Pociągi towarowe dojadą do portu w Policach. Linię kolejową nr 437 zbuduje Torpol

14 godzin temu

W poniedziałek 30 czerwca 2025 r. PKP Polskie Linie Kolejowe SA (PLK), Zarząd Morskiego Portu Police (ZMPP) i Torpol zawarli kontrakt na budowę nowej linii kolejowej nr 437 wraz z bocznicą „Stacja Port Police” i niezbędną infrastrukturą techniczną oraz rozbudowę linii kolejowej nr 406. Wspólnie realizowana inwestycja będzie kosztowała ponad 201 mln zł brutto.

W ramach przedsięwzięcia powstanie jednotorowa zelektryfikowana linia kolejowa, która połączy stację Police z niedawno wybudowaną stacją towarową Port Morski Police. Równolegle z pracami powstanie wiadukt drogowy nad ul. Jasienicką. Bezkolizyjne skrzyżowanie pozwoli zwiększyć poziom bezpieczeństwa i usprawni komunikację na drodze wojewódzkiej nr 114. Zakres inwestycji obejmuje również rozbudowę stacji Police znajdującej się na linii kolejowej nr 406. Kompleksowy projekt wymaga przebudowy sieci uzbrojenia podziemnego, obejmującej infrastrukturę elektroenergetyczną, telekomunikacyjną, sanitarną oraz wodno-kanalizacyjną.

Skala techniczna przedsięwzięcia

Inwestycja obejmuje budowę blisko 9 km torów oraz montaż 20 rozjazdów wraz z siecią trakcyjną. Szczególnie istotnym elementem będzie montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym (srk), które zostaną zintegrowane z nowo budowaną nastawnią. To rozwiązanie pozwoli na precyzyjne zarządzanie ruchem pociągów towarowych, zapewniając wysoką przepustowość linii i bezpieczeństwo transportu. Specyficzne warunki gruntowo-wodne obszaru inwestycji wymagają zastosowania zaawansowanych technologii stabilizacji podłoża. Wykonawca zabuduje blisko 270 tys. m.b. kolumn żwirowo-betonowych.

Jesteśmy świetnie przygotowani do realizacji tego rodzaju inwestycji […] W ostatnich latach byliśmy odpowiedzialni m.in. za modernizację kolejowego dostępu do portów w Gdańsku, Szczecinie oraz Świnoujściu, dzięki czemu zdobyliśmy duże doświadczenie we współpracy z zarządami portów, czyli zamawiającymi spoza PKP PLK. Bardzo cenimy tą współpracę i liczymy na sprawną realizację kluczowego dla Morskiego Portu Police kontraktu – podkreśla Konrad Tuliński, prezes zarządu Torpolu.

Aspekty środowiskowe inwestycji

Projekt uwzględnia współczesne standardy ochrony środowiska naturalnego. Pod nową linią kolejową powstaną 2 przejścia dla płazów, które zachowają ciągłość lokalnych szlaków migracyjnych zwierząt. To rozwiązanie pokazuje, iż rozwój infrastruktury transportowej może harmonijnie współistnieć z wymogami ochrony przyrody, co jest szczególnie istotne w kontekście zrównoważonego rozwoju regionu.

Ta inwestycja to przełomowy krok w historii tego 5. co do wielkości portu w Polsce. Połączenie Polic z siecią kolejową oznacza lepszą dostępność, sprawniejszą logistykę, zwiększenie potencjału przeładunkowego i dalszą możliwość rozwoju. Port w Policach przyłączając się do polskiej i szerzej europejskiej sieci transportowej dosłownie otwiera się na świat – wskazuje Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury.

Towary na tory, czyli odciążenie transportu drogowego

Celem inwestycji PKP PLK i ZMPP jest zapewnienie kolejowego dostępu do portu morskiego w Policach i zwiększenie jego możliwości przeładunkowych. Aktualnie ruch składów towarowych odbywa się na linii kolejowej nr 406 (Szczecin – Trzebież Szczeciński) – do stacji Police Chemia należącej do Grupy Azoty. Budowa nowych torów umożliwi przewozy ładunków bezpośrednio do portu. W rezultacie zwiększy się efektywność realizowanych transportów.

Usprawnienie przewozów towarowych to jeden z kluczowych filarów naszej działalności. Konsekwentnie realizujemy liczne inwestycje i inicjatywy, które przekładają się na szybszy i bardziej efektywny transport cargo. Ułatwiliśmy m.in. dostęp do tras przewoźnikom towarowym oraz zwiększyliśmy prędkości dla pociągów towarowych na sieci, likwidujemy ograniczenia i wąskie gardła, co znacząco przyspiesza realizację usług. Dzisiejsza umowa to kolejny istotny krok – inwestycja, która nie tylko zwiększy atrakcyjność połączeń do portów, ale również odciąży transport drogowy, przynosząc korzyści całemu sektorowi logistycznemu – zapewnia Marcin Mochocki, członek zarządu PKP PLK.

Koszty i terminy

Zasadnicze zakończenie prac zaplanowano na II kwartał 2027 r. W kosztach inwestycji (201,6 mln zł brutto) partycypuje PKP PLK i ZMPP. Każda ze stron odpowiada finansowo za budowę swojej części infrastruktury kolejowej. Krajowy zarządca infrastruktury kolejowej będzie musiał zapłacić 54 mln zł brutto. Środki na ten cel zostaną pozyskane z budżetu państwa.

Autor: Damian Malesza
Fot. Grupa Azoty – zdjęcie poglądowe

Zobacz również:

Budowa linii kolejowej do portu w Policach – PKP PLK wybierają Torpol
Grupa TORPOL z solidnymi wynikami finansowymi w 2024 roku
Idź do oryginalnego materiału