Dobre wyniki w 2024 r.
Wskaźnik punktualności pociągów pasażerskich w skali roku wyniósł 91,64%, co stanowi wzrost w porównaniu do 2023 r. o 1,54 punktu procentowego. W przypadku przewozów towarowych wskaźnik punktualności za 2024 r. wyniósł 52,44%, podczas gdy w 2023 r. było to 51,03% (wzrost o 1,41 punktu procentowego).
To nie jedyne dobre wieści z rynku kolejowego. W 2024 kolej odnotowała rekord liczby pasażerów. Z usług kolei skorzystało aż 407,5 mln podróżnych. W porównaniu do danych z 2023 r. to wynik wyższy o 33,1 mln (+8,8%). Lepszy wynik kolej odnotowała ostatnio w 1997 r., a więc pod koniec ubiegłego stulecia.
Czytaj więcej: Pociągi PKP Intercity przyśpieszą. Z Wrocławia do Warszawy poniżej 3,5h!
„Odnotowaliśmy wzrosty wszystkich parametrów w przewozach pasażerskich. Wzrost wskaźnika punktualności jest zjawiskiem szczególnie pozytywnym. Rok 2024 pokazał, iż kolej jest coraz bardziej niezawodnym środkiem transportu. Aby utrzymać ten trend, musimy kontynuować modernizację sieci kolejowej oraz wprowadzać inteligentne systemy zarządzania ruchem” – komentuje wyniki punktualności w przewozach pasażerskich dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
Poprawę punktualności udało się uzyskać bez pogorszenia warunków bezpieczeństwa.
„Eliminowanie opóźnień i odwołań pociągów jest kluczowym elementem dalszego rozwoju kolei. Wzrost parametrów jakościowych nie powinien jednak odbywać się kosztem bezpieczeństwa” – dodaje Prezes UTK.
Punktualność pociągów pasażerskich w IV kwartale 2024
W czwartym kwartale 2024 r. wskaźnik punktualności na przybyciu wyniósł 90,58%, co oznacza stabilny poziom w porównaniu do poprzednich okresów. W tym czasie na tory wyjechało 522,6 tys. pociągów pasażerskich, z czego 49,2 tys. dotarło do stacji docelowej z opóźnieniem przekraczającym 5 minut i 59 sekund. Liczba odwołanych pociągów w tym okresie wyniosła 5,7 tys., co oznacza poprawę w porównaniu do poprzedniego kwartału.
W zeszłym roku przewoźnicy uruchomili łącznie ponad 2,05 mln pociągów, a średnia dzienna liczba kursów wynosiła 5,6 tys. Najlepszymi miesiącami pod względem punktualności był luty (94,35%), następnie marzec (94,09%) oraz kwiecień (94,21%).
Czytaj więcej: Kolej dużych prędkości w Polsce. Morga (CPK): Trzeba zliberalizować polskie przewozy [WYWIAD OL]
Najniższa punktualność w podziale na miesiące była w listopadzie (89,31%). W skali całego roku opóźnienia powyżej 120 minut dotyczyły 2,2 tys. pociągów, a od 60 do 120 minut – 7,2 tys. przypadków. Było to 0,5% wszystkich kursów.
Najlepszy wskaźnik punktualności dla stałych połączeń rozkładowych w 2024 r. uzyskała Warszawska Kolej Dojazdowa (99,61%). Wysoką punktualnością mogą się również pochwalić PKP SKM w Trójmieście (97,27%) oraz Łódzka Kolej Aglomeracyjna (96,99%). Najniższy wynik uzyskał RegioJet (51,23%). PKP Intercity poprawiło swój wskaźnik do 76,71%, ze wzrostem o 4,17 pp.
Szczegółowe dane na temat punktualności przewoźników i przyczyn opóźnień dostępne są na stronie Urzędu Transportu Kolejowego w zakładce Punktualność pasażerska.
Punktualność pociągów towarowych wciąż jest problemem
Wskaźnik punktualności w przewozach towarowych w czwartym kwartale wyniósł 50,19%, co oznacza spadek w porównaniu do trzeciego kwartału. Wtedy punktualność wyniosła 53,01%. W czwartym kwartale przewoźnicy towarowi uruchomili 100,1 tys. pociągów towarowych, natomiast czas średniego opóźnienia wyniósł 659 minut. Odwołano 7,9 tys. pociągów.
„Szczególnie istotna jest punktualność przewozów towarowych, gdzie przez cały czas mamy pole do poprawy. najważniejsze będzie dalsze rozwijanie rozwiązań technologicznych i optymalizacja rozkładów jazdy, aby sprostać rosnącym oczekiwaniom pasażerów i firm transportowych” – odnosi się do wyników punktualności w przewozach towarowych dr inż. Ignacy Góra.
Wielu przedsiębiorców wciąż postrzega brak punktualności pociągów towarowych jako barierę w wyborze tego środka transportu.
„Celem na kolejne lata powinna być poprawa niezawodności pociągów towarowych, zwłaszcza w kontekście rosnących wymagań logistyki. Konieczne są inwestycje w nowoczesne systemy sterowania ruchem oraz optymalizacja przepustowości linii kolejowych. Ważne będzie też zwiększenie elastyczności przewozów towarowych, co pozwoli lepiej reagować na potrzeby gospodarki” – dodaje Prezes UTK.
Niemiecka kolej spóźnia się na potęgę
Poprawa punktualności pociągów sprawiła, iż wyniki odnotowane w Polsce były lepsze niż w Niemczech. Zarówno w Niemczech, jak i w Polsce pociąg uznaje się za opóźniony, kiedy dojedzie on do celu 6 minut po zaplanowanym czasie przyjazdu.
W Niemczech zauważalna jest olbrzymia różnica pomiędzy punktualnością pociągów regionalnych i dalekobieżnych. Na przestrzeni 2024 roku 90,3% regionalnych pociągów pasażerskich przyjechało na stacje z nie większym niż sześciominutowym opóźnieniem, co oznacza niewielki spadek w porównaniu do wyniku 91,0% osiągniętego w 2023 roku.
Prawdziwe problemy niemieckiej kolei widać jednak na rynku przewozów dalekobieżnych, gdzie zaledwie 62,5% pociągów ICE i IC dotarło do celu na czas. Był to wynik gorszy niż w 2023 r., kiedy to 64% pociągów dalekobieżnych dotarło do celu na czas. Punktualność niemieckich pociągów spada od 2021 r. i pomimo kolejnych planów naprawczych nie udaje się odmienić sytuacji.
DB wskazuje, iż za sytuację odpowiada przestarzała i przeciążona infrastruktura i liczne remonty. Problemem jest także brak pracowników. W 2024 r. południowe Niemcy nawiedziła także powódź, która zniszczyła infrastrukturę kolejową w wielu miejscach.
Niemcy mają jednak znacznie lepsze wyniki na rynku przewozów towarowych. W pierwszej połowie 2024 r. DB CARGO odnotowało punktualność na poziomie 68.1%. Granicą opóźnienia pociągu towarowego w Niemczech jest dojazd do celu 16 minut po czasie, w Polsce jest to 15 minut.
Punktualność w innych krajach
Wyzwaniem w porównywaniu punktualności systemów z innymi krajami pozostają odmienne definicje opóźnienia pociągów i fakt, iż w przeciwieństwie do Polski w wielu krajach dane zbierają poszczególni przewoźnicy, a nie organ regulacyjny. Koleje Czeskie odnotowały w 2024 r. punktualność na poziomie 87.6%. Belgijskie SNCB zamknęło rok 2024 z punktualnością na poziomie 89,7% (za granicę opóźnienia uznaje się tam podobnie jak w Polsce 6 minut). Jak wynika z raportu Europa Radicale, w okresie od października do grudnia 2024 r. 70% pociągów na Trenitalii na sieci KDP było opóźnionych.
W Szwajcarii, gdzie pociąg uznaje się za opóźniony, kiedy dotrze na stację trzy minuty po czasie, punktualność w 2024 r. wyniosła 93,2%. To najlepszy wynik od pięciu lat. Imponujący jest także wynik szwajcarskich pociągów towarowych, gdzie 88% pociągów w 2024 r. dotarło do celu na czas.
Znajdziesz nas w Google News