Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę o wartości ponad 180 mln zł na zaprojektowanie i modernizację 46 przejazdów kolejowo-drogowych w sześciu województwach: śląskim, małopolskim, podkarpackim, świętokrzyskim, opolskim i dolnośląskim. Inwestycja ma na celu znaczącą poprawę bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego. Projekt realizowany jest z wykorzystaniem środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).
Nowoczesne systemy ostrzegania i automatyki
W ramach prac przejazdy kolejowo-drogowe zostaną wyposażone w nowoczesne systemy sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej, automatyczne zapory oraz urządzenia do zdalnego sterowania ruchem. Dzięki temu zastąpione zostaną dotychczasowe, przestarzałe zabezpieczenia, często jeszcze obsługiwane manualnie. Na części przejazdów zostanie również wdrożony system zdalnego monitoringu, a niektóre z nich zostaną w pełni zautomatyzowane.
Wszystkie te działania mają na celu skuteczniejsze ostrzeganie kierowców o nadjeżdżających pociągach i ograniczenie ryzyka wypadków, co bezpośrednio przełoży się na poprawę bezpieczeństwa w ruchu drogowym i kolejowym.
Lokalizacje inwestycji
Modernizacja obejmie przejazdy m.in. na terenie gmin:
- Koniecpol (lk61),
- Ciasna (lk143),
- Krupski Młyn (lk152),
- Włoszczowa (lk61),
- Muszyna (lk96),
- Andrychów (lk117),
- Ząbkowice Śląskie (lk137),
- Kluczbork (lk143),
- Strzyżów (lk106),
- Komańcza (lk107),
- Skołyszyn (lk108),
- Czechowice-Dziedzice (lk139),
- Czerwionka-Leszczyny (lk140),
- Rudziniec (lk153).

Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu
Nowoczesne rozwiązania techniczne zastosowane przez PLK pozwolą podnieść standard zabezpieczeń przejazdów i zwiększyć niezawodność systemów ostrzegania. Dzięki temu czas reakcji systemów na nadjeżdżające pociągi będzie krótszy, a poziom ochrony uczestników ruchu – wyższy.
Projekt jest częścią szerszego programu modernizacji infrastruktury kolejowej w Polsce, realizowanego z wykorzystaniem funduszy krajowych i unijnych. Celem działań PLK jest nie tylko zwiększenie bezpieczeństwa, ale także poprawa płynności i niezawodności transportu kolejowego.
Fot. SektorKolejowy – zdjęcie poglądowe
Zobacz również: