PLK zmodernizują 46 przejazdów kolejowych w południowej Polsce

11 godzin temu

Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę o wartości ponad 180 mln zł na zaprojektowanie i modernizację 46 przejazdów kolejowo-drogowych w sześciu województwach: śląskim, małopolskim, podkarpackim, świętokrzyskim, opolskim i dolnośląskim. Inwestycja ma na celu znaczącą poprawę bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego. Projekt realizowany jest z wykorzystaniem środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

Nowoczesne systemy ostrzegania i automatyki

W ramach prac przejazdy kolejowo-drogowe zostaną wyposażone w nowoczesne systemy sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej, automatyczne zapory oraz urządzenia do zdalnego sterowania ruchem. Dzięki temu zastąpione zostaną dotychczasowe, przestarzałe zabezpieczenia, często jeszcze obsługiwane manualnie. Na części przejazdów zostanie również wdrożony system zdalnego monitoringu, a niektóre z nich zostaną w pełni zautomatyzowane.

Wszystkie te działania mają na celu skuteczniejsze ostrzeganie kierowców o nadjeżdżających pociągach i ograniczenie ryzyka wypadków, co bezpośrednio przełoży się na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym i kolejowym.

Lokalizacje inwestycji

Modernizacja obejmie przejazdy m.in. na terenie gmin:

  • Koniecpol (lk61),
  • Ciasna (lk143),
  • Krupski Młyn (lk152),
  • Włoszczowa (lk61),
  • Muszyna (lk96),
  • Andrychów (lk117),
  • Ząbkowice Śląskie (lk137),
  • Kluczbork (lk143),
  • Strzyżów (lk106),
  • Komańcza (lk107),
  • Skołyszyn (lk108),
  • Czechowice-Dziedzice (lk139),
  • Czerwionka-Leszczyny (lk140),
  • Rudziniec (lk153).

Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu

Nowoczesne rozwiązania techniczne zastosowane przez PLK pozwolą podnieść standard zabezpieczeń przejazdów i zwiększyć niezawodność systemów ostrzegania. Dzięki temu czas reakcji systemów na nadjeżdżające pociągi będzie krótszy, a poziom ochrony uczestników ruchu – wyższy.

Projekt jest częścią szerszego programu modernizacji infrastruktury kolejowej w Polsce, realizowanego z wykorzystaniem funduszy krajowych i unijnych. Celem działań PLK jest nie tylko zwiększenie bezpieczeństwa, ale także poprawa płynności i niezawodności transportu kolejowego.

Fot. SektorKolejowy – zdjęcie poglądowe

Zobacz również:

TRAKO 2025: Przyszłość kolei pisze się w Gdańsku
CPK złożyła wnioski lokalizacyjne dla pierwszych odcinków Kolei Dużych Prędkości Warszawa–Łódź
Idź do oryginalnego materiału