Pleszewski dworzec po przebudowie

5 godzin temu

Polskie Koleje Państwowe (PKP SA) zakończyło rewitalizację dworca w Pleszewie (woj. wielkopolskie). Inwestycja pochłonęła blisko 5 mln zł brutto. Obiekt z 1875 r. zyskał odnowioną elewację, ekologiczny system grzewczy oraz nową funkcję kulturalną – część powierzchni wynajmie lokalny Dom Kultury z przeznaczeniem na działalność muzealną. Prace zrealizowała poznańska firma ORLIKON.

Dworzec znajduje się na stacji Kowalew, około 4 km od centrum Pleszewa, przy linii 272 łączącej Poznań Główny z Kluczborkiem. Budynek powstał wraz z całą dwustukilometrową trasą w 1875 r. W ramach prac remontowych odnowiono fasadę oraz wymieniono stolarkę okienną i drzwiową. Modernizację przeszła poczekalnia wraz z zapleczem sanitarnym. Dotychczasowy system grzewczy zastąpiono rozwiązaniem bardziej przyjaznym środowisku.

Dworzec jako centrum życia lokalnego

Rewitalizacja wpisuje się w szerszą transformację infrastruktury stacji. Polskie Linie Kolejowe (PLK) wcześniej zmodernizowały pierwszy peron, natomiast Gmina Pleszew zagospodarowała tereny przekazane przez PKP SA. Samorząd wybudował parking na 65 miejsc, wiatę rowerową oraz strefy wypoczynku dla oczekujących podróżnych. Hol dworcowy wyposażono w kawomat oraz automat vendingowy z ładowarkami.

Pleszewski Dom Kultury wynajmie ponad 166 mkw. powierzchni na cele muzealne. Do zagospodarowania pozostał jeszcze lokal o metrażu około 103 mkw. z osobnym wejściem – PKP S.A. zaprasza zainteresowanych do kontaktu.

Stacja obsługuje zarówno ruch dalekobieżny, jak i regionalny. Zatrzymują się tu składy PKP Intercity kursujące m.in. do Szczecina, Zakopanego i Lublina. Od 14 grudnia br. przez Pleszew pojedzie nocny pociąg IC Uznam relacji Chełm – Świnoujście z bezpośrednimi wagonami do Berlina (połączenie codzienne, całoroczne). Przewozy regionalne realizują POLREGIO oraz Koleje Wielkopolskie. Z centrum miasta dowożą pasażerów pociągi SKPL – linia ta stanowi pozostałość historycznej Krotoszyńskiej Kolei Dojazdowej, jedynej w kraju trasy wyposażonej w tor trójszynowy o szerokości 750 i 1435 mm. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) w 2024 r. stacja przyjmowała średnio do tysiąca podróżnych oraz około 60 składów dziennie.

Fot. PKP SA

Zobacz również:

Koszalin: PKP ogłosi przetarg na dokończenie przebudowy dworca
PKP zakończyły przebudowę dworca Łódź Kaliska za 64 mln zł [GALERIA]
Idź do oryginalnego materiału