Podkarpackie: 7 nowych przystanków w ramach Kolei Aglomeracyjnej

1 rok temu

Z siedmiu nowych przystanków oraz dodatkowych peronów mogą już korzystać pasażerowie Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej.

Nowe perony i przystanki na obszarze aglomeracji rzeszowskiej to sposób na to, aby mieszkańcy regionu, dzięki lepszemu dostępowi do kolei, mogli bez stania w korkach właśnie koleją dojeżdżać codziennie do pracy lub szkoły – mówił marszałek Władysław Ortyl, podczas konferencji prasowej poświęconej postępowi prac przy rozwoju Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej. Spotkanie z mediami odbyło się na peronie nowego przystanku kolejowego Rzeszów Staromieście.

W konferencji obok marszałka Władysław Ortyla uczestniczyli także wiceminister infrastruktury Rafał Weber, poseł na Sejm RP Andrzej Szlachta, wicewojewoda podkarpacki Radosław Wiatr, prezes PKP PLK Ireneusz Merchel oraz samorządowcy.

Wszyscy uczestnicy konferencji podkreślali znaczenie Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej dla tworzenia szans rozwoju regionu, przełamywania barier komunikacyjnych oraz dostępności stolicy województwa, dla tych, którzy chcieliby tu pracować, uczyć się czy skorzystać z dostępu do wielu innych usług.

Dziś pokazujemy kolejne fakty dotyczące inwestycji infrastrukturalnej, które mają bardzo istotne znaczenie w walce z wykluczeniem komunikacyjnym. Od wczoraj w nowym rozkładzie jazdy pojawiło się 7 nowych przystanków w ramach Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. PKA to wielkie przedsięwzięcie i oznacza wielkie zmiany dla zwiększenia dostępności mieszkańców Rzeszowa i powiatów ościennych w docieraniu do pracy, szkoły, na uczenie. Chcemy mieszkańcom Podkarpacia stwarzać jak najlepsze warunki, aby uzyskali dostęp do nowoczesnego, wygodnego, bezpiecznego sposobu codziennego podróżowania – mówił w czasie konferencji prasowej wiceminister Rafał Weber – Całkowity koszt inwestycji w ramach PKA, na który składają się remonty linii kolejowych, budowa nowych przystanków kolejowych oraz modernizacji istniejących, budowie zaplecza technicznego i choćby parkingowego – to miliard złotych! To jest ten wysiłek, który podejmujemy, aby usprawnić transport wokół Rzeszowa, dając nowe szanse i skutecznie walcząc z wykluczeniem komunikacyjnym – mówił wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Budowa i modernizacji linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej – to część szerszego projektu jakim jest budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA realizowanego przez Województwo Podkarpackie przy udziale PKP PLK S.A. oraz lokalnych samorządów. Dzięki wyremontowanym liniom kolejowych oraz nowym przystankom poprawi się oferty na przejazdy koleją oraz zwiększy dostępność do transportu kolejowego na obszarze aglomeracji rzeszowskiej.

Cieszymy się, iż jesteśmy na kolejnym etapie rozbudowy naszej Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej. Już teraz projekt ten świetnie funkcjonuje, ale cały czas jest on w trakcie rozwoju i rozbudowy, pokazując kolejne swoje odsłony. 14 przystanków, które zostaną oddane jako nowe miejsca, gdzie pasażerowie będą mogli wsiadać i wysiadać, spowoduje, iż PKA jeszcze bardziej będzie napełniała się pasażerami, w ten sposób w znacznym stopniu zastępując transport kołowy. Ten projekt pokazuje jak, bardzo warto współpracować, jak bardzo warto robić montaże finansowe. Bo przecież w tym projekcie współdziała aż 16 samorządów, samorząd województwa, PKP PLK oraz rząd Mateusza Morawieckiego. To co dziś się dzieje to wielki projekt i jest on nadrobieniem zaległości, jakie miały miejsce przez lata. To wielkie zapóźnienie jest dziś przez rząd Prawa i Sprawiedliwości nadrabiane – podkreślał marszałek Władysław Ortyl.

