Podsumowanie 13. edycji Międzynarodowego Kongresu Kolejowego i Intermodalnego – Wisła [FILM]

6 miesięcy temu

Międzynarodowy Kongres Kolejowy i Intermodalny od lat gromadzi dziesiątki ekspertów branży na corocznym spotkaniu w Wiśle. W tym roku, już po raz XIII na wydarzeniu organizowanym przez OLTIS Polska, První Signální i Fundację ProKolej spotkali się przedstawiciele rynku kolejowego, zarządcy infrastruktury i jej użytkownicy. W tym roku jak i w poprzednich nie zabrakło dyskusji o nowych szlakach kolejowych, taborze, rozwoju terminali i wspierającej je technologii.

Hasłem przewodnim, powtarzającym się w niemal każdej dyskusji były dalsze wyzwania biznesu transportowego zarówno w odniesieniu do przewozów kolejowych jak i całych łańcuchów intermodalnych. To właśnie od rozpatrzenia z jakimi starymi i nowymi problemami mierzy się właśnie branża, rozpoczął się Kongres w debacie otwierającej prowadzonej przez Marka Tarczyńskiego – przewodniczącego Polskiej Izby Spedycji i Logistyki.

Geopolityka, zarówno w kontekście wojny na Ukrainie jak i zaburzeń w łańcuchach dostaw znacząco odznaczała się w panelach dyskusyjnych Kongresu. W debacie o nowych kierunkach rozwoju korytarzy transportowych, Sandra Baniak, przedstawicielka Ośrodka Studiów Wschodnich wskazała na intensywny rozwój kolejowych korytarzy alternatywnych dla transportu morskiego – rozwój Inicjatywy Pasa i Szlaku znanego w środowisku jako Nowy Jedwabny Szlak, szczególnie w zakresie koncepcji Korytarza Środkowego – Middle Corridor. Jak wskazano w dyskusjach, inwestycje w infrastrukturę liniową i punktową są konieczne, tym bardziej w czasie kiedy powinniśmy mieć na uwadze szczególne znaczenie militarne infrastruktury kolejowej. Geopolityka i konieczność dywersyfikacji korytarzy transportowych odbiła się szerokim echem w debacie prowadzonej przez przedstawiciela Portu Koper – Dariusza Mierkieiwcza. Debata poprowadzona w ciekawej formule, poparta prezentacjami wizualnymi wyzwań z jakimi stykają się uczestnicy poruszyła również konieczność pilnego kształtowania alternatywnych łańcuchów dostaw dla Ukrainy.

W drugim dniu debat podjęty został temat zakłóceń w łańcuchach dostaw. Mimo iż wyszliśmy od problemów globalnych, jak pandemia, kryzysy gospodarcze, blokady szlaków morskich czy wpływ wojny na funkcjonowanie łańcuchów transportowych, dynamiczna rozmowa wskazała na to, iż bardziej palącymi dla uczestników rynku problemami są zakłócenia lokalne, oraz konieczność tworzenia technologii wspierającej funkcjonowanie łańcuchów dostaw i wspierających funkcjonowanie infrastruktury transportowej w warunkach kryzysu.

Geopolityka, także w kontekście wojny na Ukrainie odbija się szerokim echem w ostatnich latach w branży kolejowej, również w kontekście zagadnień prawnych. Na problemy przewozu towarów, oraz ograniczenia w przewozie wynikające z sankcji dla transportu kolejowego wskazywał podczas jednego z warsztatów radca prawny Michał Zięba.

Jak co roku dużym zainteresowaniem cieszył się warsztat Centrum Unijnych Projektów Transportowych z zakresu finansowania inwestycji ze środków Unii Europejskiej w perspektywie 2023-2027.

Podsumowaniem części intermodalnej Kongresu było pytanie zadane przez Jakuba Majewskiego – Członka Zarządu PKP PLK i Prezesa Fundacji Pro Kolej. Jakie podejmujemy strategie rozwoju biznesu logistycznego, czy możliwa jest kooperacja pomiędzy przewoźnikami kolejowymi, drogowymi, operatorami rynku? Z debaty wyłonił się obraz rynku, na którym widoczna i istotna jest konkurencja pomiędzy poszczególnymi operatorami, ale jednocześnie obecna i konieczna jest współpraca, zarówno w przewozach międzynarodowych jak i lokalnych. Synergia pomiędzy różnymi gałęziami transportu i ich komplementarność jest konieczna, choć w ostatnich latach stanowi niemałe wyznawanie, szczególnie na linii przewoźnicy drogowi – kolej. Szczególnie, iż przez cały czas jako branża kolejowa obserwujemy znaczącą przewagę w dostępie do infrastruktury drogowej niż do infrastruktury kolejowej, a spadki wolumenów ładunków na globalnym runku popychają przewoźników drogowych do niekiedy agresywnej walki o ładunki do tej pory przewożone koleją.

Kongres Kolejowy i Intermodalny w Wiśle to nie tylko debaty i prezentacje merytoryczne. Spotkanie partnerów z Czech, Polski, Słowacji, ma też charakter charytatywny już kolejny raz wspierając Fundację SOS Wioski Dziecięce „Sindbad”, Rodzinny Dom Czasowego Pobytu w Ustroniu oraz bezpośrednio zbierając środki na wsparcie Helenki, bohaterki walczącej z rzadką chorobą genetyczną.

Impreza na stałe wpisała się w kalendarz spotkań, otwierając wiosenny sezon konferencji dla przewoźników, operatorów infrastruktury i dostawców technologii, którzy spotykają się żeby rozwijać i tworzyć przyszłość kolei i transportu intermodalnego.

Autor: Marta Waldmann

Zobacz również:

13. edycja Międzynarodowego Kongresu Kolejowego i Intermodalnego [GALERIA]
Idź do oryginalnego materiału