy, przede wszystkim w Europie, aby zapewnić sukces Wero”.
Wiele osób nie było jeszcze w stanie nic zrobić z Wero
Większość, nieco ponad 55 procent, również nie wierzy, iż europejskie banki zdołają wykorzystać Wero do poważnej konkurencji z uznanymi amerykańskimi dostawcami usług płatniczych. Jednak grupa sceptyków się skurczyła: w październikowym badaniu Verivox wynosiła ona około 61 procent.
Dalsze obszary zastosowań dla Wero
Zgodnie z obecnymi planami, płatności online dzięki Wero będą możliwe w 2025 roku, a płatności w sklepach stacjonarnych będą możliwe od 2026 roku. W przyszłości spodziewane jest dodanie dodatkowych funkcji, takich jak płatności ratalne, integracja programów lojalnościowych sprzedawców detalicznych i zarządzanie płatnościami cyklicznymi.