7 nowych przystanków w ramach PKA już zostało oddanych. W sumie powstanie 14 nowych przystanków dla pasażerów wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Docelowo będą to:

  • stacja Jasionka Lotnisko i przystanek osobowego Głogów Małopolski Południowy na nowobudowanej linii do lotniska,
  • 3 przystanki na linii nr 71 Ocice-Rzeszów na odcinku Kolbuszowa- Rzeszów: Kolbuszowa Górna, Głogów Małopolski Niwa i Rzeszów Staromieście,
  • 4 przystanki na linii nr 91 Kraków-Medyka na odcinku Sędziszów Małopolski-Strażów: Sędziszów Małopolski Wschodni, Rzeszów Dworzysko, Rzeszów Baranówka oraz Rzeszów Pobitno
  • oraz 5 przystanków na linii nr 106 Rzeszów-Jasło na odcinku Rzeszów- Strzyżów nad Wisłokiem: Rzeszów Centrum, Rzeszów Politechnika, Boguchwała Dolna, Lutoryż i Żarnowa;

Przystanki mają zacząć funkcjonować od września 2023.

Cała realizacja Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej ma ułatwić dojazd do Rzeszowa. Zakłada się, iż pociągi aglomeracyjne w szczycie komunikacyjnym będą kursować co 30 minut a poza szczytem co 60 minut. Celem projektu jest także skomunikowanie Rzeszowa z Międzynarodowym Portem Lotniczym Rzeszów- Jasionka. W ramach PKA budowana jest od podstaw nowa, blisko 5-kilometrowej linia kolejowej z Rzeszowa na lotnisko w Jasionce.

Poza tym w ramach projektu powstaną 4 nowe tzw. mijanki – 2 na linii 71 Ocice – Rzeszów i 2 na linii 106 Rzeszów – Jasło. Powstanie nowa infrastruktura peronowej w rejonie istniejących przystanków i stacji, przykładowo: dodatkowy peron na stacji Kolbuszowa, na przystanku osobowym Zaczernie, przystanku osobowym Zaborów oraz na stacji Strzyżów nad Wisłokiem. Wybudowane zostaną także niezbędne obiekty inżynieryjne, przejazdy oraz przejścia, przebudowane będą urządzenia sterowania ruchem kolejowym, ze względu na budowę mijanek oraz dobudowę nowych przystanków na liniach nr 71 Ocice – Rzeszów i nr 106 Rzeszów – Jasło.

Projekt zakłada również budowę lub przebudowę dróg dojazdowych i parkingów w systemie park&ride, budowę chodników i stojaków na rowery w obrębie nowobudowanej infrastruktury peronowej. Ta część projektu realizowana jest przy współudziale samorządów z regionu.

Częścią budowy Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA jest także zakup taboru oraz budową zaplecza technicznego. Za prawie 200 mln złotych zamówiliśmy w firmie NEWAG S.A. 2 dwuczłonowe pojazdy spalinowe oraz 8 pojazdów trójczłonowych, które są eksploatowane w ramach PKA. Za kolejne prawie 350 mln złotych tworzymy zaplecze Technicznego PKA na stacji PKP Rzeszów Staroniwa – podkreślał marszałek Władysław Ortyl, ukazując jak kompleksowy jest projekt PKA.

Zaplecze techniczne ma być gotowe we wrześniu.

Dodatkowo województwo podkarpackie w ramach środków z RPO WP 2014-2020 kupuje 12 pojazdów szynowych wraz z realizacją usługi serwisowo-usługowo-naprawczych, w tym: 8 czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z symulatorem jazdy oraz 4 trójczłonowe pojazdy dwunapędowe (hybrydowe). Pociągi mają trafić do regionu pod koniec roku. Wartość umów podpisanych z firmą Newag na zakup wynosi ponad 415 mln złotych.

Źródło: Biuro prasowe UMWP
Fot. PKP PLK S.A.

Idź do oryginalnego materiału