Polska kolej notuje kolejny skok jakościowy . W ciągu ostatnich 12 miesięcy Polskie Linie Kolejowe zwiększyły prędkość pociągów pasażerskich na odcinkach o łącznej długości 1700 km, a towarowych na prawie 1900 km. Ponadto wzrosły dopuszczalne naciski taboru na infrastrukturę do maksymalnego poziomu 221 kN – chodzi o ponad 2160 km torów.
Tegoroczna powakacyjna korekta rozkładu jazdy przyniosła wymierne korzyści dla podróżnych. Składy wagonowe osiągają wyższe prędkości na 1186 km torów, podczas gdy szynobusy przyspieszyły na 1697 km linii kolejowych.
Modernizacje objęły najważniejsze trasy w kraju. Szybsze podróże możliwe są na trasach z Warszawy m.in. do Katowic, Terespola czy Poznania. Wyższe prędkości obowiązują także na połączeniach Poznań – Szczecin, Suwałki – Trakiszki, Lublin – Przeworsk czy Katowice – Legnica.
Efektem systematycznej modernizacji są krótsze czasy podróży i wyższa punktualność składów. Zmodernizowane linie przeciwdziałają wykluczeniu komunikacyjnemu, otwierając nowe możliwości transportowe dla mieszkańców mniejszych miejscowości.
Transport towarowy zyskuje na konkurencyjności
Równolegle PLK podnosi parametry dla przewozu ładunków. Pociągi towarowe kursują z wyższą prędkością na 1868 km torów, co przekłada się na sprawniejsze dostarczanie towarów. Zwiększenie dopuszczalnego nacisku do 221 kN na ponad 2160 km linii umożliwia kursowanie najcięższych składów nie tylko w głównych korytarzach, ale również poza nimi.
Realna poprawa warunków przewozu nastąpiła na trasach Poznań – Szczecin, Chorzów – Tczew, Wrocław – Międzylesie oraz Warszawa – Białystok. Wyższe parametry techniczne zwiększają efektywność i konkurencyjność kolei względem transportu drogowego.
Fot. PLK – zdjęcie poglądowe
Zobacz również: