Pasażerowie na Słowacji niedługo będą mogli skorzystać ze wspólnego biletu na pociągi, autobusy oraz miejską komunikację zbiorową. Nowe rozwiązania techniczne mają uprościć podróżowanie oraz planowanie tras. Podróżni skorzystają z niego 1 lipca 2026 r.
Wspólny bilet na Słowacji
Projekt krajowego biletu pod nazwą Národná integrovaná cestovná lístok (NICL) realizowany jest przez polską firmę Asseco Central Europe. Oprócz uproszczenia podróżowania, jednolity system ma również zapewnić państwu scentralizowaną bazę danych o transporcie publicznym. Rozwiązanie obejmie obszar całego kraju, a do systemu mają stopniowo być włączani także prywatni przewoźnicy.
Ten system zapewni przejrzystość, efektywność i łatwiejsze planowanie zarówno dla pasażerów, jak i przewoźników. Ten sam typ biletu będzie kosztował tyle samo, niezależnie od tego, czy zostanie zakupiony za pośrednictwem państwowej platformy, czy kanałów sprzedaży poszczególnych przewoźników – informuje słowackie ministerstwo w komunikacie prasowym.
„Bilet” to nie tylko tradycyjny papierowy dokument
W ramach systemu NICL bilet będzie mógł przybierać formę telefonu komórkowego, karty transportowej, karty płatniczej lub tradycyjnego biletu papierowego, w zależności od etapu wdrożenia systemu. W ramach projektu wdrożony ma zostać także model Pay-as-you-go (PAYG), czyli sposób automatycznej identyfikacji pasażerów w pojazdach dzięki technologii Bluetooth.
Czytaj więcej: Wiemy, kiedy Intercity wycofa pociągi TLK! Ceny pójdą w górę?
Tradycyjny bilet to jedynie jeden z elementów projektu. System ma łączyć wyszukiwanie połączeń z planowaniem trasy i samą procedurą zakupu. Pasażer ma uzyskać wszystkie niezbędne informacje w jednym miejscu, a w historii odnajdzie informacje o poprzednio zakupionych biletach i przebytych trasach.
Wiele technologii we wspólnym projekcie
Wspólny bilet to parasolowa nazwa dla szerszego projektu, pod którym kryje się szereg rozwiązań technicznych. System techniczny NICL ma składać się z:
- Platformy technologicznej do integracji danych i ich wymiany między lokalnymi i regionalnymi organizatorami transportu publicznego oraz innymi operatorami usług.
- Centralnego systemu informacyjnego usług NICL, który zapewnia wsparcie dla podmiotów uczestniczących w systemie. Operatorem tego systemu będzie Narodowa Agencja Transportu (NADA), ustanowiona na mocy ustawy o transporcie publicznym jako krajowa instytucja odpowiedzialna za politykę usług transportowych oraz koordynację transportu publicznego.
- Strony internetowej dla klientów i partnerów systemu NICL, oferującej podstawowe informacje oraz usługi użytkowe.
- Mobilnej aplikacji NICL, która będzie głównym narzędziem dla pasażerów do planowania podróży, zakupu biletów oraz rejestrowania rozpoczęcia i zakończenia podróży w sieci NICL.
- Integracji systemów taryfowych i obsługi biletów operatorów transportu publicznego, obejmującej zestaw urządzeń technicznych, narzędzi i usług przeznaczonych do zakupu, walidacji i kasowania biletów.
Czytaj więcej: Mają pomysł na reformę transportu publicznego. Ruszyła nowa inicjatywa!
System zintegruje aplikację mobilną, kasowniki biletów oraz inne urządzenia wspierające rejestrowanie i przesyłanie danych dotyczących korzystania z usług NICL. Dane będą gromadzone i przetwarzane w centralnym systemie informacyjnym NICL w czasie rzeczywistym, co umożliwi efektywne zarządzanie transportem. Projekt realizowany jest w ramach słowackiego Krajowego Planu Odbudowy.
Znajdziesz nas w Google News