Pociągi z Bydgoszczy dla Opolskiego – umowa z PESA podpisana

1 tydzień temu

Mocnym akcentem kończy się ten rok dla samorządu województwa opolskiego – dzisiaj (31 grudnia) marszałkowie podpisali umowę z PESA Bydgoszcz S.A. na najnowocześniejsze elektryczne składy typu ELF, które będą wozić pasażerów w regionie.

Marszałek województwa Szymon Ogłaza podkreśla, iż

Znaczenie tej umowy jest dwojakie – po pierwsze opiewa ona (wraz z opcją dodatkową) na niemal 800 milionów złotych. Ale przede wszystkim ma ona ogromne znaczenie dla mieszkańców regionu, bo oznacza, iż w krótkim czasie na opolskich torach pojawi się docelowo 20 nowych pojazdów i będziemy mogli wymienić wszystkie szynobusy, zakupione przed ostatnim zakupem Impulsów – podkreśla marszałek województwa Szymon Ogłaza.

Tą umową rozpoczynamy długi marsz ku nowoczesności i lepszej jakości połączeń kolejowych. – Chcemy realizować coraz więcej połączeń, a do tego potrzeba nowego taboru. Teraz podpisujemy umowę na nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne, a na początku roku ogłosimy kolejny przetarg, tym razem na pojazdy spalinowe – informuje Robert Węgrzyn, członek zarządu województwa.

Umowę w imieniu PESA Bydgoszcz S.A. podpisali prezes Krzysztof Zdziarski i wiceprezes Maciej Maciejewski.

To najnowocześniejsze w naszej ofercie pojazdy, posiadające najwyższe standardy bezpieczeństwa i przyjazne dla podróżnych –mówi Krzysztof Zdziarski prezes PESA Bydgoszcz S.A..

Początek współpracy samorządu województwa z PESA sięga roku 2005, wtedy województwo kupiło od nas szynobusy, a teraz wchodzimy już na kolejny poziom i oferujemy trzecią generację pojazdów ELF – mówi Maciej Maciejewski wiceprezes PESA Bydgoszcz S.A.

Umowa została zawarta w ramach projektu „Pociągi dla Opolskiego – usprawnienie transportu zbiorowego” realizowanego z programu Fundusze Europejskie dla Opolskiego 2021 – 2027,. Dotyczy wykonania i dostawy 5 elektrycznych zespołów trakcyjnych (dwóch 4-członowych i trzech 3-członowych) z opcją na 15 kolejnych jednostek (czterech 4-członowych i jedenastu 3-członowych). Termin realizacji zamówienia podstawowego to 48 miesięcy od dnia zawarcia umowy, jednak pierwsze dwa pojazdy 4-członowe zostaną dostarczone w ciągu 40 miesięcy od dnia podpisania umowy. Marszałek Szymon Ogłaza podkreśla, iż jest zdeterminowany do realizacji całej umowy – a zatem pociągi zamówione w ramach prawa opcji mają zostać dostarczone w ciągu 36 miesięcy od dnia jej uruchomienia.

Podstawowa kwota umowy na pierwsze pięć pojazdów to 202 335 000 zł brutto, zaś łączna cena za 20 pojazdów to 797 040 000 zł.

Nowe pociągi mają być przystosowane do prędkości eksploatacyjnej nie mniejszej niż 160 km/h. Pojazdy 4-członowe mają zabierać na pokład przynajmniej 190 pasażerów na stałych miejscach siedzących, a łącznie mają pomieścić 390 pasażerów. Mniejsze przewiozą 320 pasażerów, z czego 146 osób na miejscach siedzących.

Przewidziano w nich dwa miejsca do przewozu osób z ograniczoną mobilnością oraz miejsce dla co najmniej 4 rowerów w pozycji poziomej. Pociągi wyposażone będą w niską podłogę, wifi, klimatyzację, ogrzewanie oraz monitoring wizyjny. Wyposażone będą też w system informacji pasażerskiej i system zliczania pasażerów.

Screenshot
Idź do oryginalnego materiału