Ponad 500 mln zł netto z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) trafi na prace modernizacyjne na Nadodrzance – kluczowej linii kolejowej łączącej Dolny Śląsk, Lubuskie i Pomorze Zachodnie z portami w Szczecinie i Świnoujściu. Dzięki inwestycjom poprawi się przepustowość, skróci czas podróży pasażerskich i zwiększy prędkość przewozów towarowych.
Po zakończeniu prac, zaplanowanych na drugą połowę 2026 r., pociągi towarowe osiągną prędkość do 100 km/h (obecnie miejscami ograniczoną choćby do 60 km/h), a pasażerskie do 160 km/h na odcinku dolnośląskim i do 140 km/h w Lubuskiem oraz Zachodniopomorskiem. Dzięki temu czas przejazdu najszybszych pociągów skróci się o 40 minut między Wrocławiem a Szczecinem oraz o 10 minut między Szczecinem a Świnoujściem.
Modernizacja Nadodrzanki zwiększy potencjał portów Szczecin i Świnoujście. Dzięki inwestycji towary będą przewożone szybciej, a pasażerowie zyskają krótszy czas podróży. To istotny element kompleksowego podejścia do rozwoju infrastruktury dostępowej do portów – powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Roboty obejmą wymianę szyn i rozjazdów, oczyszczenie i uzupełnienie podsypki oraz regulację sieci trakcyjnej. Kompleksowa wymiana nawierzchni torowej przewidziana jest m.in. na szlaku Wołów – Małowice Wołowskie. Modernizacji doczeka się także 27 przejazdów kolejowo-drogowych, z czego 16 zostanie wyposażonych w nowoczesne systemy zabezpieczeń. Z myślą o pasażerach powstaną zmodernizowane perony w Chełmku Wołowskim.
Prace będą realizowane na odcinkach Wrocław – Szczecin (linia nr 273) oraz Szczecin – Świnoujście (linia nr 401). Podpisane trzy umowy obejmują łącznie:
- odcinek Wrocław Pracze – Głogów (Trakcja S.A., wartość 154 mln zł netto),
- odcinek od km 116 do km 285 (konsorcjum Dolkom i SBM, wartość 216 mln zł netto),
- odcinek od km 285 do Szczecina Podjuch oraz fragment linii 401 (Colas Rail Polska, wartość 140 mln zł netto).
Środki unijne realnie zmieniają polską kolej. 100 km/h dla towarów do portów i skrócenie podróży ze Szczecina do Wrocławia o 40 minut to konkretne efekty mądrego inwestowania – podkreślił wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Modernizacja Nadodrzanki to kolejny etap poprawy kolejowego dostępu do portów w Szczecinie i Świnoujściu. W 2024 r. zakończono inwestycję wartą ponad 1,5 mld zł, która obejmowała modernizację 96 km torów, 84 km sieci trakcyjnej, wymianę 285 rozjazdów i przebudowę mostów kolejowych. Dodatkowo w 2023 r. powstał nowy, dwutorowy most nad Regalicą, który zwiększył przepustowość linii.
Dążymy do jak najlepszych warunków zarówno dla pasażerów, jak i dla przewozów towarowych. Odpowiadamy na potrzeby rynku i zwiększamy możliwości przewozu ładunków, szczególnie dla portów zachodniopomorskich – zaznaczył Marcin Mochocki, członek zarządu PLK.
Fot. PLK
Zobacz również: