Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na budowę tunelu drogowego pod torami linii kolejowej nr 25 Łódź Kaliska – Dębica w ciągu ul. Warszawskiej w Tomaszowie Mazowieckim. Nowy obiekt zastąpi 2 przejazdy kolejowo-drogowe, a szacowana wartość projektu wynosi blisko 40 mln zł.
Tunel powstanie w ciągu ul. Warszawskiej, która jest częścią drogi wojewódzkiej DW713 łączącej Łódź z Opocznem. Nowy obiekt zastąpi 2 przejazdy kolejowo-drogowe – na ul. Warszawskiej oraz ul. Nowej w Tomaszowie Mazowieckim. Kierowcy pojadą pod torami bez oczekiwania przed zamkniętymi rogatkami. Piesi będą korzystać z chodnika, który w przyszłości może pełnić funkcję ścieżki pieszo-rowerowej.

Kompleksowa przebudowa układu drogowego
Nad tunelem PLK wybuduje wiadukt kolejowy. Ponadto w ramach zadania powstanie w mieście nowy układ drogowy. Prace obejmą rozbudowę ul. Warszawskiej na odcinku ok. 300 m, budowę ronda na skrzyżowaniu ul. Warszawskiej, Ujezdzkiej i Tamka oraz przebudowę skrzyżowań z ul. Piaskową i Żurawią. Powstanie także droga o długości ok. 600 m wzdłuż linii kolejowej, która połączy ul. Nową z ul. Warszawską. Realizacja prac zakłada utrzymanie ruchu kolejowego po jednym torze.



Część programu poprawy bezpieczeństwa na przejazdach
Budowa tunelu drogowego w Tomaszowie Mazowieckim wpisuje się w działalność PLK SA na rzecz poprawy bezpieczeństwa. W ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe” bezkolizyjne przeprawy przez tory powstają m.in. w Łodzi (ul. Malownicza, ul. Hetmańska) i Pabianicach (ul. Lutomierska). Krajowy zarządca infrastruktury kolejowej realizuje ten projekt we współpracy z jednostkami samorządu terytorialnego i zarządcami dróg.
Spółka buduje bezpieczne skrzyżowania również w ramach innych projektów Krajowego Programu Kolejowego (KPK). Nowe przeprawy przez tory powstały na modernizowanych liniach: Poznań – Warszawa, Kraków – Rzeszów, Warszawa – Białystok, Warszawa – Lublin oraz Poznań – Szczecin. W województwie łódzkim w ostatnich latach oddano do użytku wiadukty drogowe nad torami w Skierniewicach i Łowiczu oraz tunele drogowe pod torami w Gałkowie i Andrespolu (Bedoniu). Inwestycje są współfinansowane ze środków unijnych i budżetowych.
Fot. PLK
Zobacz również: