PLK modernizuje kolejową magistralę E30 – nowy etap inwestycji w system ERTMS/ETCS

1 dzień temu

PKP PLK ogłosiły przetarg na dostosowanie kolejnej części międzynarodowej magistrali kolejowej E30 Sosnowiec Jęzor – Kraków Główny – Podłęże do ogólnoeuropejskich standardów sieci TEN-T. Dzięki instalacji nowoczesnego systemu zarządzania ruchem kolejowym poprawi się bezpieczeństwo i płynność przejazdów w Krakowie i na szlaku kolejowym łączącym Śląsk z Małopolską.

Inwestycja Polskich Linii Kolejowych będzie polegać na dostosowaniu linii kolejowych nr 91, 133 i 134 — na odcinku Sosnowiec Jęzor – Kraków Główny – Podłęże — do najnowocześniejszych parametrów wymaganych przez Wspólnotę Europejską w ramach sieci TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa). Dzięki temu, na kolejnym odcinku magistrali kolejowej E30, ujednolicony zostanie system zarządzania ruchem pociągów.

ERTMS/ETCS to nowoczesny system kontroli jazdy na europejskiej kolei, który w sposób ciągły nadzoruje prowadzenie pociągu przez maszynistę, monitorując dopuszczalną prędkość oraz kontrolując miejsca zatrzymania. Komunikacja pomiędzy pojazdem a systemem przytorowym odbywa się drogą radiową, z wykorzystaniem kolejowej sieci telekomunikacyjnej. Jego wdrożenie przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego oraz oszczędności w zużyciu energii poprzez poprawę przepustowości i płynności ruchu pociągów. Wyłonieni wykonawcy będą mieć 45 miesięcy na zaprojektowanie, wbudowanie, przetestowanie i wdrożenie nowych rozwiązań. Prace przy torach będą realizowane nocą, dzięki czemu nie wpłyną na bieżący ruch pociągów.

Wartość projektu „Zabudowa systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 na liniach kolejowych nr 133 i 134 odc. Sosnowiec Jęzor – Kraków Główny oraz linii kolejowej nr 91 odc. Kraków Główny – Podłęże” szacowana jest na niemal 97 mln zł netto. Inwestycja pozytywnie wpłynie na funkcjonowanie transportu szynowego na magistrali kolejowej E30, łączącej Śląsk z Małopolską i Podkarpaciem, oraz Polskę z Niemcami z jednej i Ukrainą z drugiej strony. Dzięki modernizacjom przeprowadzonym przez PLK w poprzednich latach pociągi pasażerskie rozpędzają się na tej linii do 160 km/h. System ERTMS/ETCS został już zainstalowany na odcinku łączącym Podłęże z Rzeszowem.

Zobacz również:

Nowe wiadukty w Młoszowej i Pisarach zwiększają bezpieczeństwo na trasie Kraków–Katowice
LK nr 8 – PORR i Trakcja System najtańsi w przetargu na modernizację odcinka Tunel – Kraków
Idź do oryginalnego materiału