Po latach słabych wyników marki odzieżowe przeżywają odrodzenie

1 tydzień temu

Na kilka dni przed rozpoczęciem sezonu europejskich pokazów mody, czyli London Fashion Week, nowe badania platformy inwestycyjno-handlowej eToro ujawniają, iż po kilku latach stagnacji marki odzieżowe popularnych sieciówek odzyskują popularność w zestawieniu ze swoimi luksusowymi odpowiednikami.

  • Koszyk akcji z branży odzieżowej w ciągu ostatniego roku osiągnął znacznie lepsze wyniki niż marki luksusowe (11 proc. w porównaniu z -8 proc.)
  • To poważna zmiana, ponieważ akcje spółek luksusowych, takich jak LVMH i Hermès, w poprzednich latach z łatwością pokonały modę uliczną
  • Powrót do handlu detalicznego jest napędzany przez spadającą inflację, zmniejszającą się presję na koszty utrzymania i dobre wyniki spółek Next i Inditex

eToro przyjrzało się wynikom dziesięciu największych europejskich sprzedawców luksusowych i odzieżowych według kapitalizacji rynkowej, aby zbudować dwa równoważone koszyki akcji – jeden dla akcji spółek popularnych sieciówek, drugi dla akcji luksusowych.

Lepsze wyniki niż akcje spółek luksusowych

Dane pokazują, iż akcje luksusowe znacznie przewyższyły sieciówki w ciągu ostatnich pięciu lat, generując ponad czterokrotnie większe zwroty (76 proc. w porównaniu z 16 proc.). Koszyk luksusowy również z łatwością pokonuje wyniki kluczowych globalnych indeksów, generując dwukrotnie większe zwroty niż Stoxx 600 w ciągu ostatnich pięciu lat i czterokrotnie większe niż FTSE 100 (patrz tabela 1).

Jednak w zeszłym roku trend zaczął się odwracać. Koszyk branży odzieżowej wzrósł o 11 proc. w porównaniu z 12 miesiącami temu, podczas gdy koszyk luksusowy spadł o 8 proc. Oba wypadły gorzej niż Stoxx 600 (+14 proc.) i FTSE 100 (+14 proc.) w analogicznym okresie.

Na czele odbudowy branży odzieżowej z sieciówek stoi brytyjski filar, firma Next, której cena akcji wzrosła o 44 proc. w ciągu ostatniego roku, dzięki stałemu wzrostowi zysków i inteligentnym przejęciom (patrz tabela 2). Największy na świecie sprzedawca detaliczny odzieży i właściciel marki Zara, firma Inditex, również nagrodził akcjonariuszy (wzrost o 36 proc. w ciągu roku), a firma niedawno osiągnęła rekordowe zyski. Inni silni gracze to właściciel Primark ABF (+27 proc. w ciągu ostatniego roku) i włoski sprzedawca detaliczny OVS (+17 proc.).

Tabela 1: Wyniki spółek luksusowych i sieci handlowych w porównaniu z indeksami Stoxx600 i FTSE:

Koszyk luksusowy Koszyk odzieżowy Stoxx 600 FTSE100
YTD 2% 9% 7% 8%
1Y -8% 11% 14% 14%
3Y 14% -17% 9% 17%
5Y 76% 16% 38% 17%

Wyniki osiągnięte w przeszłości nie są wyznacznikiem wyników w przyszłości.

Komentując dane, analityk eToro UK Sam North powiedział: „Inwestowanie to długoterminowe przedsięwzięcie, a w ciągu ostatnich pięciu lat osoby inwestujące w marki luksusowe będą o wiele szczęśliwsze niż ich osoby posiadające udziały w popularnych markach odzieżowych.” Sektor mody luksusowej był lepiej przygotowany do radzenia sobie z kryzysem kosztów utrzymania, a jego klienci byli mniej wrażliwi na niepewność ekonomiczną w porównaniu do wrażliwych na cenę klientów masowych, a LVMH, Hermès i inni naprawdę to wykorzystali.

„Jednak łagodzenie inflacji i presji kosztowej wydaje się wywoływać ożywienie wśród niektórych największych sieciówek, takich jak Inditex, Zalando i OVS. Obraz nie jest jednak czarno-biały. Marki takie jak ASOS, Superdry, JD Sports i SMCP od czasu pandemii borykają się z problemami, a zmiany w nawykach zakupowych i trendach modowych odgrywają swoją rolę. Niektóre z tych firm mogłyby szukać inspiracji za oceanem, u producentów takich jak Abercrombie, które odmieniły swoją sytuację, wracając do podstaw, ograniczając koszty i lepiej rozumiejąc swoich klientów”.

W koszyku dóbr luksusowych ostatnio odnotowano kilka silnych wzrostów, m.in. u francuskiej firmy Hermès, która wzrosła o 14 proc. w ciągu roku, u włoskiej marki Brunello Cucinelli, która poszła w górę o 18 proc. w tym samym okresie. Jednak ten koszyk został ostatnio obciążony słabymi wynikami cen akcji wiodących marek, takich jak Kering (-48% proc.), Hugo Boss (-45 proc.) i Burberry (-69 proc.), a spowolnienie popytu w Chinach okazało się poważnym czynnikiem tłumiącym zarówno zyski, jak i nastroje.

Tabela 2: Wyniki cen akcji dużych marek odzieżowych dostępnych w głównych centrach handlowych i luksusowych

Koszyk luksusowy: 10 największych marek mody luksusowej – wyniki akcji Koszyk odzieżowy: wyniki akcji 10 największych marek odzieżowych
YTD 1Y 5Y YTD 1Y 5Y
1 LVMH -5% -16% 88% Inditex 23% 36% 78%
2 Hermès 16% 14% 250% H&M -3% -3% -5%
3 Richemont 19% 8% 80% Next 16% 44% 80%
4 Kering -32% -48% -41% JD Sport 6% -16% 7%
5 Christian Dior -9% -17% 48% Zalando 20% -13% -43%
6 Moncler 3% -15% -58% LPP -1% -16% 116%
7 Prada 39% 8% 157% Asos -6% -5% -84%
8 Burberry -51% -69% -68% ABF 5% 27% 9%
9 Brunello Cucinelli 3% 18% 211% SMCP -43% -71% -86%
10 Hugo Boss -40% -45% -23% OVS 20% 17% 83%

Wyniki osiągnięte w przeszłości nie są wyznacznikiem wyników w przyszłości.

North dodaje: „Marki luksusowe były w tym roku nieco na krawędzi, ale wszystko to może się zmienić, jeżeli gospodarka Chin zacznie nabierać rozpędu. Jednak chociaż odbicie popytu może okazać się kołem ratunkowym, najważniejsze jest, aby te marki głęboko zrozumiały swoją ewoluującą bazę klientów. Bez jasnego wglądu w zmieniające się preferencje i niuanse rynku chińskiego nie ma gwarancji, iż ożywienie gospodarcze będzie proste”.

Źródło: materiały prasowe eToro

Idź do oryginalnego materiału