Tarcza TBM “Kinga” wydrążyła już prawie 300 m tunelu pod trasę Podłęże-Piekiełko. Za kilka tygodni dołączy do niej jej większa siostra „Jadwiga”.

„Podłęże-Piekiełko” to projekt modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka–Nowy Sącz i budowy 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu projektowi powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi pokonają trasę Kraków–Nowy Sącz w około 60 minut, a podróż z Krakowa do Zakopanego zajmie jedyne 90 minut.
W przyszłym roku nowe tunele, kolejowy i ewakuacyjny, połączą stację w Męcinie z przystankiem w Mordarce, co pozwoli skrócić podróże koleją w kierunku Nowego Sącza. 600 tonowa Tarcza TBM “Kinga” drąży tunel ewakuacyjny już prawie dwa miesiące. Na chwilę obecną wykonała już prawie 300 metrów podziemnej budowli. Dystans ten rośnie z godziny na godzinę, ponieważ prace w tym miejscu realizowane są bez przerw. Planowo tarcza ma pokonywać ponad 10 metrów górotworu na dobę, przy jednoczesnym montażu ścian i usuwaniu wydobytego urobku.
Już za kilka tygodni, obok ewakuacyjnego, ma rozpocząć się drążenie tunelu kolejowego. Do tego zadania została przydzielona “Jadwiga”, która jest już przygotowywana do pracy.
– Jesteśmy na placu budowy jednego z najważniejszych, a zarazem najtrudniejszych projektów realizowanych przez Polskie Linie Kolejowe. Budowa nowej linii kolejowej w tak skomplikowanym otoczeniu jest niewątpliwie wyzwaniem. Zbierane przez nas teraz doświadczenia są bezcenną lekcją, dającą gwarancję znakomitego przygotowania do kolejnych inwestycji o podobnej bądź większej skali – mówi Piotr Grawicz, zastępca dyrektora Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
W ramach największej inwestycji PKP PLK na południu Polski powstanie łącznie 20 tuneli, w czym pociągi będą kursować w 16 z nich. Towarzyszących im tuneli ewakuacyjnych będzie 4, a ich długość osiągnie około 10 km.