Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło, iż od 20 maja 2025 roku maszyniści nie muszą już obowiązkowo używać sygnału dźwiękowego "Baczność" (Rp1) przed przejazdami kolejowo-drogowymi, które są wyposażone w rogatki lub odpowiednią sygnalizację świetlną i dźwiękową.
To efekt nowelizacji przepisów podpisanej 15 kwietnia przez ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka, która ma przynieść ulgę osobom mieszkającym w pobliżu torów.Reklama
Koniec z hałasami przy torach. O ile zmieni się wymóg sygnałów?
Zmiana ma ograniczyć nadmierny hałas - według Ministerstwa Infrastruktury sygnały dźwiękowe były szczególnie uciążliwe dla ludzi żyjących w sąsiedztwie torów, szczególnie tam, gdzie zachowane są wysokie standardy zabezpieczeń przejazdów.
Przykładem może być odcinek między Poznaniem a zachodnią granicą kraju, gdzie na długości 470 kilometrów liczba wymaganych sygnałów zmniejszy się ze 139 do zaledwie dziewięciu.
Kolej sprawniejsza i nowocześniejsza
Nowelizacja przepisów kolejowych obejmuje także inne zmiany, mające na celu zwiększenie przepustowości i usprawnienie działania bocznic oraz lepsze zarządzanie ruchem w sytuacjach awaryjnych. Jednym z założeń jest również poprawa codziennego funkcjonowania infrastruktury kolejowej.
Nowe regulacje wchodzą w życie 20 maja 2025 roku. Wyjątek stanowią nowe tablice hamowania, które będą obowiązywać od grudnia 2025 roku - wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkładu jazdy 2025/2026.
Zarządcy infrastruktury kolejowej zostali już poinformowani o konieczności wdrożenia zmian w ciągu 14 dni od daty wejścia nowelizacji.