Nowoczesny i dostosowany do potrzeb podróżnych dworzec kolejowy PKP w Koluszkach powstał w nowej, bardziej komfortowej lokalizacji. Budynek znajduje się od strony głównego wejścia na stację tuż przy parkingu miejskim i zatoce autobusowej. Inwestycja została dofinansowana ze środków unijnych. Koszt inwestycji to 12 mln zł.
Budowa nowego dworca w Koluszkach to inwestycja zrealizowana przez spółkę Polskie Koleje Państwowe. W zakresie dokumentacji projektowej została dofinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, natomiast zadanie związane z pracami budowlanymi ujęte jest na liście projektów kierowanych do dofinansowania z programu operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Środowisko i Klimat 2021-2027 (FEnIKS 2021-2027).
Dzięki inwestycji powstała komfortowa przestrzeń dla przybywającej z roku na rok coraz większej liczby pasażerów. Jak informuje Urząd Transportu Kolejowego (UTK) w 2023 r. stacja w Koluszkach obsługiwała średnio 4900 pasażerów na dobę i zatrzymywało się na niej średnio 170 pociągów dziennie – to wzrost o średnio 400 pasażerów na dobę w porównaniu z rokiem 2022.
Dla Koluszek ważne jest, iż będziemy również poprawiać, modernizować i skracać czas przejazdu, dzięki inwestycjom w infrastrukturę kolejową w całym regionie. Nowa infrastruktura jest bowiem odzwierciedleniem rosnących przewozów. 5 tysięcy pasażerów tylko w Koluszkach to jest świetny wynik, biorąc pod uwagę wielkość miejscowości. Na osi Łódź-Warszawa mamy rok do roku 16 proc. wzrost liczby pasażerów tylko w pociągach PKP Intercity, co oznacza 1,2 mln osób, którzy codziennie przemieszczają się na tej trasie – wskazywał Piotr Malepszak – wiceminister infrastruktury.
Historia dworca kolejowego w Koluszkach
Pierwszy dworzec w Koluszkach został zbudowany w 1865 r. według projektu polskiego architekta o korzeniach holenderskich Adolfa Schimmelpfenniga przez Kolej Fabryczno-Łódzką, dzięki czemu powstała stacja węzłowa. Dworzec służył również pasażerom przebiegającej przez Koluszki głównej linii Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. W 1872 r. został nieco rozbudowany, a od 1885 r. gościł też podróżujących Koleją Dęblińsko-Dąbrowską w kierunku Skarżyska-Kamiennej. Projekt budowy dużego dworca centralnego dla tych trzech kolei nie doczekał się jednak realizacji, a zbyt ciasny gmach uzupełniano drewnianymi barakami. Dworzec został rozebrany po 100 latach istnienia, a na jego miejscu stanął modernistyczny pawilon dworcowy, także usytuowany na międzytorzu.
Nowa lokalizacja obiektu
Ze względu na lokalizację i niską efektywność energetyczną PKP podjęły decyzję o budowie nowego obiektu bliżej przejścia na perony, który będzie lepiej zaspokajał oczekiwania podróżnych i spełniał wymogi środowiskowe. Dzięki prostej bryle oraz elewacji z betonu architektonicznego i czerwonej cegły ceramicznej nowy dworzec doskonale współgra z industrialnym otoczeniem infrastruktury kolejowej, a przestronne przeszklenia dodają mu lekkości. W ramach projektu na północnej elewacji dworca można także podziwiać wizerunek historycznego dworca, który został naklejony na szkło folii typu one way vision. Warto wspomnieć, iż grafikę przedstawiającą stary dworzec zaprojektowano na wniosek lokalnej społeczności, zgłoszony w trakcie konsultacji społecznych.
Jaki jest nowy dworzec PKP w Koluszkach?
W nowym budynku znajduje się nowoczesna poczekalnia dworcowa, pomieszczenia techniczne oraz niewielka przestrzeń komercyjna. Tuż przy budynku dworca usytuowana została wieża zegarowa oraz zadaszone przejście, którym podróżni przechodzić będą z dworca do przejścia podziemnego na perony. Budynek dworca wraz z otoczeniem został dostosowany do osób z niepełnosprawnościami i o ograniczonej mobilności. Zlikwidowano bariery architektoniczne oraz wprowadzono usprawnienia, w tym m.in. ścieżki prowadzące, czy tabliczki w alfabecie Braille’a.
Dzięki zastosowaniu wielu rozwiązań technicznych oraz systemów inteligentnego zarządzania budynkiem obiekt dworcowy w Koluszkach stał się niskoemisyjny i energooszczędny. Z myślą o bezpieczeństwie podróżnych w budynku zainstalowano nowoczesne systemy monitoringu, kontroli dostępu czy sygnalizacji włamania i napadu. Zagospodarowane zostało także najbliższe otoczenie dworca, a w okolicy przejścia podziemnego na perony powstał niewielki parking, gdzie znajdują się miejsca do ładowania samochodów elektrycznych oraz miejsca dla osób z niepełnosprawnościami. Powstała także zadaszona wiata rowerowa ze stacją naprawczą dla rowerów. W obrębie dworca wykonano nowe nasadzenia oraz pielęgnację istniejącej zieleni.
Warto także dodać, iż w sierpniu br. PKP SA zawarły z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi SA umowę dotyczącą budowy miejsc parkingowych przy dworcu i stacji Koluszki w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”. W ramach inwestycji ma powstać 200 miejsc postojowych, w tym dla osób z niepełnosprawnościami. Wykonawcą programu jest PKP PLK.
Dodatkowo we wrześniu spółka PKP zawarła umowę z gminą Koluszki w sprawie przejęcia przez gminę zarządzania infrastrukturą parkingową i drogową po jej wybudowaniu. Po wybudowaniu parkingu zarządzanie nim i wszelkie inne obowiązki związane z eksploatacją będą zadaniami samorządu.
Aby pasażerowie chcieli się przesiąść z samochodów na kolej muszą mieć przecież zapewnione nie tylko wygodne warunki podróży pociągiem, gęstą sieć połączeń, punktualne odjazdy i przyjazdy, ale też odpowiednią infrastrukturę przy dworcach. Muszą mieć możliwość pozostawienia swojego auta i komfortowe warunki oczekiwania na pociąg. W całym kraju wybudujemy 100 nowych parkingów przy dworcach kolejowych, które ułatwią podróżnym korzystanie z kolei. Tylko w województwie łódzkim powstaną parkingi w 18 lokalizacjach, za łączną kwotę ponad 9,3 mln zł – powiedział Dariusz Klimczak – minister infrastruktury.
Inwestorem budowy dworca w Koluszkach jest spółka PKP. Wykonawcą prac budowlanych jest konsorcjum: Wimaks Toczyłowski Hińcza sp. k. (lider), Wimaks Toczyłowski Dariusz – (partner), a projekt budowy obiektu opracowała GPVT Pracowania Architektoniczna z Poznania.
Źródło: PKP SA
Fot. PKP SA
Sprawdź również: