Polskie Linie Kolejowe usunęły niemal wszystkie ograniczenia prędkości na stacji Inowrocław. Z rekordowych w skali kraju 50 limitów obowiązujących na początku 2024 r. pozostał już tylko jeden – jego likwidacja planowana jest do połowy grudnia br. Roboty utrzymaniowe pochłonęły 5,97 mln zł brutto ze środków budżetowych zarządcy.
Rekordowa liczba limitów w całej sieci PLK
Wprowadzenie aż 50 ograniczeń prędkości na stacji Inowrocław wynikało ze stopniowego zużycia torów i rozjazdów. Obiekt przewidziany jest do gruntownej przebudowy w ramach modernizacji linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory – Tczew, jednak aktualnie inwestycja pozostaje na etapie projektowania oraz pozyskiwania niezbędnych decyzji administracyjnych. Jej realizacja uzależniona jest od zabezpieczenia źródeł finansowania.
Konsekwentnie, w ramach prac utrzymaniowych, pracujemy nad zmniejszeniem liczby ograniczeń prędkości na sieci linii kolejowych na terenie całego kraju. W efekcie niewielkim nakładem sił i środków poprawiamy warunki realizacji przewozów pasażerskich i towarowych. Korzystają na tym podróżni, bo jesteśmy w stanie przygotować atrakcyjniejszy rozkład jazdy pociągów, oraz przewoźnicy towarowi, ponieważ poprawia się przepustowość szlaków oraz skraca czas przewozu ładunków – powiedział Krzysztof Waszkiewicz, dyrektor ds. utrzymania infrastruktury, członek zarządu PLK.
Wymiana rozjazdów i regulacja torów
Priorytetem była poprawa przepustowości na torach głównych zasadniczych linii kolejowych nr 131 oraz 353 (Poznań Wschód – Skandawa). Wykonawca wymienił 3 rozjazdy wraz z elementami podrozjazdnic i podkładami w torach. Po uzupełnieniu podsypki tłuczniowej torowisko wyregulowały podbijarki.
Efektem robót było przywrócenie nominalnych prędkości jazdy oraz zwiększenie przepustowości węzła. Składy pasażerskie i towarowe odzyskały możliwość poruszania się z prędkością rozkładową. Jedyny pozostały limit zostanie zniesiony do połowy grudnia br. dzięki wymianie podkładów oraz warstwy podsypki.

Inowrocław stanowi najważniejszy węzeł komunikacyjny w woj. kujawsko-pomorskim. Codziennie obsługuje choćby 160 składów – od połączeń dalekobieżnych przez regionalne po towarowe – kierujących się m.in. do Bydgoszczy, Trójmiasta, Torunia, Olsztyna, Poznania, Wrocławia, Włocławka czy Łodzi.
Fot. PLK
Zobacz również:

1 godzina temu






