Poczta Polska wydała specjalny komunikat, który wskazuje klientom kierunek rozwoju usług instytucji. Już teraz Polacy mogą korzystać ze specjalnej opcji oznaczenia skrzynki pocztowej literą R, dzięki czemu nie muszą chodzić z awizo do placówki pocztowej, gdyż listy polecone trafiają bezpośrednio do skrzynki. Okazuje się jednak, iż już niedługo papierowe awizo może zupełnie odejść do historii. Reklama
Poczta Polska wydała komunikat, chodzi o awizo
Papierowe awizo powoli jest wypierane z pocztowego rynku. Cyfrowa rewolucja w usługach publicznych trwa i rozszerza się pakiet usług, który ma ułatwić Polakom korzystanie z instytucji - choćby tych na poziomie samorządowym. Jednym z nowych rozwiązań jest e-Doręczenie.
To właśnie e-Doręczenie sprawiło, iż Poczta Polska wieszczy upadek instytucji tradycyjnego awizo. Instytucja wskazuje, iż każdy obywatel może założyć specjalną skrzynkę do e-Doręczeń i jest to usługa bezpłatna. Co więcej, obowiązek oferowania tej formy korespondencji jest rozszerzany na kolejne podmioty.
"Od momentu założenia skrzynki (ADE) w systemie e-Doręczeń większość instytucji publicznych ma obowiązek komunikować się z użytkownikiem w ten sposób. Z czasem obowiązek ten będzie rozszerzany na inne podmioty. Czyli wdrażanie systemu e-Doręczeń, oznacza początek końca papierowego awizo" - czytamy w komunikacie Poczty Polskiej.
Papierowe awizo zniknie? Rośnie liczba specjalnych skrzynek
Poczta Polska wyjaśniła, iż już teraz liczba założonych skrzynek e-Doręczeń przekroczyła 800 tys. Pocztowcy wskazują, iż ta forma korespondencji to nie tylko wygoda, ale bezpieczeństwo. Co więcej, dzięki Ustawie z dnia 18 listopada 2020 r. regulującej kwestie doręczeń elektronicznych e-Doręczenia są równoważne prawnie, czyli mają taką samą moc jak papierowe awizo wrzucone do skrzynki.
"E-Doręczenia to oszczędność czasu i pieniędzy - wysyłanie i odbieranie dokumentów online, bez konieczności wychodzenia z domu. Wiadomość dociera do odbiorcy w ciągu kilku sekund. Wszystkie przesyłki są szyfrowane i chronione przed niepowołanym dostępem. Każde doręczenie posiada potwierdzenie nadania oraz odbioru, równoznaczne z tradycyjną, urzędową pieczęcią. System umożliwia łatwe przechowywanie i dostęp do historii korespondencji. Z systemu można korzystać przez całą dobę, z dowolnego miejsca na świecie z dostępem do internetu" - dodaje Poczta Polska.
Jak założyć skrzynkę, by odbierać e-Doręczenia?
Każdy może posiadać specjalną skrzynkę odbiorczą, gdzie docierać będą do niego e-Doręczenia. Oznacza to, iż po podjęciu przez urząd decyzji, pismo trafi do odbiorcy w kilka chwil. najważniejsze jest jednak posiadanie narzędzia pozwalającego urzędnikowi na taką formę korespondencji. Poczta Polska wyjaśnia, iż wystarczy kilka kliknięć, aby założyć bezpłatną skrzynkę e-Doręczeń (ADE).
Wystarczy wejść na specjalną rządową stronę http://edoreczenia.gov.pl, i zarejestrować się przy wykorzystaniu jednej z trzech opcji (e-dowód, aplikacja mObywatel lub profil zaufany). Po wypełnieniu wniosku o nadanie adresu do e-Doręczeń należy potwierdzić adres e-mail. “Aktywuj skrzynkę, korzystając z linku aktywacyjnego przesłanego na Twój e-mail" - dodaje na koniec Poczta Polska.
Przewidywania Poczty Polskiej dotyczące "początku końca" papierowe awizo nie są przesadzone. Ministerstwo Cyfryzacji na specjalnej stronie poświęconej e-Doręczeniom wskazuje, iż obowiązek korzystania z tej formy komunikacie będzie docelowo dotyczył wszystkich podmiotów publicznych oraz firm rejestrowanych w KRS i CEiDG.
"Stopniowo wszystkie urzędy zaczną używać e-Doręczeń do komunikacji z obywatelami i firmami. Będą mogły połączyć z e-Doręczeniami swoje systemy elektronicznego zarządzania dokumentami. Dzięki standardowi technicznemu e-Doręczeń również inni zaufani dostawcy na rynku będą mogli uruchomić usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego" - dodaje resort cyfryzacji w wyjaśnieniach.
Agata Jaroszewska