Podróżni korzystają już z efektów prac między Chorzowem Batorym a Nakłem Śląskim. W ramach inwestycji Polskich Linii Kolejowych wymieniono 80 km torów, 181 rozjazdów, sieć trakcyjną oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym (SRK). Od 15 grudnia pociągi osiągną 140 km/h, a czas przejazdu na trasie Chorzów Batory – Tarnowskie Góry ulegnie skróceniu o 7 minut.
Dobiegająca końca modernizacja linii 131 Chorzów Batory – Bytom – Nakło Śląskie. Od 15 grudnia 2025 r. pociągi regionalne pokonają trasę Chorzów Batory – Tarnowskie Góry w 31 min zamiast dotychczasowych 38 min.
Modernizacja ma istotne znaczenie dla trasy łączącej Śląsk z portami morskimi. Wzrost przepustowości pozwoli na transport większej ilości ładunków koleją. Możliwy jest też przejazd dłuższych i cięższych składów.
Bytom zyskał odrestaurowaną zabytkową stację
Największą metamorfozę przeszła stacja Bytom. 3 perony zostały wyposażone w ławki, jasne oświetlenie, nagłośnienie, wyświetlacze z rozkładem jazdy oraz infokioski. Nawierzchnia zachowała historyczny układ płytek w karo. 2 tunele zapewniają dostęp na perony i przejście przez tory. Windy umożliwiają dojście do pociągów.
Hala peronowa otrzymała nowy dach z blachy cynkowo-tytanowej i odrestaurowane przeszklenia. Na szklanej elewacji pojawiły się LED-owe napisy z nazwą stacji. Zastosowane rozwiązania pozwoliły na dodatkowe doświetlenie peronów. Prace zrealizowano zgodnie z uwagami Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Na konstrukcji zachowano ślady działań wojennych – wgniecenie po bombie i dziury od kul.
Ściany tuneli pokryły murale autorstwa Mony Tusz nawiązujące do historii kolei, miasta i regionu. Z nowego Lokalnego Centrum Sterowania (LCS) Bytom dyżurni zarządzają ruchem na odcinku Chorzów Miasto – Radzionków. Układ torowy zaprojektowano z uwzględnieniem zabytkowej nastawni bramowej. Pasażerowie korzystają też z wygodnych peronów na przystankach Bytom Karb oraz Bytom Stroszek.
Nowe przystanki i wiadukty
Chorzów zyskał przystanek Uniwersytet z dostępem przez nowe przejście podziemne w ciągu ul. Strzelców Bytomskich. Przebudowa objęła układ komunikacyjny od ul. Strzelców Bytomskich przez połączenie ul. Głogowskiej z ul. Zabrską. Wiadukt kolejowy zastąpił przejazd kolejowo-drogowy w poziomie szyn. Przebudowano również stacje Chorzów Stary i Chorzów Miasto. Nowy wiadukt nad ul. Floriańską zapewnia dostęp schodami lub windą na perony.
W Radzionkowie powstały perony na stacji Radzionków i przystanku Radzionków Rojca. Wybudowano wiadukt przy ul. Kużaja z traktem pieszo-rowerowym oraz przebudowano wiadukt przy ul. Zejera, dodając chodnik. Trzeci obiekt przy ul. św. Wojciecha zastąpił przejazd kolejowo-drogowy.
Krajowy zarządca infrastruktury kolejowej planuje zakończenie prac do końca 2025 r. Wartość inwestycji to ok. 1,8 mld zł brutto. Wykonawcą prac jest firma PORR.
























Fot. PLK
Zobacz również:

7 godzin temu








