Polskie Linie Kolejowe ogłosiły postępowanie przetargowe na przebudowę 35-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 8 między Sędziszowem a Miąsową przez Jędrzejów. W efekcie prędkość maksymalna składów pasażerskich wrośnie do 140 km/h, a towarowych do 120 km/h. Projekt obejmuje wymianę 90 km torów, budowę 29 obiektów inżynieryjnych oraz kompleksową modernizację sześciu stacji.
Zakres robót przewiduje wymianę całej infrastruktury torowej na 35-kilometrowym odcinku, co obejmie łącznie 90 km torów wraz z siecią trakcyjną. Projekt zakłada budowę 10 mostów i 5 wiaduktów, które zastąpią dotychczasowe obiekty inżynieryjne. W Sędziszowie powstanie nowe skrzyżowanie bezkolizyjne. Wykonawca zmodernizuje również 15 przejazdów kolejowo-drogowych oraz zainstaluje urządzenia sterowania ruchem kolejowym (srk). Na stacjach pojawią się dodatkowe tory umożliwiające sprawniejszą obsługę pociągów towarowych, co zwiększy przepustowość linii na trasie łączącej Kielce z Krakowem.
Dostępne perony i nowoczesna informacja pasażerska
Przebudowa obejmie infrastrukturę pasażerską w Sędziszowie, Jędrzejowie, Miąsowej, Skroniowie, Potoku i Krzęcicach. Wszystkie perony zostaną dostosowane do obsługi osób o ograniczonej mobilności zgodnie z obowiązującymi standardami. W Jędrzejowie i Miąsowej powstaną przejścia podziemne z windami, natomiast w Sędziszowie pasażerowie skorzystają z nowej kładki. Każda stacja otrzyma system dynamicznej informacji pasażerskiej z elektronicznymi tablicami wyświetlającymi aktualne rozkłady jazdy. Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie miał 3 lata na realizację zadania, które ma zostać ukończone w 2030 r.
Kontynuacja programu modernizacji trasy Warszawa – Kraków
Ogłoszony przetarg stanowi kolejny etap kompleksowej modernizacji linii nr 8, będącej fragmentem strategicznej trasy łączącej Warszawę z Krakowem przez Kielce. W 2024 r. rozpoczęły się prace w Kozłowie i Klimontowie, a w maju 2025 r. PLK podpisały umowę na modernizację odcinka Skarżysko-Kamienna – Tumlin. Dla środkowego fragmentu obejmującego stację Kielce Główne realizowane są przygotowania dokumentacji projektowej. W kwietniu zarządca infrastruktury zabezpieczył długoterminowe finansowanie programu, podpisując z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) umowę kredytową na kwotę do 450 mln euro.
Fot. PLK
Zobacz również: