Pociągi wracają na trasę do Kudowy Zdroju

3 godzin temu

Zakończono pierwszy etap prac modernizacyjnych na linii kolejowej nr 309 między Kłodzkiem Nowym a Dusznikami-Zdrojem. Efektem rewitalizacji 13 km torów jest przywrócenie ruchu pociągów na tej malowniczej trasie górskiej oraz zwiększenie prędkości przejazdów. Docelowo, po zakończeniu inwestycji w 2026 roku, podróż do Kudowy-Zdroju będzie trwać o 10 minut krócej.

Pierwszy etap modernizacji

W ramach pierwszego etapu modernizacji kolejarze pracowali na 13-kilometrowym odcinku torowiska, poprawiając stan trzech mostów, wiaduktu oraz ściany oporowej. Prace obejmowały także montaż pięciu nowych rozjazdów – jednego w Kłodzku oraz czterech w Polanicy-Zdroju. Przeprowadzono odwodnienie i wymieniono nawierzchnię na 19 przejazdach kolejowo-drogowych.

Do realizacji zadania użyto 40 specjalistycznych maszyn, które umożliwiły wymianę 20 tys. podkładów kolejowych, wysypanie 60 tys. ton tłucznia oraz rozłożenie 6 tys. m² siatek antyerozyjnych, zapobiegających osuwaniu się kamieni na trasie kolejowej.

Prace prowadzone były w trudnych warunkach atmosferycznych. Powódź zniszczyła 500-metrowy odcinek linii kolejowej między Kłodzkiem Nowym a Kłodzkiem Zagórzem. Gdy tylko warunki pozwoliły, ekipy remontowe odbudowały nasyp i torowisko, prowadząc prace w systemie dwuzmianowym, zarówno w ciągu dnia, jak i po zmierzchu.

Kolejny etap inwestycji

Drugi etap modernizacji obejmie unowocześnienie systemów sterowania ruchem kolejowym, co poprawi bezpieczeństwo i płynność przejazdów. Na stacji Polanica-Zdrój stare mechaniczne urządzenia sterowania zostaną zastąpione nowoczesnymi systemami elektronicznymi.

Ponadto poprawi się poziom bezpieczeństwa na sześciu przejazdach kolejowo-drogowych w powiecie kłodzkim. Zostaną one wyposażone w dodatkowe sygnalizatory świetlne i dźwiękowe, co zwiększy ochronę uczestników ruchu.

Znaczenie inwestycji

Linia kolejowa Kłodzko – Kudowa-Zdrój to jedna z najbardziej malowniczych tras w Polsce, cieszy się dużym zainteresowaniem mieszkańców i turystów odwiedzających uzdrowiska Dolnego Śląska. Po zakończeniu inwestycji pociągi będą mogły poruszać się z prędkością do 120 km/h na wybranych odcinkach, co znacznie skróci czas przejazdu.

Wartość całej inwestycji wynosi 105 mln zł, a jej realizacja jest finansowana ze środków budżetowych.

Fot. PKP PLK
Idź do oryginalnego materiału