Poczta Polska konsekwentnie wdraża Plan Transformacji, którego jednym z kluczowych elementów jest optymalizacja procesów oraz redukcja długu technologicznego.
Zarząd Spółki podjął decyzję o automatyzacji procesów listowych – inwestycji, która mimo spadku wolumenów w tym segmencie, pozostaje istotna dla jakości usług i zadowolenia klientów.
Automatyzacja listów – wyższa efektywność i jakość doręczeń
Nowoczesne sortery listowe pozwolą przygotowywać przesyłki od razu do poziomu rejonu doręczeń, a choćby według trasy chodu listonosza. Dzięki temu listonosze nie będą musieli codziennie rano manualnie sortować tysięcy listów. Otrzymają je już ułożone, co skróci czas przygotowania do pracy i zwiększy efektywność doręczeń.
– Projekt automatyzacji procesów listowych stanowi istotny element modernizacji procesów operacyjnych Poczty Polskiej. Wspiera naszą podstawową działalność, w tym rolę Narodowego Operatora Pocztowego i rozwój e-Doręczeń. Jednocześnie zapewni wymierne oszczędności finansowe w perspektywie kolejnych lat – podkreśla Paweł Witkowski, dyrektor Biura Operacji Logistycznych Poczty Polskiej.
Symulacje wskazują, iż automatyzacja procesów listowych pozwoli ograniczyć koszty choćby o 100 mln złotych rocznie.
Skala inwestycji i lokalizacje
Projekt obejmuje stworzenie kompletnego środowiska IT oraz instalację co najmniej 18 sorterów listowych w sześciu głównych centrach operacyjnych: Warszawie, Zabrzu, Komornikach, Lisim Ogonie, Wrocławiu i Pruszczu Gdańskim. Maszyny będą obsługiwać zarówno listy standardowe, jak i większe przesyłki do 2 kg (tzw. flat). Dopełnieniem całości będą linie OCR (optycznego rozpoznawania znaków) wyposażone w zestaw przenośników z systemem kamer oraz drukarek, które pozwolą na rejestrację danych 100 proc. przesyłek listowych wprowadzanych do sieci logistycznej Poczty Polskiej.
Rynek listów się zmienia – Poczta odpowiada
Choć liczba listów w obiegu systematycznie spada, ich szybkie i skuteczne doręczanie pozostaje najważniejsze dla funkcjonowania wielu podmiotów. Automatyzacja wzmocni obsługę m.in. korespondencji sądowej i urzędowej oraz Publicznej Usługi Hybrydowej (PUH to nadanie elektroniczne w systemie e-Doręczeń oraz wydruk przez Pocztę Polską i doręczenie w tradycyjnej formie).
Realizacja inwestycji umożliwi Poczcie Polskiej utrzymanie wysokiego standardu procesów, zwiększenie atrakcyjności usług listowych, a jednocześnie przygotuje fundamenty pod dalszą transformację cyfrową – w tym rozwój e-Doręczeń.