PLK ustanowiły rekord wymiany nawierzchni z wykorzystaniem PUN-ów – 169 km torów w rok

2 godzin temu

Polskie Linie Kolejowe osiągnęły w br. najlepszy wynik w modernizacji torów dzięki pociągów do potokowej wymiany nawierzchni. Dwie maszyny PUN odnowiły łącznie 169 km szlaków – przekraczając planowane 150 km i przewyższając bilans ostatnich czterech lat razem wziętych. Spółka zrealizowała jednocześnie kilkaset zadań utrzymaniowych i rewitalizacyjnych o wartości ponad 1 mld zł, obejmujących wzmocnienie podtorza, korektę geometrii, a także prace przy urządzeniach sterowania oraz obiektach inżynieryjnych.

Na początku 2025 r. zarządca infrastruktury zapowiedział wymianę nawierzchni na 150 km linii – dystansie równym sumie wyników z poprzednich czterech lat. Awaria jednej z trzech maszyn mogła pokrzyżować te plany, ale sprawna koordynacja działań pozwoliła dwóm pozostałym jednostkom nie tylko zrealizować założenia, ale je przewyższyć. Rezultat 169 km stanowi nowy standard efektywności w tym segmencie prac utrzymaniowych.

Zgodnie z naszymi zapowiedziami intensywnie monitorujemy wykorzystanie sprzętu własnego, czego przykładem są PUN-y. Na ten rok planowaliśmy wykorzystanie trzech maszyn do wykonania 150 km toru – tyle samo, ile zrealizowano w ciągu poprzednich czterech lat. Na początku roku utraciliśmy jednak jednego PUN-a w wyniku zdarzenia na stacji Żywiec. Jego załoga została przesunięta na pozostałe maszyny, dzięki czemu zakładany plan udało się zrealizować przy wykorzystaniu dwóch PUN-ów. To pokazuje, iż dotychczasowy potencjał sprzętowy nie był w pełni wykorzystany, a odpowiednia organizacja pracy pozwala osiągać więcej – powiedział Piotr Wyborski, prezes zarządu PLK SA.

Malbork – Elbląg: szybciej przez Żuławy

W listopadzie finalizowane są roboty na linii kolejowej nr 204 łączącej Malbork z Elblągiem – arterii spinającej woj. pomorskie i warmińsko-mazurskie. Modernizacja umożliwi rozpędzenie składów pasażerskich do 120 km/h wobec dotychczasowych 100 km/h. W przyszłym roku – po pozyskaniu finansowania – PLK zamierza kontynuować prace, które docelowo umożliwią kursy z prędkością 160 km/h. Szybkie pociągi InterCity pokonują w tej chwili ten odcinek w blisko 25 minut; pod koniec 2026 r. czas ma ulec skróceniu do ok. 20 min. Aktualnie podróże składami POLREGIO na tej trasie realizowane są 28-30 min.

Efekty na kluczowych szlakach

Tegoroczne działania zespołów PUN objęły również inne trasy. Na linii kolejowej nr 154 między Przemiarkami a Dąbrową Górniczą wymiana nawierzchni na 7 km oraz podbicie i regeneracja szyn pozwoliły podnieść prędkość maksymalną z 60 do 100 km/h. Magistrala Podsudecka – po odnowieniu toru i robotach na dziesięciu obiektach inżynieryjnych – umożliwia teraz jazdę do 120 km/h na wybranych odcinkach. Z kolei na linii kolejowej nr 274 (Jelenia Góra – Stara Kamienica) wymiana nawierzchni zlikwidowała 2 ograniczenia prędkości do 40 km/h, przywracając rozkładowe 70 km/h i poprawiając płynność przejazdów po malowniczym szlaku.

Choć mniej spektakularne od wielkich projektów inwestycyjnych, takie działania mają fundamentalne znaczenie dla codziennej sprawności ruchu kolejowego. Redukują czasy jazdy, wzmacniają bezpieczeństwo i minimalizują awaryjność infrastruktury, gwarantując stabilność rozkładów jazdy na wysokim poziomie.

Nowy standard zarządzania siecią

Zarządca podkreśla, iż 2025 r. stanowił przełom w efektywności konserwacji torów i gospodarowania zasobami technicznymi. Spółka zrealizowała więcej zadań dzięki efektywniejszemu dysponowaniu maszynami i umiejętnościami pracowników. Zarządca deklaruje kontynuowanie programu w przyszłości, łącząc konserwację sieci ze wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań dla szybszej realizacji robót i mniejszych uciążliwości dla operatorów.

Fot. PLK

Zobacz również:

PKP PLK: Modernizacja linii kolejowych w całej Polsce nabiera tempa
Nowoczesne maszyny PUN przyspieszają wymianę torów – 150 km nawierzchni do końca 2025 roku
Idź do oryginalnego materiału